مقالات

با دانستن این نکات از خرابی لاستیک لودر خود جلوگیری کنید

همانطور که میدانید لاستیک یکی از اجزای مهم خودرو می باشد که ایمنی شما را تضمین میکند و هر آسیب یا صدمه ای به آن ممکن است خطر آفرین باشد. پس برسی مداوم و مرتب لاستیک علاوه بر اینکه باعث بهتر شدن عملکرد خودروی شما می شود، دلایل خرابی لاستیک لودر زیاد است که این میتواند بدون اطلاع راننده بوده و مشکلاتی جدی را نیز برای آنها به وجود آورد. شایع ترین نوع آسیب ها را میتوان: پیش آمدگی روی لاستیک، سوراخ شدن لاستیک، بریدگی یا خراش، ضربه، ترک، برآمدگی و سایش نامنظم تایر دانست.

دلایل خرابی لاستیک لودر و جلوگیری از خراب شدن آن

ترک خوردن و یا شکافتن دیواره تایر

که معمولا در لاستیک های فرمان عقب اتفاق می افتد و راه حل پیشنهادی ما استفاده از تایر های بدون ترد است. این ترک ها که گاهی با ترکیدگی تایر همراه می باشد می تواند ناشی از مشکلات زیر باشد:
• سرعت بیش از حد، پیمایش مسافت بیش از حد که راه حل آن استفاده از نوع لاستیک متناسب با نیاز است.
• از دیگر دلایل ترک خوردن دیواره تایر، فشار باد بیش از حد می باشد که با تعویض سایز تایر مشکلتان حل می شود.
• دمای نامناسب کف زمین نیز باعث ترک خوردن دیواره تایر می شود، که با اعمال محدودیت دما تا نهایت 60 درجه می توانید از لاستیک ها محافظت کنید.
• حرارت ناشی از داغ شدن ترمز همچنین از عوامل ترک لاستیک می باشد که با استفاده از درام با ترکیب خاص مواد کم دما می توانید این حرارت را به حداقل برسانید. و رعایت نکردن هر یک از اینها می تواند از دلایل خرابی لاستیک لودر و دیگر ماشین آلات سنگین باشد.

ساییدگی نا هماهنگ در آج تایر

از جمله دلایل خرابی لاستیک لودر می باشد. که به خاطر زاویه دار بستن چراغ های عقب و جلو، تراز نبودن محور یا آسیب دیدن، ناهماهنگی میزان باد لاستیک لودر ، متفاوت بودن تایر ها از لحاظ برند، مواد سازنده و طرح آج، استفاده زیاد بدون تغییر که راه حل آن عوض کردن لاستیک های چپ و راست می باشد.

کم باد شدن چرخ ها

از دیگر “دلایل خرابی لاستیک لودر” کم باد شدن چرخ ها می باشد، که زمانی اتفاق می افتد که وسیله به مدت طولانی بدون استفاده در سر جای خود بماند. در این حالت هنگامی که مجددا حرکت کند، لرزشی در هنگام غلتیدن تایر کم باد احساس می شود. این پدیده زمانی از بین می رود که دمای تایر به حد نرمال برسد. بنابراین تا جای ممکن سعی کنید از بی حرکت ماندن وسیله ها تحت فشار بار جلوگیری کنید.
اگر لرزش در یک تایر حین حرکت ادامه داشت، عامل آن به نواقض کارخانه ای مربوط می شود (توزیع نامناسب لایه های لاستیکی حین ساخت تایر) و یا وضعیت نامناسب دایره ای نبودن تایر به طور کامل هم می تواند مزید بر علت باشد.

سایش نا منظم لاستیک

یکی دیگر از دلایل خرابی لاستیک لودر سایش نامنظم لاستیک است. انواع مختلفی از سایش نامنظم وجود دارد که معمولی ترین آنها سایش پاشنه و پنجه تایر، سایش یک طرفه و سایش مرکزی لاستیک است.

در اینجا توضیح خواهیم داد که این آسیب ها چرا چگونه رخ می دهد:

سایش پاشنه و پنجه لاستیک

این نوع سایش می تواند ناشی از تنظیمات سیستم تعلیق باشد و همچنین از دلایل خرابی لاستیک لودر که شامل: چرخ ها، فنرها و ستون های نگه دارنده می-باشد و همچنین نشان دهنده نیروهای مختلفی است که بر آج لاستیک وارد می-شوند. شیارهای ریز و درشت آج تایر، برای اطمینان از ایمنی و عملکرد بهتر در جاده های مرطوب و بارانی طراحی گردیده اند و شیارهای متقاطع برای هدایت آب به خارج و به صورت بلوک های آزاد در ناحیه شانه لاستیک طراحی شده اند. این بلوک ها در قسمت شانه تایر می توانند بر اثر تماس مداوم و فشار وارده دچار سایش پاشنه و پنجه شوند اینها می تواند ناشی از مواردی همچون:
سفرهای طولانی با سرعت بالا در جاده های متفاوت
سبک رانندگی
مشکلات تنظیمات سیستم تعلیق خودرو باشد.
در حالی که تایر در امتداد جاده می چرخد، بلوک های آزاد، به دلیل تماس تایر با جاده فشرده می شوند و تغییر شکل پیدا می کنند و بعد از اینکه با جاده تماس نداشته باشند، به شکل اصلی خود باز می گردند. این عملکرد باعث سایش لبه ی خارجی تایر می شود. مقدار اندکی از این سایش قابل قبول است و هیچ تاثیری بر راحتی در رانندگی ندارند، اما اگر ساییدگی گسترده تر شود ممکن است باعث سیم زدن لاستیک یعنی از بین رفتن کامل آج و بیرون زدن سیم تایر شود که این خود از “عوامل خرابی لاستیک لودر” به شمار می رود که بسیار خطرناک بوده و باعث مسائل و مشکلات جدی تری می گردد.

سایش مرکزی لاستیک

این الگوی سایش را می توانید در لاستیک خودروهای پرتحرک ببینید. در حین شتاب گیری سریع، در شروع به حرکت و توقف های مکرر در ترافیک شهری یا هنگام شتاب گیری، این گشتاوردهای زیاد می توانند سرعت سایش مرکز آج را افزایش دهند.

سایش یک طرفه لاستیک

بزرگ ترین علت سایش یک طرفه لاستیک، تنظیم نبودن سیستم تعلیق است. دلایلی که باعث سایش یک طرفه لاستیک می گردد، شامل: انحرافات خودرو و تایر در جاده است که می تواند باعث برخورد لاستیک با جدول گردد، پایین آمدن ارتفاع خودرو و بالانس نبودن لاستیک ها و میزان نبودن فرمان نیز در این سایش اثر گذارند. پس حتما از تنظیم بودن سیستم تعلیق خودرو و بالانس بودن تایرها اطمینان حاصل کنید.

این مواردی که گفته شد به جز دلایل خرایی لاستیک لودر در لاستیک های دیگر از این قبیل مانند: لاستیک جرثقیل، لاستیک لیفتراک، لاستیک دامپتراک کاربرد دارد. و رعایت کردن این موارد به شما در حفظ سالم بودن وسیله و طولانی شدن عمر مفید آن کمک می کند. و از پیش آمدن ضررهای مالی و غیره جلوگیری می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *