تاریخ انقضا لاستیک چه زمانی است ؟ حداکثر عمر مفید لاستیک چقدر است ؟

عمر مفید لاستیک در انواع برند-ها با یکدیگر فرق می کنند. ماشین آلات سنگین روزانه بارهای بزرگ و کوچک را جابجا می کنند. از جمله اجزای مهم و کاربردی این ماشین آلات لاستیک می باشد. بدیهی است که بدون لاستیک سالم و مناسب هیچ خودرویی قادر به انجام کار خود به درستی نمی باشد. از این رو لازم است که به سلامت لاستیک ماشین خود اهمیت بدهیم از جمله نکاتی که لازم به چک شدن دارد، تاریخ انقضا لاستیک می باشد که در وقت تمام شدن لازم است که لاستیک جدیدی جایگزین شود. عمر لاستیک ماشین آلات سنگین مانند لاستیک لیفتراک، لاستیک دامپتراک، لاستیک جرثقیل و لاستیک لودر به موارد بسیاری بستگی دارد که می توان گفت این موارد در تمامی این ماشین آلات کاربرد دارد همچون ، لاستیک تینگا و دیگر ماشین آلات زیرا تقریبا در کاربری های مشابه مورد استفاده قرار می گیرند.

تاریخ انقضا لاستیک چه زمانی است ؟ حداکثر عمر مفید لاستیک چقدر است ؟

تاریخ انقضا لاستیک

یکی از این موارد که بر کیفیت لاستیک تاثیر دارد تاریخ انقضا لاستیک می باشد که در صورت تمام شدن، لازم است که لاستیک کهنه را با لاستیک نو جایگزین کنید.

به طور کلی عمر هر لاستیک را به طور میانگین بین 6 تا 10 سال تخمین زده اند و این 6 تا 10 سال از سال تولید لاستیک شروع می شود که به عبارتی همان تاریخ انقضا لاستیک به شمار می رود. به این صورت که حتی اگر شما لاستیک را خریداری کردید اما از آن استفاده نکردید تا اینکه از تاریخ تولید آن 6 تا 10 سال گذشت، دیگر نباید از آن لاستیک استفاده کنید. اما برای بدست آوردن تاریخ تولید لاستیک باید بر روی لاستیک به دنبال یک عدد 4 رقمی بگردید. که دو رقم اول نشان دهنده سال تولید و دو رقم دوم نشان دهنده ماه تولید می باشد. به این صورت می توانید تاریخ انقضا لاستیک لیفتراک، یا لاستیک دامپتراک و یا هر ماشینی که استفاده می کنید را بدست آورید.

تاریخ انقضا و راه های افزایش طول عمر لاستیک

طریقه افزایش عمر مفید لاستیک

اما در کنار “تاریخ انقضا لاستیک” موارد دیگری نیز وجود دارد که می تواند به افزایش طول عمر لاستیک به شما کمک کند تا بتوانید از لاستیک ماشین آلات همچون لاستیک جرثقیل و… چند سال بیشتر استفاده کنید. مواردی مانند:
1. چک کردن مدام لاستیک ها از لحاظ خط و خراش ها
2. قرار ندادن تایر در معرض نور مستقیم خورشید. (چراکه این کار سبب افزایش دمای لاستیک و ساییده شدن لاستیک می شود.)
3. رانندگی نکردن با سرعت بالا (چراکه رانندگی با سرعت بالا سبب می شود عمر مفید لاستیک کم شود.)
4. تنظیم جلو بندی ماشین
5. چک کردن هفتگی باد تایر ها
6. متناسب بودن سایز تایر و رینگ
7. نصب کردن لاستیک توسط افراد خبره و ماهر
8. استفاده نکردن از رینگ های غیر استاندارد
9. تمیز کردن لبه رینگ و طوقه پیش از نصب تایر
10. کم کردن سرعت لاستیک در هنگام دور زدن
11. پیشگیری از فشار باد در تایر بیشتر از حد استاندارد
12. جابجایی لاستیک های جلو و عقب در صورت امکان، برای سایش یک اندازه.
رعایت کردن این موارد میتواند تاریخ انقضا لاستیک از 6 سال به 10 سال افزایش دهد.

عوامل موثر در افزایش عمر مفید لاستیک

عمر مفید لاستیک

علاوه بر موارد بالا باید به عواملی که در افزایش عمر مفید لاستیک تاثیر دارد نیز دقت کنید. این موارد عبارتند از:

میزان باد لاستیک ماشین

از دیگر نکاتی که در ماشین آلات سنگین مانند لاستیک بابکت چینی و دیگر ماشی آلات تاثیر بسزایی در عمر مفید لاستیک ها دارد، میزان باد لاستیک می باشد. به این صورت که باید در تابستان به دلیل افزایش دما و گرمتر شدن هوا، برای پیشگیری از آسیب های احتمالی باد تایر ها را کم کنید. همچنین به فشار استانداردی که توسط کارخانه تولید کننده لاستیک تعیین شده است حتما دقت کنید. دقت نکردن به جدول تنظیم باد لاستیک مورد نظر امکان دارد سبب افزایش و یا کاهش باد لاستیک شود و این نا میزان بودن باد تایر، سبب حرکت نامناسب تایر ها و امکان بروز تصادفات را به همراه دارد. در تعیین فشار باد تایر برای لاستیکهایی مانند لاستیک دلیوم اندونزی و لاستیک لیفتراک کره ای و ما بقی ماشین آلات سنگین و بار عواملی مانند وزن ماشین، بار موجود در آن نیز تاثیر گذار است.

در صورت استفاده از لاستیک های با کیفیتی مانند لاستیک سومیتومو ژاپن و لاستیک دلیوم اندونزی و لاستیک لودر نیز بهتر است که باز هم همه این موارد را رعایت کنید، تا بتوانید از این لاستیک های با کیفیت به مدت طولانی استفاده کنید. رعایت کردن این اصول به افزایش تاریخ انقضا به حد اکثر، کمک می کند و سبب افزایش طول عمر مفید لاستیک می شود، و این خود تا حد بسیاری به کاهش هزینه های شما کمک میکند.

معایب زیاد بودن باد لاستیک

• نازک شدن قسمت بیرونی لاستیک
• کم شدن قابلیت ها و توانایی های لاستیک
• کم شدن پایداری و ثبات تایر
• به وجود آوردن عدم امنیت مخصوصا در پیچ ها
• سبب بروز ساییدگی غیر طبیعی در بخش های میانی لاستیک
معایب کم بودن باد لاستیک
• افزایش مقدار مصرف سوخت
• ساییدگی در بخش آج تایر
• افزایش حرارت لاستیک
• خراب شدن رینگ و حلقه داخل تایر
• کشش فرمان برای حرکت به یک طرف

تاریخ انقضا لاستیک

زمان تعویض لاستیک

همانطور که گفته شد یکی از عواملی که سبب می شود تا لاستیک را تعویض کنید، تمام شدن تاریخ انقضا لاستیک بود. اما عوامل دیگری نیز موجود است که باعث می شود تا شما مجبور به تعویض لاستیک شوید. عواملی مانند:
عمق آج تایر: عمق آج تایر نباید کمتر از 6/1 باشد. در زمان راندن در مسیرهای بارانی این عمق باید دو برابر در نظر گرفته شود.
نوار شاخص آج: در اکثر تایر ها یک نوار تعبیه شده است که این نوار تا رمانی که تایر نو باشد معلوم نمی شود اما زمانی که کهنه شود و احتیاج به تعویض داشته باشد، این نوار نمایان می شود.
برآمدگی روی تایر: هرگونه برآمدگی که بر روی سطح تایر موجود باشد نشان دهنده فرسودگی تایر می باشد. اگر این برآمدگی در یک نقطه ضعیف و در یک نقطه قوی باشد، احتمال ترکیدن ناگهانی لاستیک نیز می باشد.
لرزش شدید خودرو: خوب است که بدانید یکی از عواملی که در لرزش خودرو دخیل می باشد، کهنه بودن و فرسودگی لاستیک ها می باشد.
ترک و بریدگی و خراش های کنار تایر: وجود هرگونه خراش و بریدگی در تایر، دلیل بر تعویض لاستیک می باشد. و امکان پنچر شدن تایر زیاد است. شما از روی این شاخص ها می توانید تشخیص دهید که آیا زمان تعویض لاستیک فرا رسیده است یا خیر.