ارائه جدول تنظیم باد لاستیک جرثقیل

باید دقت کنید که میزان باد لاستیک ها تاثیر مستقیمی در مقاومت لاستیک در مقابل سایش و فرسودگی خواهد داشت. همچنین در عمل کردن بسیاری از موارد کلیدی مانند ترمز گیری، مسیر مستقیم، چسبندگی در سطح جاده، سیستم تعلیق، مصرف سوخت و شتاب تاثیر گذار است. از این رو مهم است که از جدول تنظیم باد لاستیک جرثقیل جهت تنظیم کردن فشار باد لاستیک استفاده کنید.با ما در این مقاله همراه باشید تا با جدول تنظیم باد لاستیک جرثقیل بیشتر آشنا شویم.

جدول تنظیم باد لاستیک جرثقیل

جدول تنظیم باد لاستیک جرثقیل

اگر شما هم از کسانی هستید که از ماشین آلات سنگین مانند جرثقیل استفاده می کند باید بدانید که تنظیم باد خودرو از اصلی ترین نکات در رابطه با مراقبت از آن می باشد و دارای جدول تنظیم باد لاستیک جرثقیل به عنوان راهنما می باشد . در حالی که برای بسیاری از مالکان خودرو امر مهمی به شمار نمی رود و از آن به سادگی رد می شوند. می توان گفت طول عمر لاستیک جرثقیل ارتباط مستقیمی با نحوه نگهداری از آن دارد. بسیاری از رانندگان از با کیفیت ترین لاستیک ها مانند لاستیک سومیتومو ژاپن در تجهیز کردن ماشین آلات خود استفاده می کنند اما به دلیل استفاده نادرست و همچنین بی توجهی به مقدار باد لاستیک ها از عملکرد آنها بعد از مدتی ناراضی هستند.
همانطور که گفته شد استفاده کردن از جدول تنظیم باد لاستیک جرثقیل برای این ماشین بسیار مهم است . بدیهی است که جرثقیل از انواع ماشین آلات سنگین به شمار می رود. از این رو در وقت استفاده از “جدول تنظیم باد لاستیک جرثقیل” باید باد لاستیک ها را به وسیله سیستم های مخصوص کنترل و تنظیم کرد مانند تنظیم باد در لاستیک تینگا . این سیستم ها به طور کلی سه هدف را دنبال می کنند.
1. معلوم کردن کم شده فشار در لاستیک های مشخص، به این معنی که سیستم پایش گری دائما فشار باد هر کدام از تایرها را کنترل کند.
2. هشدار دادن به راننده در زمان هایی که در سیستم ایرادی وجود دارد.
3. باد کردن لاستیک به میزان معین به این معنی که یک مخزن ذخیره هوا به همراه یک عدد شیر یک طرفه موجود باشد که در زمان های کم باد بودن لاستیک شیر باز شده و به سمت لاستیک جریان یابد همانند تنظیم باد لاستیک بابکت چینی .

نوع جرثقیلظرفیت بار (تن)نوع لاستیکفشار باد (PSI)
جرثقیل های متحرک10-50پنوماتیک100-120
جرثقیل های کفی50-100پنوماتیک110-130
جرثقیل های دروازه ای100-200توپر150-200

همه چیز درباره باد لاستیک جرثقیل

سیستم های تنظیم باد ماشین آلات سنگین

این سیستم ها با یکدیگر تفاوت هایی دارند اما مشترکاتی نیز با یکدیگر دارند که به این صورت است:
تمامی این سیستم ها به سوپاپی مجهز است که تک تک لاستیک ها را ایزوله می کنند تا از جریان هوای لاستیک ها در هنگامی که سیستم در حال برسی باد کردن لاستیک دامپتراک و یا دیگر ماشین آلات است جلوگیری می کند. در هر کدام از این سیستم ها روشی جهت آشکار کردن فشار هوای داخل تایرها وجود دارد. این کار در بعضی از سیستم ها بوسیله سنسور های مرکزی که اطلاعات خود را به واحد کنترل الکترونیکی و سپس به راننده منتقل می کنند آماده شده است. در این سیستم ها به منبع ذخیره هوا احتیاج است که عموما بطور مشترک از منبع هوای موجود در مدار به منظور تغذیه ترمز ها یا سیستم های پنوماتیکی استفاده می شود.

فواید استفاده از جدول تنظیم باد لاستیک جرثقیل

یکی از مهم ترین فواید استفاده از جدول تنظیم باد لاستیک جرثقیل کاهش مصرف سوخت می باشد. البته این نه تنها برای جرثقیل بلکه راه کاری برای تمامی ماشین آلات می باشد تا بتوانند بهینه سوخت مصرف کنند. به این صورت که تنظیم باد تایر همه ماشین آلات مانند تنظیم باد لاستیک لیفتراک باید طبق استانداردی که سازنده ی هر یک از ماشین آلات با توجه به وزن، سیستم فنر بندی و سایر خصوصیات دینامیکی اتومبیل اعلام می کند باید صورت بگیرد. البته عوامل دیگری نیز برای افزایش مصرف سوخت می باشد مانند استفاده از روغن های غیر استاندارد، کثیف بودن فیلتر هوا، تنظیم نبودن موتور، انحراف داشتن چرخ ها و همچنین قرار دادن بار اضافی و بیشتر از حد استاندارد و…

مضرات استفاده از جدول تنظیم باد لاستیک جرثقیل

در صورت استفاده نکردن از جدول تنظیم باد لاستیک جرثقیل و یا جدول تنظیم باد لاستیک دلیوم اندونزی یا هر لاستیک دیگری به آن دستگاه زیان هایی را وارد می کند. چرا که استفاده نکردن از جدول تنظیم باد سبب کم بودن فشار باد لاستیک و یا زیاد بودن آن می شود که هر دو این موارد می توانند به لاستیک زیان هایی را وارد کنند. به طور مثال کم بودن مقدار باد لاستیک لودر مقاومت سایشی تایر را تا 25 درصد کاهش می دهد و همچنین سبب افزایش مصرف سوخت می شود. همانطور که کم بودن باد تایر بر لاستیک تاثیر می گذارد زیاد بودن باد تایر نیز بر آن تاثیر می گذارد و باز هم سبب کم شدن مقاومت سایشی لاستیک به صورت منظم می شود.

زمان تنظیم باد لاستیک ها

به صورت معمولی می توان گفت که در هر ماه بخشی از فشار باد لاستیک ها کم می شود و یا حمل بار سنگین می تواند باعث کم شدن باد لاستیک لیفتراک کره ایی و یا دیگر ماشین آلات سنگین شود از این رو توصیه می شود هر ماه فشار لاستیک را تنظیم کرده و همچنین به ازای هر 10 درجه کاهش و یا افزایش دما دوباره باد لاستیک را تنظیم کنید. این به این معنا ست که با تغییر آب و هوا زمان تنظیم باد لاستیک ها زودتر فرا می رسد.

چند نکته مهم

اگر از لاستیک های غیر استاندارد استفاده کنید، مرجع دقیقی برای تنظیم فشار باد نخواهید داشت. پس در صورت نیاز به لاستیک سعی کنید از مراجع معتبر لاستیک خریداری کنید. لاستیک محمد آماده عرضه بهترین لاستیک ها به شما می باشد. هر گونه لاستیکی را که لازم داشته باشید از جمله لاستیک لیفتراک، لاستیک لودر، لاستیک دامپتراک و ..
نکته دیگر اینکه مقدار مناسب باد تایر را نمی شود با چشم تشخیص داد و باید حتما از فشار سنج استفاده کرد.
امروزه جهت تنظیم باد تایر ها از تجهیزاتی به نام تنظیم باد اتوماتیک استفاده می کنند که قابلیت تخلیه و تزریق باد را دارد و پس از باد زدن تایرها مقدار فشار باد تایر را اندازه گیری می کند
بر روی تمامی لاستیک های استاندارد عددی تحت عنوان حداکثر فشار باد نوشته شده است. و این عدد با مشخصه PSI قابل مشاهده است.