مقالات

دلایل خرابی لاستیک جرثقیل و نکات جلوگیری از آن

دلایل خرابی لاستیک جرثقیل

از جمله دلایل خرابی لاستیک جرثقیل می توان به این موارد اشاره کرد:

• گرما مخرب شدید لاستیک

بار بیشتر از حد استاندارد، کم باد بودن لاستیک ها، سرعت بیش از حد مجاز باعث گرم شدن شدید تایرها و تخریب آنها می شود؛ گرمای حاصله از سرعت و بار زیاد باعث ترکیدن تایر و همچنین منجر به پاره شدن نخ های داخل تایر می شود؛ همچنین تایر گرم و خیس نسبت به تایر سرد مقاومت کمتری در برابر نفوذ شیئ تیز و سخت دارد و احتمال پنچرشدن تایر را افزایش می دهد و می تواند یکی از “دلایل خرابی لاستیک جرثقیل” و همچنین دیگر لاستیک ها از جمله لاستیک لودر و لاستیک لیفتراک و غیره باشد.

• اشکال فنی سیستم ترمز

درگیر بودن ترمز در وقت حرکت، بالا بودن ترمز دستی باعث سوختگی کامپاند دور بید و در آخر باعث جدا شدن طوقه سیمی می شود.

• رانندگی خشن

حرکت سریع در ابتدای حرکت و حرکت کردن در مسیر سنگ لاخ منجر به قلوه کن شدن قطعات ترد می شود. همچنین عادت ها ناپسند رانندگی از جمله حرکت زیکزالی، ترمز زدن شدید، چرخش سریع موجب سایش نامیزان تایر می شود.

 

• حرکت کردن در حالت کم بادی و پنچری

حرکت کردن در حالی که لاستیک ها کم باد هستند یکی از اصلی ترین دلایل خرابی لاستیک جرثقیل و دیگر ماشین آلات سنگین می باشد، چراکه باعث ایجاد حرارت زیاد و افزایش تنش به نخ های بدنه داخلی تایر، موجب سایش زودرس و شدید در شانه های تایر شده و عمر تایر را کم می کند.
همچنین حرکت کردن در حالت پنچری موجب افزایش شدید تنش به نخ های بدنه داخلی تایر و موجب نخ زدگی، شکستگی و پارگی طولی نخ ها در ناحیه بدنه داخلی تایر می شود.

• تنظیم نبودن سیستم تعلیق

تنظیم نبودن جلوبندی، سیستم تعلیق خودرو (منجر به لرزش چرخ ها و شل شدن اتصالات و همچنین خوردگی بلبریگ چرخ ها شده) و موجب سایش سریع و نامیزان رویه ها می شود.
همچنین انحراف بیش از حد چرخ ها به داخل و خارج باعث سایش سریع و یک طرفه رویه تایر می شود. این ها هریک میتواند یکی از دلایل خرابی لاستیک جرثقیل و لاستیک دامپتراک و … باشد.

• حرکت روی باد زیاد

همانطور که کم باد بودن لاستیک باعث خرابی لاستیک می شود زیاد باد داشتن لاستیک ها هم موجب سایش زیادی تایر در نواحی مرکزی ترد می شود و احتمال ترکیدگی تایر را نیز افزایش می دهد و موجب در رفتگی طوقه تایر از رینگ نیز می شود.
COVER LOAD به همراه سرعت زیاد به دلیل گشتاور زیاد می تواند باعث ایجاد شیار و ترک و کنده شدن قطعات ترد می شود.

• چرخ های نادرست

از دیگر “علت های خرابی لاستیک جرثقیل” جفت چرخ نادرست می باشد مثلا (تایر نو با کهنه، استفاده کردن از اندازه های مختلف و یا با مارک های متفاوت در کنار هم) منجر به سایش زودرس تایر نو می شود.
استفاده کردن از تایر های با پترن و مارک های متفاوت باعث سایش غیر یکنواخت تایرها و همچنین کاهش کشانش و چنگ زنی تایر در محور عقب می شود.استفاده کردن از رینگ غیر استاندارد و معیوب (تابدار و جوشی) موجب سایش نامیزان و سریع تایر می شود.
معیوب بودن و تعمیری بودن لاستیک توپی (تیوپ) موجب ترکیدگی تایر و پارگی بدنه داخلی تایر می شود.

