مقالات

افزایش عمر لاستیک در تابستان چه نکاتی دارد؟

افزایش عمر لاستیک در تابستان چگونه صورت میگیرد؟ گرمای زیاد در فصل تابستان میتواند یکی از عوامل موثر در خرابی لاستیک­ ها باشد. چرا که گرما خود یکی از عوامل خرابی لاستیک­ ها به شمار  می­رود، به خصوص در تایرهای سنگین مانند لاستیک لودر و حتی در ماشین آلات سبک مانند خودروهای سواری همچنین از عوامل مهم خرابی لاستیک به شمار می­رود و برای افزایش عمر لاستیک در تابستان باید برخی از موارد را رعایت کرد. به طور کلی میتوان گفت گرما دشمن اصلی برای تایرهای سنگین مانند لاستیک جرثقیل است و از دلایلی آن میتوان به این موارد اشاره کرد:

  • از جمله این عوامل بار اضافی ماشین، کم باد بودن لاستیک­ ها و سرعت بیش از حد مجاز باعث ایجاد حرارت زیاد و تخریب تایر می­شود و این عوامل در فصل تابستان بسیار مخرب­ تر نیز می­شوند چرا که گرمای زمین نیز گرمای لاستیک را تشدید می­کند. این مورد خصوصا در لاستیک لیفتراک به مقدار زیادی دیده میشود.  پیشگیری از این موارد خود سبب “افزایش عمر لاستیک در تابستان” می­شود.
  • گرمای حاصله از سرعت زیاد و بار اضافی سبب ترکیدن لاستیک و پاره شدن نخ­ های لاستیک می­شود
  • همچنین لاستیک گرم و خیس مقاومت کمتری در مقابل اشیاء تیز و برنده دارد. این موضوع برای لاستیک‌هایی که در محیط های خشن کار میکنند مانند لاستیک بابکت چینی بیشتر دیده میشود.

تاثیر گرما بر روی لاستیک ها

ترکیدن لاستیک نیز در فصول تابستان از جمله شایع­ترین عواملی است که باعث ایجاد خطراتی می­شود. اما با رعایت کردن نکاتی ساده شما می­توانید این تهدید را تا حد زیادی بر طرف کنید و باعث افزایش عمر لاستیک در تابستان شوید. بعد از یک رانندگی طولانی و به خاطر گرم شدن تایرها فشار باد زیاد شده و اگر در این صورت فشار باد تایر نیز زیاد باشد سبب ترکیدن تایر می­شود. حتی اگر لاستیک با کیفیتی مانند لاستیک سومیتومو ژاپن داشته باشید. گرمای زیاد سبب افزایش گرمای تایر و ضعف آنها می­شود که این خود می­تواند سبب به وجود آمدن اشکالات بسیاری باشد. پس برای اینکه به این اشکالات برخورد نکنید لازم است که کارهای لازم را برای سلامت لاستیک خود انجام دهید.

مراقبت از لاستیک ها در فصل تابستان

برای افزایش عمر لاستیک در تابستان باید موارد دیگری نیز مورد برسی قرار بگیرد تا در گرمای شدید تابستان تایر­ها به مشکل روبه رو نشوند.

تنظیم باد: فشار درست باد تایرها سبب پایین نگه داشتن دمای تایر­ها میشود. این بسیار مهم است که فشار باد تایر­ها مناسب باشد و رانندگان باید به تنظیم باد تایرها بسیار دقت کنند. چرا که لاستیک­ های متعادل به ایمنی و راحتی شما در راه بسیار کمک می­کند. از این جهت که فشار باد تایرها با افزایش دما تغییر می­کند، در نتیجه یک لاستیک کم باد به راحتی تغییر شکل میدهد و به کناره­ های آن فشار وارد می­شود و اگر این روند ادامه پیدا کند و گرمای هوا و فشار زیاد شود، سبب ترکیدن لاستیک می­شود. این موضوع در لاستیک های باکیفیتی مانند لاستیک تینگا نیز دیده میشود. پس برای افزایش عمر لاستیک در فصل تابستان از بی عیب بودن تایر و تنظیم بودن فشار آن اطمینان حاصل کنید.

توجه به عمق آج تایر: گرما و داغی شدید سطح جاده اثرات منفی بر روی آج تایر می­گذارد، پس لازم است در فصل گرم تابستان تایرهایی با عمق آج بیشتر داشته باشید و اگر عمق آج کم است بهتر است که به فکر تعویض تایرها باشید.

برسی لاستیک ­ها: گرمای شدید سبب آسیب دیدن تایر چه از درون و چه از بیرون می­شود و لاستیک­ ها را نرمت­ر میکند. بهتر است در فصل تابستان تایرها را کاملا برسی کنید و اگر تایر فرسوده­ای وجود داشت آن را تعویض کنید.

از تنظیم بودن و بالانس بودن لاستیک­ ها مطمئن شوید: لاستیک و متعلقات آن به همراه چرخ بخشی از وزن را تشکیل می­دهد که اگر این وزن به صورت برابر روی چرخ توزیع نشود به این معنی است که چرخ بالانس نیست. و این خود سبب خرابی سیستم تعلیق خودرو می­شود. هنگامی که چرخ های لیفتراک بالانس نباشند، این موضوع در لاستیک لیفتراک کره ای و همچنین انواع دیگر لاستیک ها نیز دیده میشود.

از رانندگی با سرعت بالا و در مدت زمان طولانی خودداری کنید: این کار سبب گرم شدن بیشتر تایرها می­شود پس بهتر است بعد از چند ساعت رانندگی کمی توقف کنید. اینگونه به افزایش عمر لاستیک در تابستان کمک می­کنید.

به کار بردن چند نکته ساده برای افزایش عمر لاستیک در تابستان

  • لاستیک ­ها را در فصل زمستان و تابستان طبق توصیه ­های داده شده تنظیم باد کنید.
  • فشار باد لاستیک ­ها را در زمانی که سرد هستند و همچنین بعد از چند ساعت رانندگی برسی کنید.
  • همچنین سوراخ ­های معمولی نیز امکان دارد سبب کم شدن باد تایرها شود، در نتیجه بعد از هر تنظیم باد اگر متوجه نشتی باد شدید، لاستیک ها را در یک مرکز خدمات سرویس نشان دهید تا مشکل را حل کنند.

چرا باید برای افزایش عمر لاستیک در تابستان باد تایرها را کم کنیم

مهم­ترین دلیل برای کم کردن باد لاستیک ه­ا در فصل تابستان، این است که گرما اثر زیادی را بر روی لاستیک­ ها می­گذارد و این خود می­تواند باعث خالی شدن باد تایر و یا ترکیدن تایر شود. ترکیدن لاستیک به خصوص در فصل تابستان یک موضوع شایع است که به همین دلیل در فصل تابستان از میزان باد لاستیک ­ها کم می­کنند تا از ترکیدن لاستیک ­ها جلوگیری کنند. چرا که هنگامی که هوا گرم می­شود، هوای داخل تایر نیز داغ و منبسط می­شود و به همین دلیل، فشار هوای درون تایر از حالت عادی بیشتر افزایش میابد. و هنگامی که فشار باد لاستیک از حد استاندارد و عادی بیشتر شود، در نتیجه بر تایر نیز فشار زیادی وارد می­شود و امکان ترکیدن لاستیک نیز افزایش میابد. و با تنظیم فشار باد تایر می­توانید به راحتی امنیت خود را تامین کنید. هنگامی که فشار باد تایر را از حالت استاندارد، کمتر تنظیم کنید به تایر کمک میکند که در زمان افزایش فشار در­هنگامی که روی آسفالت داغ حرکت می­کند، سلامت خود را حفظ کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *