مقالات

تعویض لاستیک جرثقیل

بهترین زمان تعویض لاستیک جرثقیل

همانطور که می دانید آج لاستیک سبب چسبندگی لاستیک ماشین به جاده و جلوگیری از لیز خوردن ماشین در سطوح خیس می شود. همچنین در هنگام ترمز گرفتن نیز تاثیر بسزایی دارد. از این رو زمان تعویض لاستیک جرثقیل را می توان از مقدار ساییدگی آج آن نیز متوجه شد. اما برای تعویض لاستیک نباید منتظر صاف شدن لاستیک باشید، چرا که عوامل بسیاری نیز وجود دارد که زمان تعویض لاستیک جرثقیل را به شما اعلام می کند. عواملی مانند: باد کردن، ترک خوردن لاستیک ورم کردن، عمر مفید لاستیک نیز از جمله این نشانه­ می باشد.

بهترین زمان تعویض لاستیک جرثقیل
دانلود PDF این مقاله
در این مطلب با چه مواردی آشنا می شویم ؟

عوامل و علت تعویض لاستیک جرثقیل چیست ؟

همه چیز درمورد تعویض لاستیک جرثقیل
در این مطلب با چه مواردی آشنا می شویم ؟
عوامل و علت تعویض لاستیک جرثقیل چیست ؟
لاستیک ­ها و به خصوص لاستیک جرثقیل یک بخش بسیار مهم و حیاتی در ماشین ­ها به کار می رود. و از این رو سلامت آنها نیز بسیار مهم است و در صورت سالم نبودن احتیاج به تعویض دارند تا سبب بروز مشکل نشوند. تعویض به موقع تایر ها بسیار مهم است و برای اینکه زمان “تعویض لاستیک­ جرثقیل” و انواع دیگر لاستیک را متوجه شویم احتیاج داریم تا برخی از موارد را مورد برسی قرار دهیم. یکی از عواملی که برای تعویض لاستیک جرثقیل ذکر شد عمر مفید لاستیک بود. عمر مفید برخی از لاستیک ­ها ربطی به مقدار کیلومتر رفته شده و مقدار خوردگی ندارد بلکه تمامی آنها عمری بین تا سال دارند که عموما از طرف شرکت سازنده اعلام می شود. البته قابل ذکر است که شرایط مختلف محیطی مانند گرما، نوع جاده نیز بسیار در این راستا موثر است.

عوامل و علت تعویض لاستیک جرثقیل چیست ؟
روش بدست آوردن عمر مفید و تعویض لاستیک جرثقیل
چک کردن نشانگر تعویض لاستیک جرثقیل
ساییدگی لاستیک را چک کنید
ورم کردن لاستیک
دلایل فرسودگی و تعویض لاستیک جرثقیل
چگونه میتوان زمان تعویض لاستیک را به تاخیر انداخت؟

همه چیز درمورد تعویض لاستیک جرثقیل

روش بدست آوردن عمر مفید و تعویض لاستیک جرثقیل

ابتدا باید تاریخ تولید لاستیک را پیدا کنید. برای این کار دور لاستیک را نگاه کنید. یک شماره که دارای 4 عدد است را پیدا می کنید. دو عدد اول نشان­ دهنده هفته­ ی تولید لاستیک و دو عدد دوم نشان دهنده سال تولید آن می باشد. مثلا اگر عددی که پیدا کردید به این صورت بود: 0308 این به این معنی است که این لاستیک در هفته سوم از سال 2008 تولید شده است. این موضوع در مورد تمامی لاستیک ها از جمله لاستیک دامپتراک نیز صدق میکند، به عنوان مثال اگر لاستیک دامپتراک خریداری شده عدد 0310 را نشان داد یعنی در سال 2010 تولید شده است.

طول عمر لاستیک از تاریخ تولید محاسبه می شود نه از تاریخ خرید آن. از این رو باید به تاریخ تولید آن که در کناره تایر نوشته شده دقت نمایید. نه تنها در خودروهای سنگین، بلکه در لاستیک ماشین های سواری مانند لاستیک سومیتومو ژاپن نیز این موضوع صدق میکند. عمر تایر ربطی به مقدار استفاده از لاستیک ندارد. به این صورت که حتی شما اگر از لاستیک استفاده هم نکرده باشید باید آنها را تعویض کنید.

روش بدست آوردن عمر مفید و تعویض لاستیک جرثقیل

چک کردن نشانگر تعویض لاستیک جرثقیل

می توان گفت همه تایرها از نشانگر زمان تعویض برخوردارند که در داخل فرورفتگی­ های آج قرار دارند. در زمانی که آج لاستیک با این نشانگر هم سطح شود بیانگر این است که زمان تعویض لاستیک جرثقیل فرا رسیده است. همچنین می توانید برای اینکار از عمق ­سنج استفاده کنید. این وسیله مخصوص لاستیک ماشین می­ باشد و با کمک آن می توانید زمان “تعویض لاستیک جرثقیل” را بدست آورید. نه تنها در جرثقیل، بلکه در لاستیک های دیگری مانند لاستیک لیفتراک نیز میتوانید از عمق سنج استفاده کنید. این وسیله را می توان هم به صورت آنلاین و هم از لوازم یدکی تهیه کرد.

ساییدگی لاستیک را چک کنید

یکی دیگر از عواملی که باید به آن توجه داشته باشید ساییدگی لاستیک می باشد. ساییدگی یک طرف چرخ می توان نشانه خرابی تایر و فرا رسیدن زمان تعویض لاستیک جرثقیل باشد. خرابی کمک فنر نیز می تواند سبب کوتاه کردن عمر باشد.

ورم کردن کناره لاستیک نشانگر پارگی و یا آسیب دیدگی اجزای داخلی لاستیک می باشد. این چنین صدمات امکان دارد ناشی از دست اندازهای بزرگ، رفتن روی جدول و یا رانندگی با لاستیک کم باد باشد. این موضوع خصوصا در لاستیک های ماشین های سواری مانند لاستیک تینگا دیده میشود. ورم کردن تایر بسیار خطرناک است و باید خیلی زود درست شود چرا که امکان دارد در زمان رانندگی پاره شود و سبب بروز تصادف شود.

ورم کردن لاستیک

دلایل فرسودگی و تعویض لاستیک جرثقیل
از جمله عواملی که سبب فرسوده شدن تایرها می شود میتوان به این موارد اشاره کرد.

جاده ­های نامناسب: وجود ناهمواری ­ها در سطح جاده و شیب­ های تند و پیچ ­ها از جمله عوامل فرسوده شدن لاستیک­ ها می باشد. به عنوان مثال لاستیک لودر به دلیل محیط کار خشنی که دارد در معرض این خطر قرار دارد.
سبک رانندگی اشتباه: افزایش سرعت و یا ترمز گرفتن شدید سبب سایده­ شدن سطح لاستیک­ ها و همچنین فرسایش آن ها می شود.
تراز نبودن چرخ ­های خودرو: اگر چرخ­ های خودرو تراز نباشند، فشار نامتناسبی به آن ها وارد می­ شود و سریع­تر و نا برابر فرسوده می شوند. این موضوع در لاستیک لیفتراک کره ای نیز بیشتر دیده می شود زیرا افراد معمولا این تایرها هارا با دقت کمی نصب میکنند.
سرعت بالا: گرما یکی از عوامل مهم در فرسایش لاستیک­ ها می باشد و سرعت بالا خود سبب تشدید گرما در تایر می شود.
وزن زیاد: هرچه وزن چرثقیل بیشتر باشد، فرسایش لاستیک نیز سریعتر رخ می دهد.
باد تایرها: تنظیم نبودن باد تایرها از جمله عوامل فرسایش لاستیک ­ها به شمار می رود. اگر فشار باد تایر بیشتر و یا کمتر از حد استاندارد باشد، اصطکاک لاستیک ­ها با سطح جاده و در نتیجه فرسایش آنها افزایش میابد.

دلایل فرسودگی و تعویض لاستیک جرثقیل

چگونه میتوان زمان تعویض لاستیک را به تاخیر انداخت؟
از جمله کارهایی که می توانید انجام دهید برسی سلامت ظاهری و فیزیکی رویه تایر می باشد. سعی کنید در زمان برسی ضخامت رویه استاندارد آسیب ­های جزئی و یا سنگریزه­ هایی که بر روی تایر جمع شده اند را هم کنترل و رفع کنید.

برسی باد تایر: همانطور که گفته شد کم باد و یا باد زیاد تایر سبب تخریب لاستیک می شود. به همین دلیل برای به تاخیر انداختن زمان تعویض لاستیک بهتر است زود به زود باد لاستیک ­ها را کنترل کنید. به این هم دقت نمایید که تغییر دمای هوا هم سبب کم یا زیاد شدن باد لاستیک ­ها می شود.
قرار ندادن تایر در معرض نور خورشید: نور خورشید خود سبب ترک خوردن لاستیک و تخریب آن می شود. از این رو قرار ندادن لاستیک ­ها در جلوی نور خورشید می توانند سبب افزایش عمر آنها شود.
نصب لاستیک توسط افراد ماهر: این نیز می تواند از تعویض زود هنگام تایر جلوگیری کند.
کاهش سرعت در وقت دور زدن در پیچ­ ها، جهت حفظ عملکرد تایر
استفاده نکردن از رینگ غیر استاندارد
خودداری از بار زدن بیشتر از حد توان ماشین جهت پیشگیری از خراب شدن تایر
تنظیم جلوبندی ماشین
توجه داشته باشید که این نکات علاوه بر لاستیک جرثقیل، بر دیگر لاستیک ­ها مانند لاستیک لودر، لاستیک لیفتراک، لاستیک خودرو سواری و … نیز کاربرد دارد. به کار گرفتن این نکات می تواند به شما کمک شایانی در محافظت از لاستیک­ ها نیز کند. و شناسایی زمان تعویض لاستیک جرثقیل را نیز برای شما آسان کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *