مقالات

نحوه تشخیص تحمل بار لاستیک

تشخیص تحمل بار لاستیک زمانی که شما اقدام به خریداری کردن یک لاستیک می‌ کنید، باید این موضوع را در نظر داشته باشید که لاستیکی که در حال خریداری کردن آن هستید تا چه اندازه می‌ تواند به حمل بار بپردازد. این که لاستیکی که شما خریداری می‌ کنید بتواند به خوبی بار مورد نظر شما را حمل کند و یکی از بهترین لاستیکی هایی باشد که شما انتخاب کرده‌ اید، باید انواع شاخص ها را برای خود مد نظر قرار دهد تا بتواند به شما این موضوع را نشان دهد که آیا لاستیک مناسبی است یا خیر. اگر نمی‌ دانید که چگونه به این موضوع بپردازید که آیا لاستیک مورد نظر بار خودرو شما را تحمل می‌ کند یا خیر، ما در این مقاله قصد داریم به شما انواع راه های نحوه تشخیص تحمل بار لاستیک را ارائه دهیم. پس با ما همراه باشید تا از این موضوع به صورت کامل مطلع شوید و به هنگام خرید از این روش‌ ها استفاده کنید.

در این مطلب با چه مواردی آشنا می شویم ؟ 

نحوه تشخیص تحمل بار لاستیک چگونه است؟

برای “تشخیص تحمل بار لاستیک”، باید به شاخص بار در تایر بپردازیم. حالا شاخص بار در تایر چیست و چگونه می‌ توان به این موضوع پرداخت. زمانی که شما یک لاستیک را خریداری می‌ کنید، مشاهده می‌ کنید که بر روی آن انواع شیار لاستیک وجود دارد که این شیارها نشان می‌ دهد که لاستیک در واقع چندین لایه است. هرچه تعداد لایه ها بالا باشد، نشان دهنده استقامت و مقاومت لاستیک می‌ باشد. شما زمانی که لاستیکی را خریداری می‌ کنید، بر روی آن اعدادی وجود دارد که در کنار آن حرف v قرار گرفته است. در این قسمت شما باید عددی که در کنار حرف v قرار گرفته است را با توجه به جدول شاخص بار مشاهده کنید تا متوجه شوید که تایر شما تا چه اندازه می‌ تواند به تحمل وزن بپردازد. این اعداد روی تمامی لاستیک‌ ها از جمله لاستیک تینگا درج شده است. در قسمت ما به صورت اختصاصی این جدول را برای شما عزیزان ارائه دادیم تا بتوانید از همین مقاله به این موضوع دسترسی پیدا کنید.

به عنوان مثال در پژو 405 ما شاهد شاخص باری به عدد 86 می باشیم. اگر در جدول مشاهده کنید، رو به رو عدد 86، عدد 530 نوشته شده است. یعنی هر یک از تایرهای پژو 405 می‌توانند وزن 530 کیلوگرمی را بر روی خود تحمل کنند. یعنی در مجموع یک ماشین پژو 405 می تواند وزن 2 هزار 120 کیلوگرمی را تحمل کند که می‌توان گفت به نوبه خود وزن بسیار بالایی است.

همه چیز درمورد لاستیک

شاخص وزن لاستیک چیست

اگر شما نیز جزء دسته افرادی می‌ باشید که تنها به رانندگی اهمیتی نمی‌ دهید بلکه ایمنی خودرو نیز برای شما بسیار ملاک است، این قسمت از مقاله برای شما بسیار هائز اهمیت خواهد. به صورت که شما می‌ توانید با دانستن این موضوع به هنگام خرید یک لاستیک، بهترین را برای خودتان انتخاب کرده و خریداری کنید. حال در به شما می‌ گوییم که تشخیص تحمل بار لاستیک و یا شاخص وزن لاستیک چه چیزی می باشد و اصلا چه کارایی دارد. این موضوع خصوصا برای لاستیک خودروهای مخصوص برابری مانند لاستیک لودر اهمیت زیادی دارد چراکه این ماشین‌ ها وزن زیادی را تحمل می‌ کنند.
فرض کنید شما ماشینی را خریداری کرده اید و احتیاج دارید تا یک تایر به عنوان زاپاس برای خود داشته باشید، حال باید زاپاسی را برای خودرو خود خریداری کنید که علاوه بر این که وزن ماشین را تحمل می‌ کند، بتواند وزن های اضافی ای که وارد ماشین می‌ شوند را نیز تحمل کند.
در این قسمت، این شاخص وزن لاستیک است که به کمک شما می‌ آید. شاخص وزن لاستیک این موضوع را به شما نشان می دهد که لاستیک شما می تواند تا چه اندازه وزنی را تحمل کند و آیا این لاستیک مناسب وزن خودرو و دیگر موارد در خودرو شما می‌ باشد. یا خیر. شاخص وزن لاستیک هم چنین کد لاستیک نیز می باشد که مانند یک عدد، همان طور که در عنوان قبلی به آن پرداختیم و جدول آن را برای شما عزیزان ارائه دادیم، بر روی چرخ درج می‌ شود. تمامی مواردی که بر روی چرخ وجود دارند انواع معانی خاص و مخصوص به خود را دارند که باید معنی تمامی آن ها را دانست. با ما در ادامه مطلب همراه باشید تا به آن ها بپردازیم.

علائم روی لاستیک به چه معناست؟

همان طور که اشاره کردیم، بر روی لاستیک ها علائمی وجود دارد که هر کدام از این علائم روی لاستیک دارای معنای خاصی هستند و به شما کمک می‌ کنند تا از لاستیک اطلاعات درستی را دریافت کنید. در این قسمت یک به یک به علائم موجود بر روی لاستیک خودرو اشاره می‌ کنیم.

همان طور که مشاهده کردید، کلمه به کلمه موجود بر روی تایر شما دارای معنی مخصوص به خود هستند و شما به عنوان راننده باید تمامی آن ها را مد نظر قرار دهید تا به هنگام خرید بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید. البته ناگفته نماند که از بین تمامی آن ها، کد شاخص وزن ماشین از تمامی آن ها برتریت بالاتری دارد و مهم تر است زیرا اگر این موضوع را مد نظر قرار ندهید ممکن است روزی به هنگام رانندگی با ترکیدن تایر و یا مشکلاتی دیگر رو به رو شوید که جبران کردن آن ها تقریبا غیر ممکن باشد. خصوصا در مورد لاستیک‌ هایی مانند لاستیک لیفتراک کره ای که بار زیادی را تحمل می‌ کنند این موضوع از اهمیت بالایی برخوردار است. پس حتما به هنگام خرید علاوه بر این که از کارشناسان مربوطه کمک بگیرید، به این موضوع نیز بپردازید که تایر مورد نظر شما تا چه اندازه وزن را می‌ تواند تحمل کند.

شاخص وزن لاستیک را با چه واحدی اندازه گیری می کنند؟

اگر برای شما سوال پیش آمده است که با چه واحدی باید شاخص وزن لاستیک ماشین را اندازه گیری کنیم و یا اصلا دارای چه واحدی می‌ باشد، باید به شما ارائه دهیم که که تشخیص تحمل بار لاستیک را با واحد کیلوگرم اندازه گیری می‌ کنند.
یعنی زمانی که در جدول ارائه شده برای شما ما عدد مورد نظر را پیدا کردیم، باید به آن واحد کیلوگرم را اضافه کنیم. البته این موضوع تا حدودی نیز قابل پیش بینی بود زیرا اندازه گیری وزن در حال انجام شدن است و هر یک تایر برای خودرو های سواری نیز زیر یک تن وزن را تحمل می‌ کند پس شاخص اندازه گیری با واحد کیلوگرم انجام می‌ شود که شما تنها باید از طریق جدول ارائه شده عدد مورد نظر در ردیف خود پیدا کنید.

تشخیص تحمل بار لاستیک به چه عواملی بستگی دارد؟

حال که تا به این قسمت به تمامی مشخصات فنی لاستیک پرداخته ایم و شما در حال حاضر فردی هستید که بسیاری از اطلاعات مربوط به تایر را می‌دانید، حال به سراغ موضوعی می رویم که می دانیم تا به امروز حداقل یک بار به ذهن شما آمده است و آن نیز این است که اصلا به صورت کلی میزان تحمل بار تایر به چه عواملی بستگی دارد؟
همان طور که در ابتدا اشاره ای کوچک به این موضوع داشتیم، زمانی که شما یک تایر را مشاهده کنید، رگه هایی را بر روی این تایر مانند شیار مشاهده می‌کنید. در نظر داشته باشید که منظور ما آج های لاستیک نیستند پس این دو موضوع را با یک دیگر اشتباه نگیرید.
زمانی که شیارها را مشاهده کنید، هرچه تعداد این شیارها بیشتر باشد، نشان می‌دهد که تایر شما بسیار مقاوم است. یعنی تایر با شیارهای زیاد می‌تواند وزن بیشتری را برای خود داشته باشد. پس عامل شیارهای موجود بر روی تایر، نشان دهنده میزان تحمل وزن این چرخ ها می‌باشد. پس از آن نیز می توان به عوامل جانبی مانند
• مواد مورد استفاده برای ساخت تایر
• نوع تایر، این که توپر باشد و یا با هوا ساخته شده باشد
نیز باید مد نظر داشته باشیم تا بتوانیم به صورت کلی به این موضوع بپردازیم.

تحمل بار لاستیک های سواری چقدر است؟

در این قسمت نمی‌توان گفت که خودرو سواری دارای چه شاخص باری است زیرا هر کدام از خودرو ها دارای یک شاخص هستند و تا یک حدی می‌توانند به تحمل بار بپردازند. اگر شما دارای یک خودرو شخصی هستید و یا به صورت کلی قصد دارید بدانید که چگونه می توان فهمید که تحمل بار در خودرو ها به چه صورت است، در این قسمت به شما می‌گوییم چطور.
در ابتدا این مقاله را برای خود ذخیره کنید. سپس به سراغ تایر خود روید و عددی را که در مقابل آن حرف v نوشته شده است را پیدا کنید. حال بر روی اولین جدولی که به شما ارائه دادیم به دنبال عدد بگیردید و سپس رقمی که در سمت راست آن رو به رویش نوشته است را مشاهده کنید. این عدد به شما نشان می‌ دهد که تحمل بار در خودرو شده توسط هر لاستیک تا چه اندازه می‌ باشد.

این مطلب رو به اشتراک بگذار…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *