نحوه تشخیص تاریخ تولید لاستیک

تمامی لاستیک­ ها اعم از لاستیک ­های سنگین مانند لاستیک جرثقیل و یا لاستیک لودر و همچنین لاستیک خودرو و لاستیک دوچرخه و موتور دارای تاریخ تولید می باشند. تاریخ تولید لاستیک و تعویض به موقع لاستیک در کنار کیفیت تشکیل دهنده روی عملکرد مناسب تایر بسیار تاثیر دارد، با این وجود بسیاری از افراد بدون تشخیص تاریخ تولید لاستیک و صرفا با توجه به ظاهر سالم آن، با خیال راحت از لاستیک استفاده می کنند حال ممکن است که این لاستیک به دلیل تمام شدن تاریخ انقضای آن دیگر قابل مصرف نباشد.

نحوه تشخیص تاریخ تولید لاستیک

در این مطلب با چه مواردی آشنا می شویم ؟

تشخیص تاریخ تولید لاستیک

نحوه تشخیص تاریخ تولید لاستیک بسیار اهمیت دارد .همچنین بسیاری برای خرید لاستیک به لاستیک ­های قدیمی و انبار شده مراجعه می کنند که با وجود قیمت بالا از طول عمر کمی برخوردار است. متاسفانه در بازار لاستیک ایران تعداد بسیاری لاستیک­ های خارجی تاریخ گذشته دسته چندم وجود دارد که در بسیاری از اوقات تشخیص آنها از لاستیک­ هایی که تاریخ تولیدشان از­ 5 سال کمتر است، چندان آسان نیست. از این رو لازم است که نحوه تشخیص تاریخ تولید لاستیک­ ها را یاد داشته باشید تا در زمان خرید لاستیک بتوانید متوجه شوید که لاستیکی که خریداری می کنید چند سال می تواند برایتان کار کند. به خصوص در لاستیک­ های سنگین مانند لاستیک دامپتراک و لاستیک تینگا که بخش بزرگی از هزینه­ های لاستیک ­ها را در بر می گیرد.

شناسه تایر یا تاریخ نوشته شده بر روی لاستیک­ ها حتی لاستیک ­های ایرانی به میلادی نوشته شده و شامل چهار رقم است که دو رقم اول از سمت راست نشان دهنده سال و دو رقم دوم از سمت راست بیانگر هفته تولید لاستیک می باشد. که درون یک کادر بسته و در یک قسمت از لاستیک حک می شود. برخی از تولید کنندگان لاستیک کد DOT یا کد سری تولید خود را قبل از تاریخ تولید حک می کنند که بعضا دارای عدد می باشد و سبب اشتباه خوانندگان می شود. از این رو بهتر است که برای “تشخیص تاریخ تولید لاستیک”، تاریخ تولید را از سمت راست بخوانید.

به طور مثال اگر درون کادر یک عبارت به این صورت باشد:F761309 به این صورت خوانده می شود که عبارت F76 کد سری تولید این لاستیک است و چهار رقم بعدی تاریخ تولید است که دو رقم ابتدایی 09 از راست سال تولید می باشد که به سال 2009 اشاره دارد و دو رقم دوم از سمت راست 13 هفته تولید این لاستیک می باشد. یک سال کلا 52 هفته است، بنابراین این لاستیک در اوایل برج سوم سال 2009 تولید شده است. این روش تشخیص تاریخ تولید می باشد.

