بررسی دلایل خرابی لاستیک لیفتراک

دلایل خرابی لاستیک لیفتراک چیست؟ لیفتراک‌ها ماشین آلات سنگینی هستند که از لاستیک‌هایی با سایزهای بسیار بزرگ استفاده میکنند، در میان قطعاتی که یک لیفتراک از آن تشکیل شده است، لاستیک لیفتراک مانند پاشنه آشیل دستگاه می‌باشد و تا زمانی که سالم باشد و مشکلی نداشته باشد، کاملا دایره‌ای و گرد است و کاملا روان بر روی زمین حرکت میکند. لاستیک لیفتراک از اپراتور لیفتراک و محموله محافظت می‌کنند و در صورتی که لاستیک‌ها به مشکلی بخورند، همه فعالیت لیفتراک معلق می‌ماند. پس اولین کار بعد از خراب شدن لاستیک این است که دلایل خرابی لاستیک لیفتراک را پیدا کرده و آن‌ها را برطرف کنید.

عمده‌ترین دلایل خرابی لاستیک لیفتراک

از جمله “دلایل خرابی لاستیک لیفتراک” می‌توان به این موارد اشاره کرد:
1. ترک خوردن و یا شکافتن دیواره تایر: این عارضه می‌تواند ناشی از عوامل بسیاری باشد مانند: سرعت بیش از حد ماشین، پیمودن مسافت طولانی بدون توقف، دمای بالای محیط اطراف، کم بودن و یا زیاد بودن فشار باد، حرارت ناشی از درام ترمز و بسیاری عوامل دیگر می‌باشد. که شما میتوانید با انتخاب کردن لاستیک مناسب با توجه به محیط و شرایطی که لیفتراک در آن کار میکند، تغییر دادن سایز لاستیک، کاهش دمای محیط اطراف، و استفاده از ترکیبات مناسب برای درام ترمز، از آسیب دیدن تایر لیفتراک و کم شدن عمر مفید آن جلوگیری میکند. به عنوان مثال استفاده از لاستیک‌های باکیفیتی مانند لاستیک لیفتراک کره ای که از مواد بسیار باکیفیت و خوبی ساخته شده است و محبوبیت زیادی دارد، می‌تواند تا حد زیادی از ترک خوردن و شکاف لاستیک‌ها جلوگیری کند.
2. ساییدگی ناهماهنگ در آج لاستیک نیز از جمله دلایل خرابی لاستیک لیفتراک می‌باشد: از مسبب های این مشکل می‌توان به زاویه دار بستن چرخ‌های جلو و عقب، ناموزون بودن مقدار باد لاستیک‌ها و تراز نبودن محور( آسیب دیدن)، متفاوت بودن برند لاستیک‌ها، طرح آج و مواد سازنده، استفاده زیاد بدون تغییر لاستیک که راه حل آن عوض کردن تایرهای چپ و راست میباشد.
3. کم شدن باد چرخ‌ها: زمانی باد چرخ‌ها کم میشود که وسیله به مدت زمان طولانی بدون حرکت در یک جا بماند. در این صورت زمانی که حرکت کند، لرزشی احساس میشود، که ناشی از کم باد بودن چرخ‌ها می‌باشد. و زمانی برطرف می‌شود که دمای تایر به حد نرمال برسد. پس حدالامکان از بی حرکت ماندن وسیله‌ها تحت فشار بار جلوگیری کنید.

عمده‌ترین دلایل خرابی لاستیک لیفتراک

 

نحوه نگهداری از لاستیک لیفتراک

برای اینکه بتوانید حداکثر استفاده را از توان لیفتراک ببرید و بیشترین بازدهی را از این دستگاه بگیرید، لازم است که به طور مداوم به این ماشین سنگین رسیدگی کنید. همانطور که جلوتر گفته شد، از مهمترین بخش‌های لیفتراک که متحمل وزن اصلی دستگاه و بار آن می‌شود، لاستیک لیفتراک می‌باشد. این موارد از نکاتی است که باید برای حفظ و نگه‌داری از تایر، آنها را رعایت کنید: لاستیک‌های مخصوص لیفتراک نسبت به دیگر لاستیک‌ها دارای ساختار متفاوتی‌اند، تا بتوانند وزن سنگین بار را نسبت به وزن لیفتراک تحمل کنند. از جمله تایرهای رادیال، بایاس، بادی و توپر، تایر پاک، توپر فلزی و …
نگهداری از لاستیک لیفتراک در هر یک از این ساختارها متفاوت است و نمی‌توان از این لاستیک‌ها به جای یکدیگر و در یک موقعیت مکانی استفاده نمود. برای نمونه تایرهای بادی برای زمین‌های ناهموار مناسب است و لاستیک‌های توپر برای سطوح صاف مورد استفاده قرار می‌گیرند.
تایرهای رادیال و بایاس عموما دارای انواع خوب، بهتر و عالی هستند. شما با دقت به وزن، عمق آج، خصوصیات طرح آج و میزان استقامت دیواره آن برای انتخاب لاستیک مورد نیازتان اقدام کنید. عموما تایرهای رادیال نسبت به تایرهای بایاس گران‌تر می‌باشند، اما به همان مقدار نیز عمر مفید طولانی‌تری دارند و همچنین در مقابل پنچری مقاومت بیشتری دارند. بر اساس تجربه، هر تایر توپر لیفتراک در شرایط یکسان 2 تا 3 برابر لاستیک‌های بادی عمر می‌کنند. ای موضوع برای تمام لاستیک‌های ماشین آلات سنگین مانند لاستیک جرثقیل که وزن و فشار زیادی تحمل می‌کند و حتما باید از نوع توپر باشد نیز صراحت دارد.

تایر توپر فلزی لیفتراک نوعی لاستیک press on است با یک نوار فلزی که به آن چسبیده است. به گونه‌ای یک نوع تایر توپر لیفتراک است که شکل لاستیک‌های بادی را به خود گرفته است. اکثر این لاستیک‌ها بر روی دیواره خود یک نشانگر اطمینان دارند که زمان تعویض لاستیک را مشخص میکند. یک قانون کلی برای تعویض این تایرها زمانی است که پوشش بالا به لبه نوشتاری سایز تایر برسد. به همین دلیل زمانی که یک قسمت از آج به این نقطه رسید، نیمی از توان و ظرفیت حمل بار کاهش یافته است که برای لاستیک‌های لیفتراک در این حالت پوشش آج کاملا از بین رفته و صاف شده است.

همچنین مواد اولیه لاستیک‌ها با توجه به جایگاه و نیاز استفاده نیز باهم تفاوت دارند، تایرهای پاک و بدون ایجاد آلایندگی برای صنایع بسته‌بندی و تولید مواد غذایی و … که هیچگونه آلاینده‌ای تولید نمی‌کند و هیچ ردی از خود به جا نمی‌گذارد، که این، به دلیل حذف دوده کربن از ساختار لاستیک می‌باشد. این تایرها نسبت به تایرهای معمولی طول عمر کمتری دارند، استفاده از تایرهای سفید می‌تواند در شرایط آب و هوایی خاصی منجر به تجمع الکتریسیته ساکن شود که نیاز به استفاده از نوارهای ضد الکتریک میگردد. در نهایت استفاده از لاستیک‌های باکیفیت با برندهای شناخته شده مانند لاستیک دلیوم اندونزی می‌تواند تا حد زیادی از مشکلات نگهداری از تایر بکاهد و عمر طولانی‌تری داشته باشند.

نحوه نگهداری از لاستیک لیفتراک

 

از جمله عوامل آسیب رسان به لاستیک لیفتراک

از جمله دلایل خرابی لاستیک لیفتراک می‌تواند به پایان رسیدن تاریخ انقضای لاستیک یا جابجا کردن بار بیش از اندازه به مدت طولانی، کار کردن در شرایط سخت سرمایی و گرمایی، تماس لاستیک‌ها با اجسام برنده و تیز بر روی زمین، ناهمواری‌های شدید محل کار ماشین، آلوده شدن لاستیک لیفتراک به روغن، بنزین، گازوئیل و … همچنین خریدن لاستیک‌های بی‌کیفیت نیز از دلایل خرابی لاستیک لیفتراک می‌باشد. بنابراین مالکان لیفتراک باید برای بیشتر عمرکردن لاستیک‌های لیفتراک به همه این عوامل دقت کنند تا عمر لاستیک‌شان بیشتر شود.
رعایت این موارد برای لاستیک ماشین‌آلات سنگین مانند لاستیک لودر نیز کاربرد دارد و باعث می‌شود تا عمر طولانی‌تری داشته باشند.

 

از جمله عوامل آسیب رسان به لاستیک لیفتراک

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.