افزایش عمر لاستیک در زمستان

روش افزایش عمر لاستیک در زمستان


افزایش عمر لاستیک در زمستان
 به چه طریقی انجام می‌شود؟ همانطور که میدانید طول عمر لاستیک به عوامل گوناگونی مانند گرما، رطوبت و دمای هوا بستگی دارد و با تغییر فصول و همچنین تغییر آب و هوا در فصل زمستان باید نکاتی را برای حفاظت از تایرهای خود انجام دهید تا لاستیک ­های شما در این تغییر آب و هوایی دچار مشکل نشوند، در این مقاله راهکارهایی برای افزایش عمر لاستیک در زمستان جمع آوری شده است تا بتوانید عمر تایرهای خود را افزایش داده و از آن‌ها حداکثر استفاده را بکنید.

چگونگی افزایش عمر لاستیک در زمستان

اما برای محافظت از لاستیک ها باید برخی از نکات را رعایت کرد تا لاستیک در زمستان دچار خرابی و مشکل نشود. از جمله کارهایی که باید انجام بدید:

  • پیش از آغاز روزهای سرد و برفی و رانندگی در جاده ­های یخ زده، حتما آج لاستیک را برسی کنید. خصوصا آج لاستیک‌های سواری، حتی اگر از برندهای معروفی مانند لاستیک سومیتومو ژاپن باشد.
  • اگر لاستیک ­ها فرسوده و کم آج هستند، حتما برای تعویض آنها اقدام کنید. چرا که رانندگی کردن در جاده با چنین تایرهایی بسیار خطرناک می­باشد.
  • تا حد امکان وسیله نقلیه ­تان را در مکانی سرپوشیده نگهداری نمایید تا همیشه در معرض سرما قرار نگیرد.
  • همچنین لازم است که فشار باد لاستیک­ها را به صورت منظم چک کنید. چرا که هوای سرد به طور کلی باعث کم شدن فشار استاندارد لاستیک می­شود و این خود سبب کاهش عملکرد و طول عمر لاستیک می­شود. و بالعکس تنظیم بودن فشار باد لاستیک سبب افزایش عمر لاستیک در زمستان می­شود. این موضوع بریا لاستیک‌های بزرگ و سنگینی مانند لاستیک جرثقیل نیز صدق می‌کند.
  • در فصل زمستان حتما تمیز کردن لاستیک­ ها را جدی بگیرید. و در هنگام توقف سعی کنید لاستیک­ ها را برسی کنید، تا در لابه لای آج ­ها سنگ و یا میخ گیر نکرده باشد و یا شیء اضافه­ ای به لاستیک نچسبیده باشد و سبب عدم افزایش عمر لاستیک در زمستان نشود.
  • ساییدگی اندک در تایرها طبیعی می­باشد اما در صورت مشاهده ساییدگی غیر یکنواخت حتما به آن رسیدگی کنید چرا که استفاده از چنین تایری بسیار در جاده یخ زده و برفی خطرناک می­باشد.
    روش افزایش طول عمر لاستیک در زمستان

مراقبت از لاستیک در فصل زمستان

از جمله کارهایی که باید در فصل سرما برای افزایش عمر لاستیک در زمستان انجام دهید این است که:

  1. مطمئن شوید که تایرها کاملا تمیز باشند: تمیز کردن چرخ  ­ها آن هم در روزهای برفی ممکن است برایتان کار دشوار و بی معنی باشد اما این موضوع بسیار مهم بوده. این کار از این جهت مفید می­باشد که گل و نمک و بقیه آلودگی­ ها از روی آن پاک می­شود و هیچ آسیبی به تایر وارد نشود و این کار بهتر است که هر دو هفته یک بار انجام بگیرد. همچنین اگر لاستیک­ها تمیز باشند در هنگامی که در زمین­ های برفی قرار می­گیرند، نرمتر و بهتر عمل می­کنند و موجب افزایش عمر لاستیک در زمستان می­شود. به عنوان مثال لاستیک بابکت چینی در صورت تمیز بودن عملکرد خیلی بهتری از خود نشان خواهد داد. همچنین در صورت نیاز به بوکسل، لاستیک ­های تمییز راحت تر بوکسل می­شوند.
  2. به دنبال نشانه­ های آسیب دیدگی باشید: از آنجایی که در جاده­ های برفی، کثیفی­ های بیشتری در مقایسه با جاده­ های معمولی وجود دارد در نتیجه احتمال وجود سنگ و ابزار و یا میله نیز در جاده بیشتر می­باشد و احتمال پنچری و سوراخ شدن لاستیک نیز وجود دارد، پس در هنگام توقف حتما لاستیک ­ها را برسی کنید و به دنبال آسیب دیدگی بگردید تا از بروز مشکل بزرگ در آینده جلوگیری کنید.
  3. مراقب فشار لاستیک باشید: یکی دیگر از راه ­های “افزایش عمر لاستیک در زمستان” این است که فشار باد لاستیک را متعادل نگه­دارید. سردی هوا به طور عجیبی روی فشار لاستیک اثر می­گذارد و با هر با سرد شدن هوا به اندازه 10 درجه فارنهایت، 1 PSI از فشار تایر کم می­شود. این نشان­ دهنده این است که هوای سرد زمستان، عملکرد لاستیک را به خطر می­اندازد و همچنین هوای درون لاستیک­ ها تحت فشار قرار می­گیرد که حتما باید به صورت مرتب چک شوند. این مورد را خصوصا در لاستیک لیفتراک کره ای و یا برندهای دیگر نیز رعایت کنید.
  4. پیش از زمستان تایرها را آماده کنید: قبل از آمدن زمستان حتما تایرها را چک کنید و در صورت مشاهده عیبی در لاستیک ­ها اگر امکان برطرف کردن وجود داشته باشد پس آن را برطرف کنید و اگر مشکل تایرها بزرگ­تر بود حتما لاستیک جدید خریداری نمایید و این کار را پیش از فرارسیدن فصل سرما انجام دهید.
  5. از لاستیک­ های برند و جنس خوب استفاده کنید: در زمان خریداری لاستیک بهتر است از لاستیک ­های برند خریداری نمایید، چرا که این لاستیک ­ها معمولا ضمانت دارند و در صورت بروز مشکل راحت تر می­توانید عیب آنها را برطرف کنید. البته ممکن است که این لاستیک­ ها کمی گرانت­ر نسبت به بقیه لاستیک­ ها باشند اما کیفیت این لاستیک ها نیز نسبت به دیگر لاستیک ­ها بیشتر است، پس هیچ­گاه قیمت را بر کیفیت ترجیح ندهید. به عنوان مثال لاستیک دلیوم اندونزی یکی از بهترین و معروف‌ترین برندهای تایر است که می‌توانید از آن استفاده کنید. همچنین افزایش عمر لاستیک در زمستان در لاستیک­ های برند بیشتر از لاستیک­ های معمولی می­باشد.
    مراقبت از لاستیک در زمستان

راه کارهای بیشتر برای ایجاد امنیت بیشتر در زمستان

در ادامه برخی از نکات دیگر نیز گفته میشود تا خودرو و سرنشین هر دو در امنیت مسیر را پشت سر بگذرانند:

  • برای بالا بردن امنیت آن هم در فصل زمستان بهتر است هر کاری را در نهایت آرامش انجام دهید که این خود سبب تسلط و کنترل بیشتر بر روی ماشین می­شود.
  • در زمستان فشار باد تایرها کم می­شود، و لاستیک ­های کم باد نیز سبب نامتعادل کردن خودرو می­شود و همچنین از دست دادن کنترل خودرو و افزایش فاصله ­گیری ترمز خواهد شد. همچنین رانندگی با تایر کم باد سبب داغ شدن تایرها می­شود که این خود از عوامل مخرب لاستیک می­باشد.
    راهکار ایجاد امنیت برای لاستیک در زمستان

نکته مهم درمورد استفاده و افزایش عمر لاستیک در زمستان

یک نکته بسیار مهم دیگری که وجود دارد این است که در زمستان از لاستیک­ های مخصوص فصل زمستان استفاده شود. لاستیک ­های زمستانی با لاستیک ­های معمولی متفاوت ­اند، آنها درز دار هستند و روی آنها لبه­ های کوچک زیادی وجود دارد که از لیز خوردن جلوگیری میکند و شیارهای عیمق تر نیز سبب می­شود که آب توسط تایرها راحت­تر کنار زده شود.

در ساختار رویه تایر­­های زمستانی از مواد مانند لاستیک طبیعی و سیلیکون استفاده شده و از لاستیک مصنوعی استفاده نشده است. به همین دلیل این تایرها نسبت به تایرهای معمولی نرمتر میگردند و این نرم بودن سبب میشود چسبندگی تایر به سطح جاده در زمستان و هنگام عبور از جاده­های برفی بیشتر گردد. این تایرها نسبت به تایرهای معمولی گران­تر می­باشند اما با خرید یک جفت از انها می­توانید دو زمستان را از آن ها استفاده کنید و همچنین استفاده از تایرهای زمستانی در بقیه فصول امکان ندارد.

تایرهای زمستانی به دلیل استفاده از مواد نرمتر دارای استهلاک بیشتر بوده و این استهلاک در فصول گرم بیشتر خواهد شد و سبب از بین رفتمن تایرهای زمستانی می­شود. این تایر­های برای دمای زیر 7 درجه طراحی شده است چرا که در این نوع لاستیک به دلیل اصطکاک بیشتر لاستیک با جاده دمای بیشتری تولید می­گردد و این میزان دما در روزهای سرد با هوای پیرامون و سطح جاده برخورد کرده و دما سریعا کاهش میابد.
نکات مهم در مورد استفاده از لاستیک در زمستان

آیا با تعویض دو حلقه لاستیک مشکل برطرف می­شود؟

استفاده از تنها دو تایر زمستانی بسیار خطرناک می­باشد. شما یا باید همه لاستیک­ ها را زمستانی کنید و یا تایرهای چها­فصل خود را تعویض نکنید، چرا که ترکیب این دو­نوع تایر بسیار خطرناک است . استفاده از ترکیب لاستیک­زمستانی و چهار­فصل سبب می­شود که چسبندگی سمتی از خوردو بیشتر و سمت دیگر کمتر باشد و با ترمز ناگهانی به­سرعت کنترل ماشین از دست خارج می­شود و هندلینگ خودرو ضعیف می­شود.

تعویض لاستیک در زمستان

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.