تشخیص تاریخ تولید لاستیک

هر آنچه درباره ی تاریخ تولید و نشانه های لاستیک باید بدانیم

چند توصیه مهم در خرید لاستیک

در زمان خرید لاستیک حتما به صورت دقیق سایز لاستیک را انتخاب کنید تا بعدا به مشکل نخورید.
قیمت روز لاستیک را حتما چک کنید برای مثال برای خرید لاستیک لودر قیمت روز لاستیک لودر را داشته باشید.
در زمان خرید لاستیک حتما از برندهای مطمئن خریداری نمایید تا از کیفیت لاستیک ها اطمینان داشته باشید. به طور مثال اگر قصد خرید لاستیک بابکت را دارید لاستیک بابکت چینی، می تواند یک انتخاب درست برای شما باشد. اگر قصد خرید لاستیک لیفتراک را دارید می توانید با خرید لاستیک لیفتراک کره­ ای یک خرید خوب را تجربه کنید. همچنین لاستیک سومیتومو ژاپن و لاستیک دلیوم اندونزی از جمله لاستیک­ های با کیفیت محسوب می شوند که شما می توانید با خیال راحت از آنها استفاده کنید.
سعی کنید تمامی لاستیک ­ها از یک برند باشند و مشخصات یکسانی داشته باشند. همچنین در صورت تعویض لاستیک بهتر است که تیوپ داخل آن نیز تعویض شود.

چند توصیه مهم در خرید لاستیک

نشانه های لاستیک تازه تولید

همانطور که در بالا نیز گفته شد استفاده از لاستیک ­های تاریخ گذشته می تواند سبب بروز حوادثی برای شما شود و آسیب ­های جانی و مالی را برای شما به وجود می آورد از این رو لازم است که راه تشخیص تاریخ تولید لاستیک را کاملا یاد داشته باشید تا بتوانید به راحتی لاسیتک تازه تولید را از لاستیک منقضی شده تشخیص دهید. می توان گفت تنها نشانه­ای که برای لاستیک تازه تولید وجود دارد همان تشخیص تاریخ تولید لاستیک می باشد که می توان کاملا دقیق “تاریخ تولید لاستیک” را متوجه شد و پس از محاسبه زمان انقضای لاستیک را متوجه شد. البته بهتر است بدانید که بیشتر این مشکلات در رابطه با لاستیک­ های خارجی پیش می آید و برای لاستیک­ های ساخت داخل کمتر این مشکل وجود دارد. خطرات این لاستیک­ ها با توجه به شرایط آب و هوایی گرم جاده­ ها، و رعایت نکردن سرعت مطمئنه و دیگر موارد سبب نا­امنی استفاده از این لاستیک­ ها در جاده می شود.

روش تشخیص تاریخ انقضای لاستیک

لاستیک ­ها همانطور که از تاریخ تولید برخوردارند مانند دیگر محصولات از تاریخ انقضا نیز برخوردارند. از این رو پیش از خرید لاستیک لازم است که ابتدا به تشخیص تاریخ تولید لاستیک و سپس به تشخیص تاریخ انقضای آن بپردازید. چرا که تاریخی که انقضای آن تمام شده باشد می تواند بسیار خطرناک باشد و سبب خسارات شدید مالی و جانی شود. تاریخ انقضای لاستیک ­ها به این صورت است که وقتی تاریخ تمام شوند حتی اگر لاستیک کاملا نو و بدون استفاده هم باشد باز هم باید دور انداخته شود و یک لاستیک جدید تهیه شود. برای تاریخ انقضای لاستیک­ ها هنوز هم کارشناسان لاستیک به یک اجماع کامل نرسیده­اند که دلیل آن نوع تکنولوژی استفاده شده در تولید انواع مختلف لاستیک می باشد.

به طور مثال تاریخ انقضای لاسیتک خودرو را برخی 5 سال بیان کرده ­اند اما برای لاستیک­ های سنگینی مانند لاستیک دامپتراک تاریخ انقضای بیشتری دارد. که می توان گفت بین 6 تا 10 سال می توان از این لاستیک استفاده کرد. که البته این نیز به نکات بسیاری بستگی دارد مانند ساییدگی آج لاستیک­ ها و ترک خوردن لاستیک ­ها و نکات دیگر که نشان دهنده سلامت لاستیک و یا عدم سلامت لاستیک می باشد. در صورتی که از لاستیک به درستی استفاده شود و نکات نگهداری از آن کاملا رعایت شود می توان بیشتری استفاده را از لاستیک­ ها برد.

روش تشخیص تاریخ انقضای لاستیک