مقالات

اصطلاحات در مورد لاستیک

گاهی اوقات اصطلاحات در مورد لاستیک­ ها به کار میرود که مفهوم آن معلوم نیست، و باید برای دانستن آن ابتدا اطلاعاتی را از آن کسب کرد، این اصطلاحات در مورد لاستیک، به ما کمک میکند تا چگونگی کار و محل کار با لاستیک را بدانیم، تا از لاستیک به روش درست و صحیح استفاده کنیم. چراکه استفاده نادرست و نا­به­ جا باعث از بین رفتن لاستیک و یا سبب کم شدن عمر مفید لاستیک می­شود، و با توجه به بالا بودن قیمت لاستیک ­ها به خصوص در لاستیک­های سنگین مانند لاستیک جرثقیل و … اهمیت دادن به این لاستیک­ها بسیار مهم می­باشد.

برخی از اصطلاحات در مورد لاستیک

AT: تایرهای همه جا رو: یکی از “اصطلاحات در مورد لاستیک” می­باشد. لاستیک ­های همه جا رو یا همان AT حد وسط در عملکرد هستند. مقصود از ساخت لاستیک­ های همه جارو تلاشی برای ارائه عملکرد مناسب هم در جاده و هم در مسیرهای آفرودی است. طرح آج تایرهای همه جا رو به گونه­ ایست که در شرایط گوناگون آفرودی عملکرد مناسبی داشته باشند و همچنین در اتوبان نیز عملکرد قابل قبولی ارائه دهند. این خصوصیت در تایرهای همه جا رو به این صورت امکان دارد که در طرح آج آن ها، فاصله بین دندانه­ های آج­ها نسبت به لاستیک ­های گل نوردی که طرح آج خشن­تری دارند به هم نزدیک­تر است. مانند لاستیک بابکت چینی که می‌تواند در محیط ناهموار به خوبی فعالیت داشته باشد.

نتیجه آن معمولا سواری کم صداتر در خیابان نسبت به تایرهای گل نوردی است که دلیل آن الگوی آج ملایم تر تایرهای همه جارو است. عموما لاستیک­ های همه جا رو نسبت به لاستیک­ های خیابانی صدای بیشتری تولید می­کنند، اما در عوض مزیت تایرهای همه جا رو این می­باشد که در مسیرهای مختلف مانند سطوحی که پر از سنگ هستند، مسیرهای شنی و تا حدودی در مسیرهای گلی عملکرد خوبی دارند و در عین حال در آسفالت چسبندگی مناسبی را ارائه می­دهند. ان موضوع برای لاستیک لودر نیز صدق می‌کند.

یکی از معایب تایرهای همه جارو این می­باشد که شکاف ­های سطح آج آنها پر از گل می­شود و چسبندگی لازمه را از دست می­دهند گرچه برخی از نمونه­ های تایرهای همه جا رو در مسیرهای گلی عملکرد بسیار عالی دارند. این تایرها عموما برای افرادی که دارای خودروی دو دیفرانسیل هستند و از خودروی خود استفاده روزمره دارند و کمتر در مسیرهای آفرودی و بیشتر در اتوبان رانندگی میکنند مناسب هستند. برندهای معروفی مانند لاستیک تینگا تایرهای همه جا روی باکیفیتی ارائه می‌دهند و شما با دانستن این اصطلاحات در مورد لاستیک میتوانید لاستیک مورد نیازتان را پیدا و خریداری نمایید.

MT: تایرهای گل نوردی: این نیز یک نوع دیگر از اصطلاحات در مورد لاستیک می­باشد. این نوع از تایر همانطور که از نام آن پیداست مخصوص رانندگی در مسیرهای گلی می­باشد، زمانی که به طرح آج بسیاری از تایرهای گل نوردی نگاه کنید، عموما در شرایط دیگر همانند مسیرهای پر از سنگ، در برف عمیق، در شن نرم و در مسیرهای پر از درخت که سطح زمین آن نرمتر و همیشه در حال تغییر است نیز عملکرد مناسبی دارند. دلیل آن این است که لاستیک­ های گل نوردی عموما از جنس ترکیبات نرم­تر و با فاصله بیشتر میان دندانه ­های آج طراحی می­شوند که هر چیزی میان دندانه­ های آج آنها قرار بگیرد به آن گیر می­کنند و در نتیجه چسبندگی بیشتر و بهتری را ارائه می­دهند؛ به خصوص هنگامی که فشار باد آنها کم باشد. برندها معروفی مانند لاستیک دلیوم اندونزی انواع تایرهای گل نوردی را ارائه می‌دهند و شما می‌توانید از این برند معتبر این لاستیک را خریداری کنید.

البته یک چیز دیگر که در کارایی و یا عدم کارایی تایرهای گل نوردی موثر است، طرح آج آن می­باشد، و تولید­کنندگان گوناگون طرح آج­ های متنوعی را طراحی کرده­اند. این تایرهای عیبی که دارند این است که عملکرد ضعیفی در اتوبان و به خصوص در هنگام بارش باران دارند، چرا که فاصله زیاد بین دندانه ­های آج آن­ها سبب کاهش سطح تماس تایر با جاده می­شود. یک عیب دیگر تایرهای گل نوردی این است که رانندگی با آنها در مسیرهای یخ زده امکان دارد بسیار خطرناک باشد. همچنین تایرهای گل نوردی سریعتر از تایرهای همه جارو یا یک لاستیک خیابانی فرسوده می­شوند و بسته به دیدگاه شما میزان صدایی که زمان رانندگی در اتوبان تولید می­کنند ممکن است بیشتر باشد. هرچند که استفاده از تایرهایی با برندها معروف مانند لاستیک سومیتومو ژاپن می‌تواند باعث شود که لاستیک شما به میزان بسیار بیشتری عمر کند.

دانستن این اصطلاحات در مورد لاستیک به شما کمک شایانی در پیدا کردن لاستیک مورد نظرتان میکند، تا با توجه به کارایی و نیازتان لاستیکی را که به کارتان می­آید را انتخاب کنید.

تایرهای لایه ضربدری و رادیال

لایه ضربدری و رادیال نیز جزو اصطلاحات در مورد لاستیک می­باشند که دو ساختار گوناگون میباشد. به طور کلی دو نوع ساختار پایه برای لاستیک ­ها وجود دارد که لاستیک­های همه جارو، گل نوردی و خیابانی بر طبق آن تولید و ساخته می­شوند. این ساختارهای پایه، ساختار رادیال و لایه ضربدری هستند. هر یک از ساختارها خصوصیات خاص خود را دارندکه در عملکرد آن در جاده و آفرود نقش مهمی را ایفا کرده و نوع کارایی لاستیک را مشخص می­کنند و باید طبق ساختار هر یک از آنها در اماکنی که مخصوص برای آن تولید شده است از آنها استفاده کرد و نمیشود که از تایرهای رادیال به جای لایه ضربدری و بلعکس کار گرفت. در ادامه به توضیح تفاوت و عملکرد هر یک می­پردازیم تا کاملا فرق آنها و کارایی­شان را نسبت به دیگری بدانید:

تایرهای لایه ضربدری

در ساختار لاستیک لایه ضربدری لایه ­هایی با پوشش لاستیک به کار رفته که با نخ­ های نساجی که عموما نایلون و برخی اوقات کولار هستند تولید می­شود. این لایه­ ها از یک لبه لاستیک تا لبه دیگر آن به صورت مورب و با زاویه30 درجه بر روی یکدیگر قرار داده میشوند. به این صورت که یک لایه به صورت مورب در یک جهت قرار داده میشود و لایه های بعدی یک درمیان در جهت های گوناگون قرار میگیرند تا یکدیگر را به صورت ضربدری قطع کنند و آخر آنها دور سیم ­های لبه لاستیک پیچیده می­شوند که لایه­ ها را محکم به لبه رینگ متصل می­کنند. سپس همه لایه­ ها با لاستیک بیشتر پوشانده می­شوند تا آج تایر را بسازند. به لاستیک ­های لایه ضربدری برخی اوقات لایه متقاطع نیز گفته می­شود.

عملکرد و کارایی تایرهای لایه ضربدری: لاستیک ­های لایه ضربدری در مواقع و برای اهداف خاصی از آنها استفاده می­شود و می­شود گفت کارایی محدودی دارند. علت این موضوع مربوط به خصوصیات عملکرد آنها مربوط می­باشد. با همه اینها اما باز هم لاستیک ­های لایه ضربدری برای برخی کارها مناسب می­باشد مانند تایرهای ماشین آلات کشاورزی و تایرهای تریلری که یدک کشیده می­شود. برخی از لاستیک های که با قصد خاصی تولید می­شوند مانند تایرهای مخصوص مسیرهای سخت و صعب العبور و برخی از انواع تایر­های مسابقه­‌ای، هنوز از ساختار لایه ضربدری استفاده می­کنند.

عملکرد و کارایی تایرهای رادیال

لاستیک ­های رادیال گزینه مناسبی در بسیاری از جنبه ­های کاربردی می­باشد که چند دلیل اساسی برای آن موجود است، ترکیب تسمه­ های فولادی مستحکم در بافت درونی تک لبه تایرهای رادیال سبب می­شود آج و لیه تایر به صورت جداگانه از یکدیگر عمل کنند. دیواره لاستیک بر اثر بار خودرو و وزن آن راحت­تر انعطاف پیدا میکند در حالی که آج لاستیک­ های رادیال که شبیه به تسمه­ های تانک می­باشد باعث می­شود لاستیک به صورت افقی و صاف با سطح زمین در ارتباط باشد. همچنین با تایرهای رادیال انحراف عمودی بیشتر امکان پذیر است. این خود یک خصوصیت مثبت محسوب می­شود زیرا انعطاف پذیری بیشتر، مقاومت لاستیک را در مقابل پنچری تا حد بسیاری افزایش می­دهد.

برای افزایش استحکام تایر رادیال از سیم ­های فولادی با ضخامت بیشتر استفاده می­شود. چرا که سیم ­های فولادی بزرگتر سبب می­شود پارگی، سوراخ شدن و پنچری تایر کاهش یابد. استفاده از سیم ­های فولادی بزرگتر به توزیع حرارت نیز کمک می­کنند که منجر به کارکرد خنک­تر لاستیک و کاهش مصرف سوخت نیز می­شود. در این مطلب سعی شد تا برخی از مهم‌ترین اصطلاحات در مورد لاستیک گردآوری شده و به شما عزیزان ارائه شود امیدواریم از مطالب بالا راضی بوده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *