آشنایی با اعداد روی لاستیک

روی دیواره تمامی لاستیک ­ها تعدادی عدد، حروف، و علامت وجود دارد که راجع به آن لاستیک اطلاعاتی را برای مصرف­ کننده نمایش می دهد. اگر قصد خرید لاستیک دارید، فرقی ندارد که می خواهید چه نوع لاستیکی را خریداری نماید لاستیک ماشین سواری یا لاستیک سنگین مانند لاستیک جرثقیل و لاستیک لودر، در هر صورت باید با اعداد روی لاستیک آشنا باشید، تا بتوانید لاستیک مناسبی خریداری نمایید.هر یک از این اعداد و نشانه های حکاکی شده روی لاستیک ها یک مفهومی دارند و در همه جا نیز به یک معنی است به همین دلیل با دانستن معنی آن می توان انتخاب مناسبی داشت. در ادامه به برخی از مفاهیم این اعداد آشنا می شویم.

اعداد روی لاستیک

اعداد روی لاستیک

اعداد روی لاستیک

برای آشنایی با مفهوم اعداد روی لاستیک بهتر است بدانیم که لاستیک­ ها تنها بخشی از ماشین­ ها هستند که به صورت مستقیم با سطح جاده در تماس هستند. و بدیهی است که سلامت و ایمنی ماشین و راننده نیز به لاستیک ­ها بستگی دارد. به همین دلیل است که لاستیک باید از سلامت و چسبندگی و همچنین عملکرد بالایی برخوردار باشد. با پیشرفت صنعت خودروسازی در جهان، و به دلیل تنوع بسیار ماشین ­آلات، به تولید لاستیک ­های متفاوتی در حال افزایش است مانند لاستیک تینگا،لاستیک دامپتراک،لاستیک لیفتراک و لاستیک لیفتراک کره ای و …..

به همین دلیل شاهد تاسیس کارخانه­ های جدیدی برای تولید لاستیک در جهان هستیم. و این تولید­کنندگان سعی می کنند، تا لاستیک­ هایی تولید کنند که علاوه بر تامین نیاز ماشین­ آلات، ایمنی و عملکرد آنها را بهبود ببخشند، به همین دلیل شاهد به وجود آمدن تکنولوژی­ های تازه ­ای در صنعت تولید تایر می باشیم، که استفاده از فناوری و تکنولوژی­ های روز سبب به وجود آمدن ویژگی­ ها و استاندارد­های متفاوتی برای هر لاستیک می شود مانند لاستیک بابکت چینی ،لاستیک دلیوم اندونزی،لاستیک سومیتومو ژاپن. اما همواره برخی از ویژگی­ ها به صورت ثابت بر روی لاستیک ­ها قرار دارند. این ویژگی­ها به صورت حروف و اعداد روی لاستیک حک شده­ اند، تا مصرف­ کنندگان در زمان خرید بتوانند آنها را با یکدیگر مقایسه و برسی کنند.

اعداد روی لاستیک

بررسی مفاهیم و مشخصات اعداد روی لاستیک

سایز لاستیک

از جمله نکاتی که در رابطه با اعداد روی لاستیک بر روی آن حک شده است، سایز لاستیک است که یکی از مهم­ترین چیزهایی که در زمان خرید لاستیک باید به آن توجه کنید سایز آن می باشد. لاستیک ­ها فابریکی که بر روی ماشین قرار دارد، سایز مناسبی دارد، که سبب بهتر عملکرد ماشین می شود، از این رو بهتر است که در زمان خرید لاستیک سعی کنید لاستیکی را انتخاب کنید که هم سایز و یا نزدیک به سایز لاسیتک فابریک­تان باشد.

روش خواندن سایز لاستیک

تولید­­کنندگان لاستیک، به دو روش متریک و اینچ سایز لاستیک­ ها خود را نشان می دهند. در بیشتر لاستیک ­ها پیش از شروع اعدادی که نشان دهنده سایز لاستیک است، از حرف P استفاده شده است که کوتاه شده کلمه p-METRIC می باشد. این حرف نشان­ دهنده این است که لاستیک برای ماشین­ های سواری است اما اگر حرف LT را مشاهده کردید، به این معنی است که لاستیک برای کامیون ­های سبک که توانایی حمل بارهای سنگین را دارند طراحی شده است.

اعداد روی لاستیک

عرض لاستیک

عدد 220 بعد از P یا حرف اول از حروف حک شده بر روی لاستیک پهنای لاستیک و یا همان عرض آن را مشخص می کند. این عدد به میلی­متر روی لاستیک­ ها نوشته می شود. به طور کلی هر عددی که پس از حرف اول نوشته شده روی لاستیک می آید نشان­دهنده پهنای لاستیک به میلی­متر می باشد. دیواره یا فاق لاستیک از موثرترین قسمت­ های یک تایر محسوب می شود. و تاثیر مستقیمی بر روی عملکرد ماشین دارد. هر چه اندازه دیواره لاستیک کمتر باشد، عملکرد ماشین در سرعت­ های بالا و پیچ­ ها، بهبود بسیار خوبی پیدا می کند. نسبت پهنا به ارتفاع یا فاق لاستیک، با تقسیم ارتفاع لاستیک به پهنای آن به دست می آید. ولی به طور خلاصه فاق لاستیک درصدی از پهنا یا عرض آن است که به صورت زیر می توانید حساب کنید.

تاریخ تولید لاستیک

پیدا کردن تاریخ انقضای لاستیک، کار سختی نیست و لازم است که معنی اعداد روی لاستیک را بدانید و اگر که به نوشته­ های درج شده در کنار لاستیک در زمان خرید لاستیک دقت کنید، عددی چهار رقمی را خواهید دید که هفته و سال میلادی تولید را مشخص می کند. به طور کل در لاستیک­ های سنگین مانند لاسیتک دامپتراک بعد گذشت 6 تا 10 سال از تاریخ تولید شما نباید از لاستیک استفاده کنید. چرا که در صورت استفاده از لاستیک تاریخ گذشته امکان ترکیدن ناگهانی لاستیک می باشد. در تاریخ تولید نوشته شده در روی لاستیک دو عدد سمت راست نشان دهنده سال تولید و دو عدد سمت چپ نشان دهنده هفته تولید می باشد.

حداکثر فشار باد

نکته دیگری که توسط اعداد روی لاستیک مشخص می شود. میزان حداکثر فشار باد مجاز برای هر لاستیک را می توانید بر روی دیواره کناری آن مشاهده می شود. حداکثر فشار مجاز برای برخی لاستیک­ ها 32 psi، برای برخی 44psi و برای برخی دیگر از انواع لاستیک ­­ها حتی تا 50psi در نظر گرفته شده است. اطلاعات لاستیک خود را برسی کنید تا از میزان فشار مجاز واقعی آن مطلع شوید. تنظیم فشار باد تا چند پوند کمتر از حداکثر فشار مجاز، عملی قابل قبول است، اما نباید در کاهش افراط کنید.

اعداد روی لاستیک

بار مجاز

مطلب مهم دیگری که باید به آن توجه کرد و در اعداد حک شده روی لاستیک فهمیده می شود، میزان باری است که می توانیم روی لاستیک­ ها وارد کنیم که به آن شاخص وزن لاستیک گفته می شود. در بسیاری مواقع بدون توجه به فشاری که بر لاستیک­ ها وارد می شود، اقدام به حمل بار بیشتر می کنیم که این کار سبب انهدام لاستیک ­ها می شود.

سرعت مجاز

سرعت مجاز هر لاستیک، حداکثر سرعتی می باشد که لاستیک می تواند به مدت 10 دقیقه تحمل کند. این شاخص با یکی از حروف لاتین A تا Z بیان می شود. بدیهی است که لاستیکی تحت تاثیر حداکثر سرعت واقع شود، اما فشار باد آن تنظیم نباشد و یا اضافه بار روی آن اعمال شود، آسیب می بیند و یا ممکن است بترکد.

همگی این موارد، مواردی اند که از اعداد روی لاستیک مشخص می شود.

این مطلب رو به اشتراک بگذار…