معرفی قطعات لودر

لودر ها در کارهای ساختمانی بسیاری از جمله برای حمل خاک و سنگ و بارگیری کامیون ها، حفاری و خاکبرداری مورد استفاده قرار می گیرند. لودر ها همیشه باید به همراه ماشین های انتقال دهنده از قبیل کامیون ها به کار گرفته شوند؛ در این مقاله می خواهیم به معرفی قطعات لودر بپردازیم و هر کدام را باهم بررسی کنیم. کارهایی که لودر ها می توانند انجام دهند به طور کلی به چهار دسته تقسیم می شوند:

• بلند کردن بار و منتقل کردن آن
• خاک برداری
• بارگیری ماشین آلات حمل مواد خاکی
• تمیز کردن قشر سطحی زمین کارگاه

در ادامه به معرفی قطعات لودر می پردازیم. لودر ها به طور کلی شامل این قطعات می باشند.

1. موتور
2. شاسی
3. سیستم هیدرولیک
4. جام
5. لاستیک

موتور (قطعات لودر)

در معرفی قطعات لودر، موتور لودر نیروی که لودر برای حرکت را لازم دارد را به وجود می آورد. اکنون بیشتر لودر های چرخ زنجیری به صورتی تولید می شوند که موتور در قسمت پشت سر راننده قرار می گیرد، و این کار می تواند به دو دلیل باشد. اول اینکه وزن موتور یک معادل کننده وزن باشد و دوم اینکه اپراتور لودر و لاستیک لودر به فضای کار خود نزدیکتر بوده و کنترل ماشین برایش راحت تر باشد. البته در لودر های چرخ لاستیک موتور بسته به مواردی جلو یا عقب ماشین قرار میگیرند. از جمله مواردی که در این امر موثر است:
. یکی از موتور هایی که موتورشان در جلوی ماشین قرار می گیرد لودر های کوچک با محور گردان جلو می باشند.
. لودر هایی که دارای جام در جلو و بیل در عقب می باشند، به دلیل باز تر بودن دید رانده موتورشان در جلو لودر قرار می گیرد.
. موتور های بزرک عموما دارای موتور در عقب می باشند به دلیل ایجاد نیروی خنثی کننده لنگر حاصل از وزن جام پر شده و همچنین ایجاد دید بازتر برای راننده.

شاسی

شاسی یکی از اجزائ مهمی است که در معرفی قطعات لودر از آن یاد می شود. لودر دارای شاسی تراکتور می باشند. این شاسی ها برا لودر های چرخ زنجیری یک پارچه می باشند و برای لودرهای چرخ لاستیکی می توانند به صورت کمر شکن باشند.

سیستم هیدرولیک

در ادامه معرفی قطعات لودر از سیستم هیدورلیک لودر نام می بریم، از سیستم هیدرولیک لودر جهت انتقال نیرو از موتور ماشین به جام آن استفاده می شود. امروزه به بهینه سازی روغن هاسیال های هیدرولیک و ، محافظت در برابر خوردگی و فرسایش در سیستم هیدورلیک افزایش یافته است. و به کمک شیرهای فشار، خطا یابی سیستم های هیدرولیک و دیگر اعضای آن راحت تر شده است. سیستم های کنترل الکترونیکی و همچنین سیستم کنترل فرمان به میزان بسیار زیادی تلاش مورد نیاز را کم کرده و به دقت کنترل زیاد کرده است.

جام

جام های لودر به گونه ای طراحی شده که کار تخلیه را می توانند در ارتفاع 2/5 تا 4/5 متری از پای لودر انجام دهند. این خصوصیت به این ماشین ها امکان این را می دهند که عمل تخلیه بار را در ماشین های انتقال و کامیون ها به آسانی انجام دهند. عمل تخلیه بار و بارگیری لودر ها و همچنین لاستیک تینگا به اجبار با مانور بسیاری همراه است. به همین دلیل اگر فضا کار کم باشد در قدرت مانور لودر مشکل ایجاد می شود. قطعات لودر چرخ زنجیری می توانند در جا در محل خود بچرخند، ولی لودرهای چرخ لاستیکی به فضای زیادتری لازم دارند. این سبب پیشرفت لودرهای کمر شکن شده است. اما در ادامه معرفی قطعات لودر به موارد دیگری از قطعات اشاره می کنیم از جمله لاستیک لودر.

لاستیک لودر

لاستیک لودر ازمهم ترین بخش های لودر می باشد درست مانند لاستیک جرثقیل که از اعضا حیاتی جرثقیل است و در میان تمامی اجزاء و نحوه نگهداری از لودر از جایگاه مهمی برخوردار است. همچنین دلیل اهمیت بالای این قطعه لودر ، قیمت لاستیک لودر و نحوه خرید لاستیک نیز اهمیت بالایی دارد.

انواع لاستیک لودر

لاستیک لودر دارای دو ساختار رادیال و بایاس می باشد و بسته به شرایط استفاده هر دو نوع ساختار استفاده می شود. انواع لاستیک لودری تیوبلس و لاستیک لودری با تیوپ و نوار در درجه اول به نوع رینگ لودر که بر روی دستگاه نصب شده مانند لاستیک دامپتراک بستگی دارد و در مرحله دوم به شرایط محیطی و نوع کاربری لودر بستگی دارد. مناسب است که در معادن سنگین سنگ از لاستیک لودر تیوبلس استفاده شود. پیش از استفاده از تایر لودر و لاستیک بابکت چینی یه صورت تیوبلس و یا به همراه تیوب و نوار حتما به کاتالوگ و بروشور لاستیک لودر مراجعه کنید. به هیچ عنوان لاستیک تیوبلس را به همراه تیوب و نوار استفاده نکنید و یا همچین تایری که باید به همراه تیوب و نوار استفاده شود را به صورت تیوبلس بر روی رینگ لودر نصب نکنید .

دلیل خرابی لاستیک لودر

ها به کار می رود از این رو برای نگهداری از لاستیک ها باید ابتدا دلایل خرابی آن را بدانید. از جمله دلایل خرابی لاستیک لودر می توان به این موارد اشاره کرد:
o حرارت ناشی از داغ شدن درام ترمز، که بهترین راهکار آن استفاده از درام با ترکیب خاص کم دما می باشد.
o فشار باد بیش از حد که راهکار آن تعویض سایز تایر می باشد
o سرعت یا پیمایش بیش از اندازه که راهکار برطرف کردن آن استفاده از نوع لاستیک متناسب با نیاز می باشد. این نوع خرابی ها برخی اوقات با ترکیدن لاستیک همراه است و اکثر در تایرهای عقب رخ میدهد.
o بی حرکت ماندن تایرها دلیل اصلی کم باد شدن تایرها می باشد در هنگام اتفاق افتادن این مشکل، لاستیک ها از جمله لاستیک دلیوم اندونزی به لرزه می افتند. همچنین اگر دما تایر به حد استاندارد برسد از این اتفاق پیشگیری می کند. برای جلوگیری از بروز این مشکل باید تا حد ممکن از بی حرکت ماندن وسیله جلوگیری کرد. گرم و سرد شدن هوا نیز در کم یا زیاد شدن باد تایرها نقش مهمی دارد.