• نابالانسی تایر

تایر نابالانس به دلیل توزیع غیر یکنواخت جرم منجر به تولید نیرو و گشتاور اضافی در تایر شده ضمن ارتعاشات وارده به تایر موجب عدم راحتی سرنشینان و نیز موجب سایش غیر یکنواخت در تایر می شود.

 

چگونه از پوسیدگی لاستیک جلوگیری کنیم؟

پوسیدگی لاستیک یکی از دلایل خرابی لاستیک جرثقیل و دیگر ماشین ها می باشد؛ و منجر به منفجر شدن و یا ترک خوردن آن می شود. یکی از دلایل اصلی پوسیدگی خشک شدن و فشار کم تایرها می باشد. همچنین عدم حرکت کافی و درجه حرارت بالا نیز یکی از دلایل خرابی لاستیک جرثقیل می باشد. فرقی نمی کند دلیل و علت هر چه باشد، می توانید با تمیز نگه داشتن لاستیک جرثقیل و دور نگه داشتن آن از نور خورشید و تغییر به موقع لاستیک ها از پوسیدگی آن جلوگیری کنید. از دیگر کارهایی که میتوانید برای نگه داری از لاستیک انجام بدید این است که لاستیک ها را یک بار در ماه با آب و صابون ملایم تمیز کنید. از دستمال مناسب بامقداری صابون ملایم استفاده کنید(استفاده از صابون ظروف مناسب است) و سطح لاستیک را بشویید، و بعد آن را با شلنگ باغچه اسپری کنید. آب و صابون لاستیک های شما را بدون از بین بردن آنتی-اکسیدان های ارزشمند که از لاستیک های شما محافظت می کنند تمیز می کند. فایده دیگری که این کار دارد این است که از گسترش قارچ که عامل پوسیدگی خشک است جلوگیری می کند.

لاستیک دلیوم اندونزی و مطالبی درباره آن

کارخانه لاستیک دلیوم اندونزی در سال 1970 در کشور اندونزی برای مصرف داخلی این کشور شروع به کار کرد، اما چندی بعد به دلیل کیفیت بالا، نرمی و مقاوم بودن لاستیک در مقابل سایش توانست محصولات خود را به بیش از 50 کشور در جهان صادر کند و کمک بزرگی به اقتصاد کشور اندونزی بنماید.
از جمله محصولات کارخانه لاستیک سازی دلیوم: لاستیک سواری، لاستیک موتور سیکلت، اسکوتر، دوچرخه، ماشین های صنعتی، کشاورزی و لاستیک اتوبوس می باشد.

لاستیک سومیتومو ژاپن

ریشه شرکت تولیدی لاستیک سومیتومو ژاپن به سال 1909 برمیگردد. زمانی که ایده تاسیس یکی از بزرگترین شرکت های تولیدی تایر در دنیا به نام لاستیک سومیتومو در کوبه ژاپن شکل گرفت.
از ابتدای فعالیت تمام این سالها شرکت تولیدی لاستیک سومیتومو و شرکت دانلوپ روابط تجاری گسترده ای با یکدیگر داشتند و در سال 1963 شرکت لاستیک سومیتومو با خرید شرکت لاستیک دانلوپ ژاپن کنترل آن را به دست گرفت و نام خودرا به سومیتومو رابر تغییر داد.
اینگونه شد که تمام دارایی ها و حق استفاده از نام تجاری دانلوپ به لاستیک سومیتومو ژاپن واگزار شد.
لاستیک سومیتومو با برخورداری از مهندسی دقیق و فن آوری های جدید توانسته است نیازهای مصرف کننده را به خوبی برآورده کند و در بازار جهانی به شهرت برسد.
این شهرت تا بدان جایی ادامه داشته که امروزه لاستیک سومیتو با در خدمت گرفتم بیش از 35000 کارمند و بیش از 300 دفتر فروش در سراسر دنیا به برندی معتبر و فابل اعتماد تبدیل شد. سومیتومو به عنوان ششمین تولیدکننده برتر تایر در دنیا شناخته می شود.
در بازار فروش لاستیک ایران نیز لاستیک سومیتومو از جایگاه ویژه ای در میان مصرف کنندگان برخوردار است و روز به روز تقاضا برای خرید این محصول اضافه می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *