آشنایی با تفاوت های لاستیک رادیال و بایاس

بدیهی است که رانندگان در انتخاب لاستیک باید دقت بالایی را به کار برند چرا که یکی از مهمترین لوازم خودرو و ماشین آلات سنگین ، لاستیک آن می باشد و در صورتی که انتخاب صحیح نشود می تواند خسارات جبران ناپذیری را به بار بیاورد. لاستیک ­ها عموما از دو ساختار رادیال یا بایاس تولید می شوند که هر یک از این ساختار­ها ویژگی­ های خاص خود را دارند و هر کدام از این دو نوع ساختار در موقعیت خاص خود باید مورد استفاده قرار بگیرد و نمی شود از تایر رادیال به جای تایر بایاس استفاده کرد چرا که تفاوت ­های لاستیک رادیال و بایاس بسیار است و باید هر یک از این لاستیک ها را در جایگاه خودش و با در نظر گرفتن تفاوت های آن برای مصرف استفاده کرد.

 

آشنایی با تفاوت های لاستیک رادیال و بایاس

تفاوت­ های لاستیک رادیال و بایاس

از تفاوت های لاستیک رادیال و بایاس در رابطه با ساختار لاستیک رادیال باید بگوییم که سیم­ های بدنه از زهوار ها و در راستای رویه گسترش پیدا می کنند. به گونه­ ای که سیم­ها حدودا در زوایای سمت راست خط مرکزی رویه­ ی لاستیک و به صورت موازی با یکدیگر قرار می گیرند. این سیم­ها، همانند تسمه­ های نگهدارنده دقیقا زیر رویه­ ی لاستیک که همان آج آن است قرار دارند. تسمه­ ها ممکن است به صورت فولاد یا سیم باشند. از جمله فواید ساخت این نوع لاستیک می توان به طول عمر بیشتر رویه، سهولت هدایت فرمان و مقاومت گردشی کم اشاره کرد که برای استفاده در ماشین آلات سنگین مناسب است و به طور مثال جایگزین لاستیک بابکت چینی شود ، و از جمله معایب آن سخت ­تر شدن رانندگی در سرعت پایین بر روی سطوح ناهموار می باشد.

در ساختار تایر بایاس (مورب) یا متقابل از سیم های لایه ­ی بدنه به کار می رود که به صورت مورب از یک زهوار به زهوار دیگر می­ رسند ، این ساختار برای لاستیک لودر مناسب است . عموما بازه­ ی زاویه ­ی سیم ها بین 30 تا 40 درجه است. با قرار دادن لایه ­های پی در پی که با زاویه­ های گوناگون قرار گرفته ­اند، یک الگوی متقاطع ایجاد می­شود که رویه ­ی لاستیک بر روی آن قرار می گیرد. این طراحی سبب انعطاف پذیری بدنه ­ی لاستیک بایاس می شود، و این خود بزرگترین مزیت این لاستیک می باشد، چرا که کمک می کند رانندگی در سطوح ناهموار، بسیار روان شود. این زیر سازی همچنین می تواند بزرگترین عیب لاستیک بایاس نیز باشد چرا که مقاومت گردشی افزایش میابد و کنترل و نیروی کشش با سطح جاده که منجر به حرکت می شود در سرعت ­های بالا کاهش می ­یابد.

ساختار لاستیک بایاس و رادیال

مزایا و معایب لاستیک بایاس

ازجمله مزایای لاستیک بایاس می توان به این موارد اشاره کرد:

انعطاف­ پذیری بدنه تایر است که برای قرار دادن آن برای لاستیک لیفتراک مناسب است .
مناسب برای سخت­ترین جاده ­های و مسابقات آفرود
رانندگی روان روس سطح ناهموار
از جمله معایب لاستیک بایاس:

نامناسب برای رانندگی در جاده های شهری
طول عمر کوتاه
پر سروصدا

مزایا و معایب لاستیک بایاس و رادیال

مزایا و معایب لاستیک رادیال
مزایای لاستیک رادیال:

دوام بیشتر
سهولت هدایت فرمان مناسب برای جایگزینی برای لاستیک دامپتراک
مقاومت گردشی کم
معایب لاستیک رادیال:

سخت شدن رانندگی در سرعت پایین بر روی سطوح ناهموار
چسبندگی کم با سطح جاده در سرعت­ ها پایین

تفاوت­ های لاستیک رادیال و بایاس

یکی از “تفاوت­ های لاستیک رادیال و بایاس” در استحکام آن دو می­باشد. لاستیک­ های بایاس در حالت کلی بسیار راحت­ تر از لاستیک­ های رادیال سوراخ می­ شوند برخلاف لاستیک سومیتومو ژاپن و این خود یک عیب بزرگ برای لاستیک­ های بایاس به شمار می رود. نکته مهم دیگر این است که در صورتی که لاستیک­ های بایاس سوراخ شوند شما مجبور به تعویض آنها هستید و اگر بخواهید آنها را تعمیر کنید به مشکلات بسیاری برخورد می کنید. اما در لاستیک­ های رادیال این چنین نیست، بلکه این لاستیک ­ها قابلیت تعمیر شدن را دارند.

از دیگر تفاوت های لاستیک ­های رادیال و بایاس در مقاومت در برابر گرما آشکار می شود. تایرهای رادیال به دلیل شیار هایی که بر سطح آن وجود دارد می توانند گرما را تا حد مناسبی کنترل و خارج کنند مانند لاستیک تینگا و این کارایی مناسب لاستیک لیفتراک و لاستیک لیفتراک کره ایی می باشد . لاستیک­ های رادیال برای مسافت­های طولانی و حتی برای سرعت خیلی بالا نیز می­ تواند به خوبی جوابگو باشد. اما در لاستیک­ های بایاس به این دلیل که از نوع شیارهای مناسبی برخوردار نیستند توانایی مقاومت در برابر گرمای کمتری نسبت به تایر­های رادیال دارند

اما یکی دیگر از تفاوت­های لاستیک­ های رادیال و بایاس در عمر آنها می باشد. عمر یکی از مهمترین فاکتور هایی است که لاستیک با توجه به آن انتخاب می شود. در رابطه با طول­ عمر لاستیک باید بدانید که لاستیک­ های رادیال از لحاظ طول عمر بالا در مقایسه با لاستیک­ های بایاس از رتبه بهتری برخوردار است همانند لاستیک های دلیوم اندونزی . لاستیک­ های رادیال به طور کلی می تواند بیشتر از تایرهای ­بایاس عمر کنند و از لحاظ اقتصادی به صرفه­ تر می باشند.

تفاوت­ های لاستیک رادیال و بایاس در ­قیمت نیز اندکی آشکار است. البته پس از برسی این دو لاستیک در مورد قیمت معلوم شده است که این دو لاستیک از لحاظ قیمت چندان تفاوتی با یکدیگر ندارند. در کل می­توان گفت برخی از مناطق قیمت لاستیک های بایاس از رادیال بیشتر است و در برخی از مناطق برعکس است.

از دیگر تفاوت­ های لاستیک رادیال و بایاس در مصرف سوخت می­ باشد مقاومت فلتشی کمتر لاستیک رادیال نسبت به لاستیک بایاس سبب می­شود مصرف سوخت خودروی مجهز به تایر رادیال تقریبا 5 درصد از خودروی مجهز به تایر بایاس کمتر است.

*برای اینکه در مصرف سوخت صرفه­ جویی شود باید از لاستیک مناسب استفاده شود و همچنین میزان باد آن نیز تنظیم باشد.

شتاب گیری و ترمز گیری لاستیک رادیال و بایاس نیز با همدیگر متفاوت است. سطح تماس لاستیک رادیال با سطح جاده نسبت به تایر بایاس بهتر و بیشتر است. به همین دلیل لغزش بسیار کمی دارد و خودروی مجهز به تایر رادیال، شتاب­ گیری و ترمز ­گیری بهتری نیز دارد.

*ناگفته نماند که تمامی لاستیک ها اعم از لاستیک لودر، لاستیک جرثقیل، لاستیک لیفتراک، لاستیک دامپتراک و از هر کدام ساختار بایاس و رادیال آن وجود دارد پس در زمان­ خرید لاستیک حتما به این نکته توجه کنید.

این مطلب رو به اشتراک بگذار…