معرفی قطعات دامپتراک و مشخصات آن ها

دامپتراک، از جمله سازه های بسیار مهم و مورد استفاده در صنعت می باشد که بدون وجود آن بسیاری از کارها سخت می شود. دامپتراک ها برای حمل لوازم و تجهیزاتی با وزن و یا حجم بسیار زیاد طراحی شده اند که هم اکنون از آن برای حجم های بین جاده ای استفاده می شود و می تواند به راحتی اشیاء را جابجا کند. به طور کلی این نوع ماشین به گونه ای طراحی شده است که بتواند محصول با وزن بسیار زیاد را حمل نماید مثلا صنایع جنگ افزاری، صنایع آهن، صنایع عمرانی و … از جمله صنایعی می باشد که به استفاده از دامپتراک نیاز دارد و می توان به راحتی ضایعات آنها را حمل نمود. از این نوع ماشین جهت حمل موادی مانند شن، ماسه، مواد زائد در معدن، سنگ ها و … استفاده می شود. این مقدمه ای بود تا به طور کلی اطلاعاتی را در رابطه با دامپتراک ها کسب کنید اما در ادامه به معرفی قطعات دامپتراک و همچنین مهم ترین این قطعات می پردازیم.

معرفی قطعات دامپتراک

لاستیک دامپتراک باید جه مشخصاتی داشته باشد؟

تایر هایی که برای دامپتراک ها طراحی شده با دو ساختار سیمی (رادیال)و نخی (بایاس) می باشد. هر یک از این نوع تایرها بسته به شرایط موجود از کارایی بالایی برخوردارند و نمی شود که از این دو ساختار به جای دیگری استفاده کرد. برای دامپتراک ها به دلیل سرعت حرکت بالایی که دارند و همچنین وزن زیاد بار در قسمت عقب عموما از تایر های رادیال به صورت تیوبلس استفاده می شود. اما برخی اوقات در معادن شرایطی پیش می آید که فقط می توان از لاستیک با ساختار نخی استفاده کرد. این موارد برای لاستیک های انواع ماشین های دیگر مانند لاستیک لودر نیز کاربرد دارد.

دامپتراک ها از قطعات بسیاری تشکیل شده اند، اما بعضی از این قطعات بسیار مهم بوده و در نتیجه ظرافت بسیاری در زمان ساخت آنها در نظر گرفته شده است. در ادامه معرفی قطعات دامپتراک به معرفی مهم ترین قطعات آن می پردازیم. اصلی ترین قطعات دامپتراک که باید حتما به آن دقت و توجه شود.

نکات مهم قبل از خرید لاستیک دامپتراک

قبل از اینکه برای خرید لاستیک دامپتراک اقدام نمایید اولین نکته ای که باید به آن توجه نماید سنجش نوع معدن می باشد. یکی از نکاتی که بسیاری در همان اول به آن توجه می کنند قیمت لاستیک می باشد، درست است که قیمت لاستیک نیز مهم است اما نکات مهم تری نیز وجود دارد که در هنگام خرید باید به آن ها توجه کرد. یکی از نکات مهم این است که در شرایط معدنی متفاوت، باید از تایر مناسب برای همان معدن استفاده شود. در معادن با خاک اسیدی و یا قلیایی از تایر های مقاوم تر به کار رود.
در معادنی که دارای سنگ های تیز و برنده از لاستیک سیمی که دارای مقاومت بیشتری می باشد استفاده می شود. یکی از نکاتی که در زمان خرید لاستیک باید به آن دقت کنید طول میزان حرکت دامپتراک و شیب مسیر دامپتراک می باشد. همچنین دمای خاک و محیط و میزان کارکرد دامپتراک به صورت پیوسته، هم در طول عمر لاستیک و هم در قیمت لاستیک نقش بسیاری دارد. پس در هنگام خرید لاستیک دامپتراک توجه کردن به این نکات بسیار مهم و ضروری می باشد.
یک سوالی که امکان دارد برای شما پیش بیاید این است که مشخصات فنی لاستیک دامپتراک در کجا نوشته شده است؟ در جواب این سوال باید بگوییم که لاستیک های دامپتراک به دلیل حساسیت بالایی که دارند و همچنین کار در شرایط معدنی سخت دارای مشخصه های فنی بسیاری میباشد که باید پیش از خرید لاستیک بررسی شود، این مشخصات در دیواره تایر نوشته شده است. نه تنها در لاستیک دامپتراک، بلکه در تمامی تایر ها مانند لاستیک بابکت چینی نیز اطلاعات لازم در مورد آن ها روی تایر درج شده است. 

لاستیک

در معرفی قطعات دامپتراک باید گفت که لاستیک دامپتراک از نوع بادی است و این لاستیک های غول پیکر توپر نیستند، زیرا لاستیک های بادی به دامپتراک ها کمک می کند که با سرعت بیشتری حرکت کنند و دلیل دیگری که از لاستیک های توپر استفاده نمی شود این است که اگر لاستیک های دامپتراک توپر باشند سبب افزایش وزن این ماشین ها می شوند و در نتیجه، اصطکاک بسیاری را برای حمل اشیاء ایجاد می کند. لاستیک هایی که برای دامپتراک ها استفاده می شود بسیار ضخیم هستند، به همین دلیل این لاستیک ها به راحتی پنچر نمی شوند و می توانند به راحتی در جاده های گوناگون حرکت کنند. این ساختار در لاستیک جرثقیل نیز دیده می شود.
البته گاهی از لاستیک های توپر نیز در دامپتراک ها استفاده می شود که این برای زمانی است که دامپتراک ها بر روی زمین هایی با سنگ هایی بسیار تیز و برنده حرکت کنند، چرا که در این هنگام امکان بروز پنچری و یا هرگونه آسیب دیگری در لاستیک های بادی می باشد و بهتر است که در این زمان از لاستیک های توپراستفاده شود.

 

موتور

بخشی از “معرفی قطعات دامپتراک” مربوط به موتور دامپتراک می باشد. این ماشین ها دارای موتور های بسیار قدرتمندی می باشند. نکته جالبی که وجود دارد این است که در درون دامپتراک ها دو نوع موتور الکتریکی و همچنین دیزلی موجود است. هر یک از این موتور ها فواید و معایب خاص خود را دارند و در زمان های مختلف، به استفاده از این موتورها نیاز پیدا می شود. از جمله ویژگی های موتور الکتریکی دامپتراک این می باشد که با استفاده از این موتور، می توان از تلف شدن انرژی به میزان قبل توجهی جلوگیری کرد به گونه ای که این انرژی تلف شده در زمان کار کردن با این موتور 30 درصد می باشد. اما استفاده کردن از موتور دیزلی سبب افزایش اتلاف انرژی تا 70 درصد می باشد. لاستیک و موتور هر دو از قطعات مهم در معرفی قطعات دامپتراک به شمار می رود.

 

عوامل موثر در انتخاب دامپتراک مناسب

برای انتخاب موتور و دامپتراک مناسب در شرایط گوناگون باید به این مسائل توجه کرد. اول اینکه میزان ظرفیت دامپتراک چقدر می باشد، اگر ظرفیت این ماشین، بیشتر از 300 تن باشد، بهتر می باشد که از موتور الکتریکی استفاده کرد، اما اگر ظرفیت این تراک ها از 300 تن کمتر باشد می توان از موتور های دیزلی نیز استفاده کرد.