بررسی معایب کم باد بودن لاستیک ها

در صورتی که باد درون لاستیک­ ها خالی شود، به تدریج لاستیک­ کم باد می شود. از این رو برسی کردن باد لاستیک ­ها از جمله نکات مهم است که باید هر راننده­ ای به آن توجه کند. چرا که این خود یکی از عوامل مخرب برای لاستیک­ ها نیز می باشد. و می تواند خطرات بسیاری را به دنبال داشته باشد. همان طور که لاستیک کم باد تخریب می کند باد زیاد نیز بر روی تایرها تاثیر مخرب می گذارد و ممکن است در زمان راندن با ترکیدن لاستیک مواجه شوید.پس تنظیم منظم باد لاستیک ها با توجه به استاندارد های لاستیک و دمای هوا و اندازه لاستیک و دیگر پارامتر های آن لازم و ضروری می باشد.

بررسی معایب کم باد بودن لاستیک

لاستیک کم باد

مشکل لاستیک کم باد بسیار خطرناک است و این امکان را دارد که سبب بروز صدماتی شود. همانطور که می دانید هزینه­ ای که برای لاستیک­ ها می شود بسیار بالا است به خصوص در بین لاستیک ­های سنگین مانند لاستیک لودر و لاستیک دامپتراک و لاستیک جرثقیل که هزینه لاستیک­ ها را می توان در رده دوم یا سوم قرار داد. از این رو لازم است برای کم کردن هزینه ­ها و صرفه جویی، لاستیک­ ها را از خطرات احتمالی دور بدارید.

بررسی معایب لاستیک کم باد

معایب لاستیک کم باد

یکی دیگر از معایب لاستیک کم باد این است که سبب افزایش مصرف سوخت می شود، اما در صورتی که باد لاستیک به مقدار کافی باشد، مصرف سوخت بسیار کاهش می یابد. یکی دیگر از تاثیراتی که “لاستیک کم باد” بر جای میگذارد این است که سبب می شود که کنترل شما در زمان رانندگی کاهش یابد و در مقابل در صورت تنظیم بودن باد لاستیک، کنترل شما را در زمان راندن افزایش می دهد. همچنین لاستیک کم باد ، در زمان ترمز گرفتن به مشکل می خورند و تا ماشین کاملا بایستد بسیار طول می کشد. لاستیک کم باد فرقی نمی کند چه جاده لغزنده باشد چه جاده خشک باشد به راحتی می لغزد.این اتفاق برای ماشین های سنگین مثل لاستیک دلیوم اندونزی،لاستیک بابکت چینی ،لاستیک تینگا و … که کنترل آن ها سخت تر است بسیار خطرناک می باشد.

برخی از ماشین­ ها دارای سیستمی می باشند به نام تنظیم باد لاستیک­ ها که در صورت کم باد بودن لاستیک­ ها به راننده این آلارم را میدهد، تا راننده در اول وقت به آن رسیدگی کند و از تخریب لاستیک ها جلوگیری کند، البته در ادامه به این مورد نیز می پردازیم. همچنین کم باد بودن لاستیک ­ها سبب کاهش عمر آج لاستیک نیز می شود و می تواند عمر آن را تا 25 درصد کاهش دهد و هزینه­ های زیادی را بر مالک ماشین بگذارد. به خصوص در لاستیک­ های سنگینی مانند لاستیک لیفتراک ،لاستیک لیفتراک کره ای ،لاستیک سومیتومو ژاپن و … این خود یکی از عوامل خرابی لاستیک­ ها به شمار می رود و به تدریج لاستیک­ ها از کار افتاده و تخریب می شوند. چرا که لاستیک­ هایی که کم بادند سطح تماس زیادتری با آسفالت دارند و این خود سبب بالا رفتن اصطکاک بین جاده و لاستیک می شود. این واکنش ­ها گرمای شدیدی تولید می کند و سبب از بین رفتن آج تایر و در نهایت سبب ترمز نگرفتن به موقع می شود.

نکات مهم در رابطه با لاستیک ها

حتما پیش از اینکه حرکت کنید فشار باد لاستیک­ را چک کنید تا کاملا تنظیم باشد. عموما فشار باد استاندارد بر روی تایر حک شده است، اما شما می توانید از دفترچه راهنما نیز استفاده کنید برای این موضوع. چک کردن فشار باد لاستیک ­بهتر است در زمانی باشد که لاستیک­ ها سرد شده باشند.
هیچ وقت با چشم “باد لاستیک­” را تنظیم نکنید و برای اینکار حتما از یک فرد ماهر و متخصص در این حوزه کمک بگیرید.
فشار باد لاستیک زاپاس را بیشتر از فشار ارائه شده توسط کارخانه تنظیم نمایید.

میزان باد تایرها به چه عواملی بستگی دارد

گاز پر شده درون تایرها که نیتروژن است یا هوا
سفتی یا نرمی لاستیک ­ها نیز تاثیر زیادی در مقدار باد لاستیک دارد
نوع جاده نیز در باد لاستیک­ ها تاثیر دارد
یکی دیگر از نکات بسیار مهمی که در مقدار باد لاستیک­ ها موثر است، تغییر فصل است. که با تغییر فصل و گرم شدن هوا سبب کم شدن باد لاستیک­ ها می شود و لازم است که به صورت مرتب باد تایرها چک شود و سپس تنظیم شود.
لاستیک کم باد

سیستم هایی که برای تنظیم باد لاستیک ها ابداع شده اند

به طور کلی میتوان گفت که این سیستم­ ها برای سه هدف ابداع شده ­اند:

معلوم داشتن کاهش فشار در لاستیک­ های معلوم بدین صورت که سیستم پایشگری همیشه فشار باد هر کدام از لاستیک­ ها را کنترل می کند.
در زمانی که در سیستم مشکلی وجود داشته باشد به راننده هشدار می دهد.
باد کردن تایرها به مقدار مشخصی، به این صورت که یک مخزن ذخیره هوا به همراه یک عدد شیر یک طرفه باشد که در وقت کم باد بودن تایر، باز شود و به سمت تایرها جریان یابد.
این سیستم­ها به گونه­ های متفاوتی طراحی شده ­اند و در بسیاری از خصوصیات با یکدیگر متفاوتند اما در برخی کاملا مشابه یکدیگرند:

تمامی این سیستم­ ها به سوپاپ مجهز می باشند، که تک تک لاستیک ­ها را ایزوله می کنند تا از جریان هوای تایرها در هنگامی که سیستم در حال برسی است جلوگیری کند
در همه این سیستم­ ها روشی جهت مشخص شدن فشار درون تایر وجود دارد. این کار در بسیاری از سیستم­ ها به وسیله سنسورهای مرکزی که اطلاعات خود را به واحد کنترل الکترونیکی و سپس راننده منتقل می کنند آماده شده است.
در این سیستم ­ها به مخزن ذخیره هوا احتیاج است که عموما به صورت مشترک از عموما از مخزن هوای موجود در مدار وسیله به منظور تغذیه ترمزها یا سیستم­ های پنوماتیکی استفاده می شود.
در این سیستم ها شیر اطمینان فشاری جهت خارج کردن هوا از تایر بدون به وجود آمدن خطری نیز آماده شده است
در این سیستم ها راهی جهت رساندن هوای مخزن به لاستیک های مورد نیاز ، نیاز است که معمولا این راه از میان اکسل ها فراهم شده است.
این مطلب رو به اشتراک بگذار…