مقالات

معرفی انواع آج لاستیک برای ماشین های سنگین

انواع آج لاستیک چیست ؟ با پیشرفت علم امروزه سازه های بسیاری در جهان در حال ساخت هستند که برای ساخته شدن آن‌ ها احتیاج به انواع ماشین‌ های سنگین برای انتقال مصالح به هنگام ساخت و ساز می‌ باشد. انواع ماشین‌ های سنگین بسیار زیاد می‌ باشد و هر کدام نیز کارایی خاص خودشان را دارند. اما یکی از مهم ترین مواردی که در این زمینه مورد بررسی قرار می‌ گیرد، لاستیک‌ هایی است که این ماشین‌ ها استفاده کرده و آجی که بر روی این لاستیک‌ ها قرار می‌ گیرد‌، می باشد. در واقع این دو مورد یکی از مهم ترین موارد برای ماشین های سنگین است زیرا اگر رعایت نشود باعث به وجود آمدن مشکلات بسیاری در روند انجام کار است. در این مقاله با ما همراه باشید تا به صورت اختصاصی به معرفی انواع آج لاستیک برای ماشین های سنگین بپردازیم. با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید تا به این موارد به طور کامل بپردازیم. 

در این مطلب با چه مواردی آشنا می شویم ؟ 

انواع آج لاستیک کدامند؟

در لاستیک‌ ها همواره ما دارای انواع آج می‌ باشیم که در این قسمت می‌ خواهیم به صورت اختصاصی به این موضوع بپردازیم.
انواع آج لاستیک در ماشین سنگین شامل جهت دار، متقارن، نا متقارن، جهت دار – نا متقارن می‌ باشد.

• جهت دار. آج های جهت دار بر روی لاستیک هایی قرار می‌ گیرند که تنها به یک سو حرکت دارند.
• آج های متقارن را شما بیشتر بر روی ماشین های سنگین و هم چنین ماشین‌ های سواری مشاهده می‌ کنید. این دسته از آج‌ ها باعث می‌ شود تا لاستیک هر طرف که فرد به آن فرمان داد بچرخد و هم چنین طول عمر بسیار بالایی نیز دارند.
• آج های نا متقارن را شما بیشتر بر روی خودروهای اسپورت مشاهده می‌ کنید. این دسته از آج های بر روی لاستیک باعث می‌ شود تا لاستیک بتواند به خوبی به زمین بچسبد و در سرعت‌ های بالا ایجاد مشکل نکند.
• آج های جهت دار – نا متقارن جز بهترین آج‌ ها می‌ باشند زیرا آب ها از آن ها به راحتی عبور کرده و در مناطقی که باران در آن‌ جا بسیار می‌ بارد بهترین استفاده را دارند.
با توجه به کاربرد هریک از لاستیک ماشین‌ های سنگین مانند لاستیک جرثقیل آج مختلفی خواهند داشت. حال که با تمامی انواع مختلف آج لاستیک ها به خصوص لاستیک ماشین سنگین‌ ها مانند آشنا شدید، در قسمت‌ های بعدی با ما همراه باشید تا به دیگر اطلاعات درمورد این موضوع نیز بپردازیم.

همه نکات مهم درباره آج لاستیک

تاثیر آج لاستیک بر روی رانندگی چیست؟

برخی از افراد فکر می‌ کنند که لاستیک تنها وسیله‌ ای است که در ماشین ایجاد حرکت می‌ کند اما باید بدانید که این آج های موجود بر روی چرخ ماشین است که به شما اجازه می‌ دهد که با ماشین به حرکت بپردازید. به عنوان مثال، در لاستیک ماشین‌ های سنگین مانند لاستیک دامپتراک ، به دلیل رفت و آمد آن‌ ها بر روی مناطقی که دارای پستی و بلندی و همچنین سنگ ریزه بسیار هستند، اگر آج ها به خوبی این مسیر را برای لاستیک هموار نکند، ماشین به هیچ عنوان نمی‌ تواند در این قسمت به حرکت بپردازد.
پس آج تاثیر مستقیم بر روی لاستیک دارد. به این صورت که این آج است که تصمیم می‌ گیرد لاستیک به راحتی دور بزند و یا سنگین این کار را انجام دهد و یا در مقابل این آج است که تصمیم می‌ گیرد شما در یک هوای بارانی به بیرون از خانه رفته و از این هوا لذت ببرید و یا به دلیل سر خوردن لاستیک ماشین بر روی زمین در خانه بمانید. پس باید به هنگام خرید لاستیک برای ماشین مورد نظر، لاستیکی را در نظر بگیرید که آج‌ های آن مناسب رفت و آمد شما در سطح شهر باشد و حتما در این رابطه با کارشناسان مربوطه صحبت داشته باشید تا بهترین انتخاب را انجام دهید.

آموزش تست آج لاستیک خودرو

زمانی که اقدام به خریداری کردن یک لاستیک می‌ کنید، در واقع در این بین روش هایی وجود دارد که شما می‌ توانید به همراه آن آج لاستیک خریداری شده را کنترل کنید و به این موضوع دست پیدا کنید که آیا واقع این لاستیک دارای آج‌ های درست است یا خیر. توصیه می‌ شود که حتما این کار را انجام دهید تا بتوانید علاوه بر این که از خرید خود مطمئن شوید، این اطمینان را داشته باشید که اگر به عنوان مثال لاستیکی را خریداری کرده‌ اید که فروشنده به شما گفته است این لاستیک مخصوص آب و هوای بارانی است، با اطمینان کامل در این آب و هوا از آن استفاده کنید.
شما برای این که بخواهید آج لاستیک خودرو خود را تست کنید، احتیاج دارید تا به مراکز مربوطه مانند انواع تعمیرگاه ها رفته و این لاستیک ها را دست آن‌ ها بدهیم تا به تست لاستیک بپردازند. این کار هزینه‌ نسبتا بالایی را برای شما به همراه دارد. البته که اندازه گیری آج ها که در تست قرار دارد نیز کار ضروری‌ ای می‌ باشد. پس توصیه می‌ شود به دلیل ضروری بودن این کار، یا اقدام به خریداری کردن دستگاه تست آج لاستیک خودرو بکنید و یا به انواع تعمیرگاه های حرفه ای در این زمینه مراجعه کرده تا بتوانید به راحتی این کار را به کمک آن ها انجام داده و عمق آج لاستیک نو را از لاستیک دست دوم متوجه شوید.

بهترین نوع آج لاستیک کدام است؟

اگر بخواهیم به شما این موضوع را گوشزد کنیم که از بین انواع آج‌ های لاستیک خودرویی که به شما معرفی کردیم، کدام یک از آن‌ ها جزء بهترین‌ ها می‌ باشد، باید بگوییم لاستیک آج دار جهت دار نا متقارن، یکی از بهترین نوع آج لاستیک می‌ باشد. می پرسید چرا؟ واضح است
• شما با این لاستیک می‌ توانید نهایت راحتی در رانندگی را تجربه کنید.
• به همراه این لاستیک می‌ توانید به راحتی در محیط های خشک اقدام به رانندگی کنید زیرا چسبندگی بسیار بالایی بر روی زمین دارند.
• با این دسته از لاستیک ها نیز می‌ توانید به راحتی بر روی آب و هوای بارانی نیز رانندگی کنید زیرا آج ها باعث می‌ شوند تا آب به خوبی از بین لاستیک عبور کند و باعث سرخوردگی لاستیک بر روی زمین به هنگام حرکت و یا ترمز گیری نشود.
حال که به این موارد پرداختیم می‌ توانید به صورت کلی متوجه شوید که چرا تمامی افرادی که در زمینه لاستیک خودرو در حال فعالیت هستند همواره به افراد توصیه می‌ کنند که برای خودرو خود از این دسته از لاستیک های آج دار استفاده کنند تا به همراه تمامی مواردی که اشاره شد، یک رانندگی ایمن را نیز تجربه کنند و برای خود داشته باشند.

کاربرد آج لاستیک چیست؟

آج لاستیک کاربرد بسیاری دارد که اگر این موارد نباشد در واقع ماشین بدون استفاده می‌ شود زیرا چرخی که آج مورد نظر را نداشته باشد به هیچ عنوان قابل استفاده نیست. شما حتی در چرخ های دوچرخه‌ ها نیز مشاهده می‌ کنید که آج‌ های بسیاری در این چرخ ها وجود دارد تا به فرد اجازه بدهد که به راحتی به رکاب زدن بپردازد.
از کاربردهای بسیار مطرح در آج لاستیک‌ های خودرو می‌ توان به مواردی هم چون
• ایجاد یک رانندگی راحت در تمامی زمان ها و مکان‌ ها
• به وجود آوردن یک فضای ایمن برای راننده به همراه چسبندگی‌ ای که بر روی زمین ایجاد می‌ کند.
• ایجاد انجام تمامی حرکات به همراه ماشین مانند دور زدن ها به هنگام حرکت و یا دورهای درجا
• ایجاد رانندگی راحت در آب و هوای بارانی
البته ناگفته نماند که آج ها نیز باید به درستی بر روی چرخ ماشین قرار بگیرند تا بتوان گفت که این ماشین به همراه چرخ درستی که برای آن انتخاب شده است مناسب برای رانندگی می‌ باشد و جان راننده خود را در برابر آسیب های احتمالی که توسط چرخ ماشین به وجود می‌ آید را حفظ می کند.

آیا در هنگام خرید لاستیک باید به انواع آج لاستیک کرد؟

یکی از سوال هایی که شاید می‌ توان به جرعت گفت که این سوال مهم ترین است، این موضوع است که شما به هنگام خرید لاستیک باید صد در صد به آج آن توجه کنید. متاسفانه افرادی سودجو در این زمینه هستند که به دلیل بالا بودن قیمت چرخ ها برای این که بتوانند چرخ را به راحتی به افراد بفروشند و مبلغ مورد نظر خود را دریافت کنند، چرخ ها با آج پایین و یا بی کیفیت را به افراد ارائه می‌ دهند.
پس باید شما به هنگام خرید حتما به این موضوع توجه کرد و تا حد امکان توصیه می ‎شود از نمایندگی ها این کار انجام شود تا بتوان با خیالی راحت چرخ را خریداری کرده و بر روی وسیله نقلیه خود قرار دهید.

این مطلب رو به اشتراک بگذار…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *