مقالات

آشنایی با فرایند تولید لاستیک لودر

فرایند تولید لاستیک لودر

فرایند تولید لاستیک لودر و دیگر ماشین آلات بر خلاف بیشتر فرایند های شیمیایی، فرایندی ناپیوسته و پیمانه ای است. در فرایند تولید لاستیک لودر پاره ای از مواد نیمه ساخته در فرایندهای پیمانه ای ناپیوسته ساخته شده و در مراحل بعدی و در مراحل بعدی با هم ادغام می شوند تا خوراک مرحله بعدی را فراهم کنند. به همین صورت طی یکسری عملیات پر زحمت و آهسته از جمله تولید نیم ساخته ها, تایر سازی و پخت, به تایر که محصولی کامپزیت است تبدیل می شوند.

تایر چیست؟

هرچند که فرایند تولید لاستیک لودر و دیگر ماشین آلات بر اساس نوع کاربری (تایرهای باری سبک و سنگین) و نوع فناوری مورد استفاده (بایاس و رادیال) در مراحلی از تولید با هم تفاوت هایی دارند، اما در کل تولید آن را به چهار مرحله خلاصه کرد:

1. فرایند اختلاط مواد و تهیه آمیزه لاستیکی(کامپاند)

از جمله فرایند تولید لاستیک لودر و دیگر تایر ها این است که از آمیزه های لاستیکی در قسمت های مختلف یک تایر استفاده می شود و از آنجا که هر قسمت از تایر دارای خواص فیزیکی و مکانیکی متفاوت و تحت شرایط ویژه ای در سرویس قرار می گیرند، لذا کامپاندهای مختلفی با خواص مورد نیاز برای بخش های متفاوت تایر تولید می شود. در بخش مخلوط کردن مواد اولیه پس از توزین طبق دستور العمل فنی در دستگاه بنبوری (مخلوط کن) دما، فشار، مدت زمان مشخص، مخلوط شده و از انواع آمیزه های لاستیکی تولید می شود.
موادی که در تهیه آمیزه لاستیکی به کار می روند عبارتند از: دوده های صنعتی، روغن ها و انواع مواد شیمیایی(مواد پخت، آنتی اکسیدان ها،آنتی ازونان ها، پر کننده هاو …)کائوچوها(طبیعی و مصنوعی).

2. فرایند آماده سازی اجزای تایر(نیم ساخته)

ساخت و آماده سازی اجزای تشکیل دهنده انواع تایرها مانند لاستیک دامپتراک در قسمت های متفاوتی صورت می گیرد.
در بخش های کلندر و برش لایه و ساخت بلت سیمی روی دستگاه استیلاستیک و ساخت بید یا طوقه تایر در بخش بید سازی و ساخت ترد، دیواره ها، نوارهای لاستیکی سرشانه و …در بخش اکسترودر و ساخت آستر داخلی در کلندر انجام می گیرد.

3. فرایند تولید سخت تایر(مونتاژ تایر خام)

تایرهای رادیال: تولید و ساخت تایرهای رادیالسیمی به دو صورت تک مرحله ای و دوم بلت سیمی . ترد به آن اضافه می شود.
تایرهای بایاس: تایرهای سواری از جمله سواری بایاس به روش لایه ای در یک مرحله ساخته می شوند، ولی ساخت تایرهای سنگین مثل لاستیک لیفتراک به دو روش بندی و لایه ای ساخته می شود.

4. فرایند پخت و بازرسی تایر

آخرین مرحله تولید که تایر در آن شکل نهایی و خواص مکانیکی-دینامیکی خود را به دست می آورد، مرحله پخت یا ولکانیزاسیون است، لذا در این مرحله تایر خام با استفاده از عوامل پخت که هنگام مخلوط کردن آمیزه های لاستیکی فاینال بچ به آن افزوده شده است. بعد از قرار گرفتن در پرس پخت تحت فشار داخلی، زمان و دمای مشخص شکل نهایی را به خود گرفته و با حرارت قالب و بلادر به دنبال ایجاد اتصال های عرضی گوگردی در آمیزه های لاستیکی خاصیت ویسکوالاستیک یا کشسان پیدا می کند.
*بازرسی تایر: در ایستگاه بازرسی نواحی بیرونی و داخلی تایر تولید شده به صورت چشمی از نظر وجود عیوب ظاهری بازدید شده و در مراحل بعدی با ماشین های آزمون، مقادیر نابالانسی و غیر یکنواختی اندازه گیری و مورد ارزیابی قرار می گیرد و سپس با اشعه لیزر در دستگاه X-Ray عکسبرداری هایی از بخش هایی ازبخش های درونی تایر صورت می گیرد.
فرایند تولید لاستیک لودر و دیگر تایرها مثل لاستیک جرثقیل فرایندی طولانی و آهسته است که بعد از گذراندن این فرایند به دست شما می رسد.

لاستیک لودر

لاستیک لودر، صنعتی یا راهسازی لاستیک های بزرگ و قوی هستند که موجب ازدیاد سرعت لودرها و قدرت تحرک آنها می شود. فشاری که توسط این لاستیک ها به زمین وارد می شود کم بوده ومیتوان این فشار را با تغییر میزان باد لاستیک ها تغییر داد، با این همه در زمین های دارای سنگهای تیز امکان آسیب این لاستیکها وجود دارد در ضمن در زمین های خیس و گل آلود نیز کار کردن با لودر چرخ لاستیکی مشکل است. البته ناگفته نماند که می توان از زنجیرهای سیمی مخصوص جهت حفاظت لاستیکهای جدید ساخته شده اند استفاده کرد چرا که دارای عاجهای خیلی ضخیمی هستند و می توانند در مناطق سنگی کارکنند این لودرها بر دو نوع معمولی و کمرشکن هستند .

کارخانه لاستیک سازی

یکی از کارخانه های لاستیک سازی در ایران کارخانه البرز (کیان تایر)می باشد. این کارخانه در سال 1337 در تهران توسط سهامداران داخلی و بی.اف.گودریچ تاسیس شد. و دو سال بعد هم به بهره برداری رسید. این کارخانه در سال 1354 به صورت خصوصی درآمد و به کیان تایر تغییر داده شد. یکی از محصولات این کارخانه قیمت روز لاستیک لودر البرز است.
کارخانه ایران تایر نیز تولیدکننده انواع لاستیک های سبک وسنگین با گذراندن فرایند تولید لاستیک لودر و دیگر ماشین ها در سال 1343 تاسیس شد و در سال 1344 با نام شرکت جنرال تایر و رابر ایران به بهره برداری رسید.
کارخانه ایران یاسا در سال 1347 به نام شرکت سهامی کارخانه جات تولیدی و صنعتی ایران یاسا تاسیس شد و در سال 1382 به شرکت ایران یاسا تایر و رابر تغییر نام پیدا کرد.
کارخانه لاستیک دنا در سال 1353 با مشارکت بریجستون ژاپن تاسیس شد و با نام بریجستون ایران در سال 1355 شروع به فعالیت کرد.
کارخانه لاستیک بارز در سال 1363 با نام مجتمع صنایع لاستیک سیرجان در اداره ثبت شرکت ها و مالکیت های صنعتی به ثبت رسید. مجتمع صنایع لاستیک کرمان نامی بود که در سال 1366 به شرکت اختصاص داده شد. از سال 1384 این کارخانه با نام گروه صنعتی بارز شناخته می شود.
و بسیاری از کارخانه جات دیگر که کوشش میکنند که در فرایند تولید لاستیک لودر و دیگر تایر ها خدمات بهتری را به شما عرضه کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *