مقالات

برای جلوگیری از ترک خوردن لاستیک چه اقداماتی انجام دهیم؟

راهکارهای جلوگیری از ترک خوردن لاستیک چیست؟ همانطور که می­دانید لاستیک­ ها یکی از بخش ­های مهم برای وسایل نقلیه مانند خودرو سواری، و همچنین ماشین آلات سنگین محسوب می­شود که بدون آن ماشین قادر به حرکت کردن نیست. از این رو سلامت آن بسیار اهمیت دارد و باید برای پیشگیری از خرابی آن اقدامات لازم را انجام داد. یکی از عوامل خرابی لاستیک­ ها ترک خوردن لاستیک می­باشد که هم برای لاستیک­ های خودرو سواری و هم برای لاستیک ماشین آلات سنگین مانند لاستیک جرثقیل و لودر و یا ماشین آلات راهسازی مانند لاستیک لیفتراک یکی از عوامل مخرب به شمار میرود و از آنجا که قیمت لاستیک ­ها بخش بزرگی از هزینه­ ها را تشکیل می­دهند به خصوص در ماشین آلات سنگین که دومین مورد هزینه­ بر به شمار می­رود پس لازم است که در رابطه با راهکارهای جلوگیری از ترک خوردن لاستیک اطلاعاتتان را بالا ببرید تا بتوانید به موقع از بروز مشکل جلوگیری کنید. 

در این مطلب با چه مواردی آشنا می شویم ؟ 

دلیل ترک خوردن لاستیک

برای اینکه بتوانید از “راهکارهای جلوگیری از ترک خوردن لاستیک” استفاده کنید لازم است که اول دلایل ترک خوردن لاستیک ­ها را پیدا کنید تا با شناسایی آن بتوانید از راهکارهای جلوگیری از ترک خوردن لاستیک استفاده کنید و لاستیک­ های سالمی داشته باشید.

یکی از دلایل اساسی که سبب فرسوده شدن و ترک خوردن لاستیک­ ها (لاستیک‌ های معمولی و برند های معتبری مانند لاستیک دلیوم اندونزی و… ) میشود، میتوان به شرایط محیطی و جغرافیایی اشاره کرد. به این صورت که عواملی مانند تابش مستقیم نور خورشید، اشعه ماورا بنفش، اکسیژن و گرما و … کم کم سبب شکسته شدن زنجیره پلیمری لاستیک­ می­شود؛ پلیمرهای موجود در لاستیک می­توانند در سرما منقبض و در گرما منبسط شوند. این اتفاق به مرور می­تواند زنجیره پیوندهای پلیمری لاستیک را کم­کم تضعیف و تخریب کند، و هنگامی که ترک­ ها شروع به ظاهر شدن کردند بقیه عوامل محیطی مثل تابش نور خورشید و گرمای شدید و اشعه ماورا بنفش سبب گسترش ترک خوردگی در تایر می­شود. لاستیک هایی که محیط کار خشنی دارند مانند لاستیک لودر بیشتر در معرض این موضوع قرار دارند. البته باید در نظر داشت که کیفیت لاستیک نیز در این موضوع تاثیر دارد و طبیعتا هرچقدر که قیمت بالاتری داشته باشد کیفیت آن یز بهتر است.  برای این منظور نیز بهتر است تا از قیمت روز لاستیک لودر البرز آگاهی داشته باشید تا بتوانید بهترین لاستیک ها را خریداری کنید. در ترک­ خوردگی تایر عوامل دیگری نیز موثر است از جمله:

 

نکات مهم درباره دلیل ترک خوردن لاستیک

تاریخ لاستیک

کائوچو یا رابر به طور کلی بعد از مدتی دچار تنزل می­شوند و با بالا رفتن سن تایر، خود به خود پلیمر ها ضعیف شده و شروع به تخریب شدن می­کنند. در این زمان تایر ها حالت سفت و شکنندگی به خود می­گیرند و این از دست دادن خاصیت کشسانی می­تواند منجر به ترک خوردن تایر شود. حتی در صورت استفاده نکردن از وسیله نقلیه به مدت طولانی باز هم در گذر زمان تایر ها به دلیل ماهیت ساختار شیمیایی خود ضعیف می­شوند و به مرور مواد لاستیک و شیمیایی به ­­کار رفته در آن شروع به تخریب شدن میکند و به صورت ترک­ های ریز روی تایر نمایان می­شود­.  خصوصا برای لاستیک هایی مانند لاستیک لیفتراک کره ای و کلا هر نوع لاستیک لیفتراکی باید به این موضوع دقت داشته باشید.

برخورد لاستیک با آب

لاستیک­ ها در زمان حرکت به صورت خودکار، گرما تولید می­کنند و زمانی که لاستیک به صورت ناگهانی با آب برخورد کند و یا در آب فرو­رود یک شوک ناگهانی انقباضی به تایرها وارد می­شود که تکرار شدن این امر سبب بروز ترک در لاستیک می­شود. به عنوان مثال لاستیک تینگا با اینکه یکی از لاستیک های خوب موجود در بازار است، اما باز هم ممکن است دچار این پدیده شود. و جلوگیری کردن از این خود می­تو­اند یکی از راهکارهای جلوگیری از ترک خوردن لاستیک باشد.

باد لاستیک

از جمله عوامل ترک­ خوردن لاستیک کم بادی و یا پر بادی لاستیک نیز می­باشد. تایر هایی که بادشان از حد استاندارد کم­تر است در زمان رانندگی گرمای زیادتری تولید می­کنند، چرا که در صورت کم c­باد بودن لاستیک سطح بیشتری با جاده در تماس است و اصطکاک زیادتری ایجاد می­شود. همچنین تایر هایی با باد زیاد نیز می­تواند فشار اضافی را به دیواره تایر وارد کرده و باعث آسیب­زدن به ساختار تایر و فرسایش سریع­تر آن شود. لاستیک سومیتومو ژاپن یکی از لاستیک هایی است که طرفداران زیادی دارد و بسیاری از افراد از این لاستیک برای خودرو های خود استفاده می‌کنند. پس چک کردن شاخص میزان باد این لاستیک به صورت مرتب بسیار امر مهمی است و یکی از راهکارهای جلوگیری از ترک خوردن لاستیک می­

اثر مواد شیمیایی بر روی لاستیک

مواد شیمایی بسیاری جهت محافظت از تایر در برابر اشعه ماورا بنفش و دیگر آسیب­ ها و همچنین جهت دفع گرد و غبار و … ساخته شده ­اند که برخی غیر استاندارد می­باشند و استفاده کردن از این واکس­ ها و مواد شیمیایی غیر استاندارد می­تواند روند خرابی و ترک خوردن تایر را تسریع کند. پس در صورت استفاده از این نوع محصول سعی کنید از یک برند شناخته شده خریداری نمایید. خصوصا برای لاستیک هایی که در محیط هایی مانند معادن کار می‌ کنند، ( مانند لاستیک دامپتراک ) رعابت این موضوع مهم است. یکی دیگر از “راهکارهای جلوگیری از ترک خوردن لاستیک” و دوام بیشتر لاستیک این است که برای تمیز کردن لاستیک ­ها از آب و یا محلول آب و صابون استفاده نمایید.

با لاستیک های ترک خورده چه کنیم؟

حتما باید به این نکته دقت نمایید که کاملا از رانندگی با لاستیک­ های ترک خورده اجتناب نمایید چراکه در چنین صورتی تایر استحکام خود را از دست داده و در صورت رانندگی با چنین تایری امکان ترکیدن تایر وجود دارد پس بلافاصله بعدا از مشاهده شکاف در اطراف تایر برای تعویض آن اقدام نمایید و لاستیک جدید خریداری نمایید. چراکه لاستیک­های ترک خورده قابل تعمیر نمی­باشند چرا که ماهیت ساختار آنها برای همیشه ضعیف شده و چنین موادی نیز وجود ندارد که بتواند لاستیک را به شکل اولیه برگرداند. در هنگام خرید لاستیک نیز این نکته بسیار قابل اهمیت است که از کجا و چه برندی از لاستیک­ ها را خریداری می­کنید. سعی کنید که در خرید لاستیک از برندهای معتبر خریداری نمایید تا مقاومت بالاتری در برابر عوامل مخرب از خود نشان دهد.

راهکارهای جلوگیری از ترک خوردن لاستیک

از جمله اقدامات و راهکارهای جلوگیری از ترک خوردن لاستیک می­توان به این موارد اشاره کرد:

تنظیم باید مناسب لاستیک­ ها
پارک کردن وسیله در پارکینگ و یا جایی که دور از تابش مستقیم خورشید باشد.
داشتن عادت رانندگی خوب
عدم استفاده از مواد غیر استاندارد و شیمیایی جهت تمیز کردن لاستیک­ ها.
استفاده از لاستیک برند معتبر نیز در طول عمر لاستیک تاثیر دارد.

این مطلب رو به اشتراک بگذار…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *