آموزش کار با لیفتراک و نکات ضروری آن

لیفتراک از مهم ترین ماشین های سنگین است که در صنایع مختلفی استفاده می شود.این ماشین های بزرگ سیستم تعلیق یا فنر بندی ندارند به همین دلیل استفاده از این ماشین ها نیازمند تجربه و مهارت می باشد .لیفتراک ها نیاز به جا به جایی وسایل سنگین را حل کردند اما کار با لیفتراک باید اصولی و بر اساس استانداردهای ایمنی انجام شود تا منجر به خسارات و آسیب نشود.برای افرادی که می خواهند از این ماشین های سنگین استفاده کنند آموزش هایی وجود دارد که باید قبل از هرکاری آن ها را بیاموزند.استفاده از لباس مناسب و سرعت مجاز و رعایت فاصله نیز از مواردی است که هنام کار با لیفتراک باید به آن توجه شود.

آموزش کار با لیفتراک

کار با لیفتراک

در صنایع کار با لیفتراک بسیار اهمیت دارد و لیفتراک از مهم­ترین دستگاه ­ها در زمینه تجهیزات انبارداری است که استفاده درست از آن سبب افزیش و درامد کار شما می شود. و لازم است که طریقه کار با لیفتراک را به خوبی یا بگیرید. کار با لیفتراک حدودا 5 مرحله دارد که باید به درستی به آن دقت کنید.

خاموش و روشن کردن لیفتراک و شروع به کار با آن
چرخش به راست و چپ و عقب گرد با لیفتراک
بارگیری
تخلیه بار
پارک کردن و خاموش کردن لیفتراک
کار با لیفتراک
اعداد

همه آنچه باید درباره کار با لیفتراک بدانید

موارد ایمنی در زمان کار با لیفتراک

استفاده از اپراتور لیفتراک آموزش دیده
پوشیدن لباس کار مناسب
بازرسی و ایمنی لیفتراک
رعایت کردن سرعت مجاز
توجه به محل کار لیفتراک
رعایت فاصله مناسب
دوری از خطرات
که در ادامه به بررسی این موارد میپردازیم:

استفاده از اپراتور لیفتراک اموزش دیده

تنها باید کسانی می توانند کار با لیفتراک کنند که آموزش ­های تخصصی را در این زمینه دیده ­اند و تسلط کافی جهت هدایت لیفتراک دارند و موفق به کسب گواهینامه ­های مرتبط در این راستا شده­ اند.استفاده از ماشین های سنگین مثل کار با لاستیک تینگا،لاستیک جرثقیل ،لاستیک دامپتراک و … که نیاز به تخص و مهارت لازم درد.

پوشیدن لباس کار مناسب

در هنگام “کار با لیفتراک” کسانی که کنترل و رانندگی لیفتراک را به عهده دارند از لباس­های کار شبرنگ، کلاه ایمنی و کفش ایمنی مناسب استفاده کنند.مانند کار با لاستیک بابکت چینی. لباس راننده باید اندازه باشد و در صورت گشاد بودن امکان دارد که سبب کم شدن تمرکز راننده شود و راننده نمی تواند تسلط کافی را بر روی ابزارهای کنترلی درون کابین داشته باشد. این نکته نیز برای رانندگان لیفتراک بسیار مهم است که باید حتما به خاطر بسپارند که هرگز با دست خیس لیفتراک را روشن نکنند چراکه امکان بروز برق گرفتگی می باشد.در زمانی که دست راننده به گریس آغشته است نباید به اهرم دست بزند چرا که امکان دارد که دست از روی اهرم بلغزد و سبب بروز حوادث هایی شود.

بازرسی و ایمنی لیفتراک

برای اینکه متوجه شوید که آیا لیفتراک شما مشکلی دارد یا خیر لازم است که تمامی تجهیزات با دقت کامل برسی شود تا اگر مشکلی وجود دارد در اسرع وقت حل شود. همچنین اپراتور لیفتراک باید قبل از شروع کار با لیفتراک بررسی­ های کامل را بکند تا در صورت بروز مشکل حتما و سریعا به فکر برطرف کردن مشکل شوند. اینکه بازرسی­ ها به صورت روزانه انجام شود بسیار مهم است و اینکه تمامی نکات کاملا مورد برسی قرار بگیرید. از به کار انداختن و استفاده کردن از لیفتراک­هایی که خراب هستند و یا فاقد گواهی سلامت هستند بپرهیزید. این را نیز مد نظر داشته باشید که تعمیر و بازرسی لیفتراک باید زیر نظر افراد متخصص و ماهر در این زمینه انجام شود.همانطور که بازرسی لاستیک لاستیک دلیوم اندونزی ،لاستیک لودر و … باید توسط متخصص انجام شود.

روشن کردن لیفتراک

بهتر است که برای سوار شدن بر لیفتراک از دستگیره­ هایی استفاده کنید که بر روی آن تعبیه شده است.
قبل از راه اندازی لیفتراک در جای مورد نظر بنشینید و مطمئن شوید که تمامی ابزارهای کنترل دستگاه در دسترس می باشد. موقعیت صندلی، دسته صندلی و آینه­ ها، چک کردن لاستیک ها مانند لاستیک لیفتراک کره ای و لاستیک سومیتومو ژاپن باید به صورت صحیح و مطابق با دید و راحتی راننده تنظیم شود.
قبل از اینکه شروع به کار کنید لازم است که حتما کمربند ایمنی مخصوص راننده را ببندید
قبل از نشستن کامل لیفتراک را روشن نکنید و زمانی اقدام به روشن کردن لیفتراک کنید که تمام سر و پاها و بدن شما در داخل کابین باشد.

رعایت سرعت مجاز

راننده زمانی که با لیفتراک در حال حرکت است باید به این دقت داشته باشد که سرعت مجاز و ایمنی داشته باشد تا به اشخاصی که در آن اطراف مشغول به کار هستند و همچنین موانع دیگر برخورد نکند و بتواند به موقع ترمز بگیرد. همچنین رعایت کردن سرعت مجاز به خصوص در زمان دور زدن و سر پیچ­ها بسیار ضروری و مهم است. دور زدن با سرعت بالا می تواند سبب واژگون شدن لیفتراک شود. همچنین یکی دیگر از مواردی که باید رعایت کنید این است که از توقف و حرکت و پیچیدن و تغییر مسیر دادن آن هم به صورت ناگهانی بپرهیزید. چرا که این کار هم به لیفتراک و هم لاستیک لیفتراک آسیب میزند. حال که صحبت از لاستیک شد بهتر است این را بدانیدکه لاستیک لیفتراک کره ای از بهترین لاستیک­ها و با کیفیت بالا محسوب می شود. پس اگر می خواهید لاستیک خریداری نمایید، این لاستیک یک انتخاب درست برای شما محسوب می شود.

توجه به محل کار

برای اینکه بتوانید لیفتراک را از خسارات و آسیب­های احتمالی در زمان رانندگی در امان بدارید لازم است که تمامی اصول و قوانین و همچنین محدودیت­های محل کار را به خوبی اطلاع داشته باشید و رعایت کنید و در فضاها و مکان­هایی که محل رفت و آمد لیفتراک است را زیر نظر بگیرید. در زمان حرکت کردن لیفتراک باید توجه راننده کاملا به طرف حرکت لیفتراک باشد تا بتواند دستگاه را با تسلط و تمرکز بیشتر هدایت کند

رعایت فاصله مناسب

اگر در مکانی از لیفتراک استفاده میکنید که در آن محیط لیفتراک­های دیگری نیز وجود دارند و مشغول به کار هستند باید فاصله لیفتراک­ها را با یکدیگر رعایت کنید تا از بروز تصادف و برخورد با هم جلوگیری کرده باشید.
فاصل مورد نظر را با دیگر وسایل نیز باید کاملا رعایت کنید تا بتوانید در هر زمان لیفتراک را با­ایمنی کامل متوقف کنید.
کار با لیفتراک

دوری از خطرات

در زمان عبور لیفتراک از دست اندازها و همچنین اشیائی که بر سطح زمین رها شده­اند دقت کافی را داشته باشید. همچنین در صورتی که سطح زمین به مواد لغزنده آغشته است باید دقت بیشتری بر روی کنترل دستگاه داشته باشید. به هیچ عنوان سعی نکنید که با لیفتراک از موانعی مانند چوب و غیره عبور کنید.