مقالات

نحوه درست نگهداری از تایر سنگین

نگهداری از تایر سنگین چگونه است ؟ تایرهای ماشین آلات سنگین نقش خیلی بزرگی در کاربرد ماشین‌های سنگین دارند و تقریبا می‌توان گفت که عملکرد ماشین آلات سنگین بدون وجود تایرهای مناسب مختل می‌شود. این موضوع به دلیل تحمل وزن بالا و کاربرد سخت این لاستیک‌ها به رسیدگی و نگهداری زیادی نیازمند هستند. نحوه نگهداری از تایر سنگین با نحوه مراقبت از ماشین‎‌های سواری متفاوت است.

نکات مهم برای نگهداری از تایر سنگین

1. از جمله نکاتی که در رابطه با “نگهداری از تایر سنگین” کاربرد دارد نصب درست وصحیح تایر ماشین سنگین (لاستیک جرثقیل و غیره) بر روی رینگ و توسط افراد ماهر و فنی.
2. برای پیشگیری از انواع خطرات و رخ دادن سوانح، هرگز و به هیج عنوان از تایر سیمی، نخی و یا تایرهایی با سایزهای متفاوت به طور همزمان استفاه نکنید. اینکار باعث از دست رفتن تعادل ماسسین می‌شود و در ماشین آلات سنگین دامپترک، لاستیک دامپتراک  ممکن است تعادل خود را از دست بدهند.
3. در وقت نصب تایر روی رینگ سایز تایر و رینگ کاملا باید متناسب باشد و همچنین که از رینگ‌های استاندارد باید استفاده شود و قبل از نصب باید لبه رینگ و طوقه تمیز شود. استاندارد نبودن و اندازه نبودن رینگ‌ها باعث می‌شود که لاستیک به خوبی جای نگیرد و این موضوع می‌تواند بسیار خطرناک باشد.
4. برای حفظ جان سرنشینان و همچنین جلوگیری از هدر رفتن سرمایه، پس از سایش کامل آج لاستیک در همان ابتدا برای تعویض تایر اقدام کنید. خصوصا در مورد تایرهای گران قیمتی مانند لاستیک سومیتومو ژاپن بهتر است تا از مراقب‌های لازم را به عمل بیاورید.
5. ماشین آلات دواکسلی که دوتایر دوقلو در کنار هم استفاده می‌شوند به خاطر گرمای بیش از حد و فشار زیادی که ایجاد می‌شود، باعث جدا شدن اتصال‌های ساختار تایر و صدمه دیدن تایر ماشین آلات سنگین می‌شود. به همین خاطر باید هر دو لاستیک در یک زمان تعویض شود.
6. از جمله نکاتی که باید در نگهداری از تایر سنگین مانند لاستیک لودر مدنظرتان باشد میزان باد تایرها می‌باشد. زمانی که باد تایرها از حد استاندارد بیشتر باشد منجر به افزایش بیش از حد قسمت میانی آج تایر شده که باعث می‌شود. در شرایط مختلف جاده‌ای، طول عمر و عملکرد مناسب خودرو مورد آسیب قرار بگیرد.
7. همانطور که بیشتر بودن باد تایرها از حد استاندارد برای خودرو مضر است، همانطور کم بودن باد تایر نیز باعث سایش تایر و از بین رفتن ماهیت ظاهری تایر می‌شود و به خاطر گرما و فشار زیاد باعث صدمه دیدن تایر می‌شود. خصوصا در ماشین‌هایی که حمل بار انجام می‌دهند، مانند لاستیک لیفتراک فشار بیشتری به تایرها وارد می‌شود.
8. هرگز وسیله نقلیه‌تان را نباید در کنار ژنراتور و منبع گرمایشی و یا نقاطی که مواد روغنی دارند پارک نکنید.
9. سرعت بیش از حد مجاز و همچنین بار بیش از حد سبب آسیب دیدن شدید تایر می‌شود. این موضوع به دلیل اصجکاک شدید وارد شده به تایرها است که می‌تواند باعث کاهش عمر مفید آن‌ها شود. به عنوان مانند لاستیک لیفتراک کره ای ممکن است در اثر بار زیاد و سنگین دچار آسیب دیدگی شود.
با نگهداری از تایر سنگین و همچنین ماشین آلات سنگین از بروز ضرر مالی و جانی می‌توانید جلوگیری کنید.

نکات نگهداری از تایر سنگین دامپتراک

شرکت‌هایی از جمله بریجستون، تایتان، میشل و … لاستیک‌های غول آسا در سایزهای بزرگ و با قابلیت تحمل وزن تا 100 تن تولید می‌کنند. که ارتفاع آن معادل 4 متر، و وزنی حدود 5.5 تن دارند. این مدل لاستیک‌ها با فشار هوایی معادل 100 PSI می‌شوند.
لاستیک‌ها از لحاظ هزینه در رده سوم یا دوم قرار دارد، سوخت و نیروی انسانی بر اساس آمار بین المللی در رده اول و دوم قرار دارند. از این رو مدیران پروژهای معدنی عموما به دنبال راهی هستند تا با آن از هزینه‌ها کاهش دهند، که طبیعتا استفاده درست و نگهداری از لاستیک سنگین یکی از روش‌های کم کردن هزینه‌ها می‌باشد. پس اولین قدم آشنایی با بهترین نسخه‌های نگهداری از تایر سنگین می‌باشد.

شاخص TKPH

موارد استفاده برای لاستیک‌ها در سایت های معدنی عبارت است از: کیلومتر تن بر ساعت از جمله شاخص‌ترین یا همان شاخص TKPH این معیار برای اطمینان از گرم نشدن تایرها استفاده می‌شود. برای اندازه‌گیری این معیار از فرمول: TKPH : بار* سرعت استفاده می‌شود.
با دقت کردن می‌توانید متوجه شوید که هر چه بار سنگین‌تر باشد، باید سرعت پایین‌تر باشد تا این شاخص ثابت نگه داشته شود. و بالعکس اگر می‌خواهید با سرعت بالاتری برانید پس لازم است که وزن بارتان کمتر باشد.

قانون 20-10-10

شاخص TKPH معمولا برای نگهداری از لاستیک دامپتراک‌های مشغول در معدن‌ها متمرکز می‌باشد. قانون دیگری هم وجود دارد که از داغ شدن بیش از حد لاستیک‌ها در هر گونه دستگاه چرخ لاستیکی استفاده می‌شود. این قانون 20-10-10 نام دارد. دلیل نامگذاری این قانون به این معنی است که حداکثر در 10 درصد اوقات می‌توان دستگاه را با بیش از 10 درصد بار نامی به کار گرفت، و هیچگاه نباید دستگاه با بیش از 20 درصد بار نامی به کار گرفته شود. از دیگر مواردی که مسبب گرم شدن لاستیک‌ها می‌شود می‌توان به این موارد اشاره کرد:

فشار باد نادرست لاستیک‌ها

همانطور که گفته شد فشار باد پایین‌تر از مقدار استاندارد برای همه لاستیک‌ها بسیار مخرب می‌باشد. چرا که باد کمتر از حد مجاز باعث تغییر بیش از حد مواد تشکیل دهنده لاستیک دامپتراک می‌شود. و در اکثر اوقات بار بیش از حد و کم باد بودن تایر باعث گرم شدن تایرها می‌شود. این موضوع در مورد لاستیک تینگا که در بسیاری از ماشین‌های سنگین از این لاستیک استفاده می‌شود نیز صدق می‌کند.o عمق آج تایرآج های سنگین و خیلی ضخیم نیز بیشتر مستعد داغ شدن هستند.
o مواد به کار رفته در وقت ساخت
مواد مقاوم در برابر بریدگی بدلیل ضخامت و استحکام بیشتر مورد نیاز، معمولا باعث داغ شدن تایر می‌شود. همچنین وضعیت مکانیکی دستگاه در داغ شدن تایرها موثر است. به عنوان مثال می‌توان لاستیک بابکت چینی را برای این مسئله مثال زد.

آسیب دیدگی تایر

آسیب دیدن تایر در مراحل مختلف اتفاق می‌افتد و داغ شدن در مراحل ابتدایی به سایش سریعتر مواد تشکیل دهنده سطح لاستیک منجر می‌شود. در ادامه شرایط دمایی نامناسب باعث آسیب‌دیدن و جداشدن اجزا از یکدیگر می‌شود، چراکه مواد لاستیکی در چنین حالتی اسفنجی و نرم پیدا می‌کند و آسیب‌پذیر می‌شود و سیم‌های فولادی نیز در چنین شرایطی از لاستیک بیرون می‌زند و در ادامه این روند لاستیک حالت خمیری به خود می‌گیرد. این موارد حتی ممکن است برای لاستیک‌های با کیفیتی مانند لاستیک دلیوم اندونزی نیز رخ دهد. در ادامه گرما به تسمه و بید اطراف تایر نیز می‌تواند آسیب برساند. پس بهتر است از همان ابتدا در نگهداری از تایر سنگین دقت کامل را بکنید تا با چنین مشکلاتی مواجه نشوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *