انتخاب سایز مناسب لاستیک

اولین قدم جهت خریدن لاستیک این است که ابتدا شما سایز لاستیک را بدانید، برای این کار راه کار ساده­ای موجود است که با دانستن آنها به راحتی می توانید سایز مناسب لاستیک را تشخیص دهید. بهترین روش این است که سایز لاستیک روی خودروهای سبک و ماشین های سنگین همچون لاستیک بابکت چینی را از روی آن بخوانید و جهت خریداری لاستیکی با همان مشخصات اقدام کنید.

انتخاب سایز مناسب لاستیک

سایز مناسب لاستیک

برای انتخاب سایز مناسب لاستیک بهتر است بدانید که سایز لاستیک عموما به این صورت بر روی لاستیک حک شده است: P215/65R16 . در برخی از تایرها حرف انگلیسی اول سایز حذف شده و سایز به این صورت بر روی تایر حک شده است: 215/65R16 . در برخی دیگر مانند لاستیک تینگا حرف R نیز حذف شده است و سایز آن به این صورت حک شده است: 215/65/16 . این اعداد برای تایرهایی با سایز ها و مشخصاتی مختلف متفاوت است و با این اعداد بالا برابر نیستند.عدد اول سایز تایر نشان دهنده سایز لاستیک، پهنای تایر، عدد دوم درصد فاق و عدد سوم سایز رینگ می باشد.سایز برخی از تایر­ها با یک حرف لاتین آغاز شده است. که اولین حرف لاتین قبل از اعداد نشان دهنده نوع خوردویی است که تایر برای آن طراحی شده است. مثلا حرف لاتین P بر روی تایر مخفف واژه انگلیسی Passenger است و به این معنی است که این لاستیک برای خودروهای سواری طراحی و تولید شده است. بقیه این حروف به همراه مفهوم آنها در ادامه بیان شده است.

P مخفف Passenger مخصوص ماشین سواری

LT مخفف Light Truck مخصوص خودروهای بزرگ سبک

ST مخفف Special trailer مخصوص تایرهایی که پشت خودروهای بزرگ سبک نصب می شوند.

T مخفف Temporary خصوص لاستیک یدکی برای استفاده موقت

سایز مناسب لاستیک
حروف روی لاستیک
رقم اول: پهنای لاستیک
رقم دوم: درصد فاق
ساختار لاستیک
رقم سوم: سایز رینگ
شاخص بار
شاخص سرعت

همه چیز درباره انتخاب سایز مناسب لاستیک

حروف روی لاستیک

دقت کنید که برخی از تایرها بر خلاف لاستیک دلیوم اندونزی این حرف لاتین را ندارند که چندان نکته مهمی در خرید لاستیک برای شما نمی باشد. فقط لازم است که خودرویی که می خرید برای ماشین شما مناسب باشد. به این صورت که اگر خودروی شما سواری است از قسمت تایرهای سواری لاستیک مورد نظرتان را خریداری نمایید.

رقم اول: پهنای لاستیک

اولین عدد سه رقمی در سایز تایر نشان دهنده پهنای تایر ماشین در واحد میلی­متر می باشد. به طور مثال در سایز بالا پهنای تایر 215 میلی­متر می باشد. شما با دانستن این نکته اولین قدم را در انتخاب سایز مناسب لاستیک برداشته­ اید.

پهنای لاستیک

رقم دوم: درصد فاق

به دیواره کناره لاستیک فاق گفته می شود. رقم دوم بعد از ممیز در سایز تایر، نشان دهنده درصد فاق تایر می باشد و بیانگر نسبت فاق تایر به پهنای آن می باشد. به طور مثال در سایز لاستیک بالا اندازه فاق تایر 65 درصد پهنای لاستیک می باشد. پهنای لاستیک هم که در بالا به آن اشاره شد 215 میلی­متر است. از این رو اندازه دیواره آن با توجه به درصد فاق عبارتست از: 215×%65=139.75 به این معنی که اندازه فاق تایر در این مثال حدودا 140 میلی­متر است. این نکته نیز شما را به انتخاب سایز مناسب لاستیک راهنمایی می کند.

ساختار لاستیک

کلمه لاتین بعد از دو رقم درصد فاق نشان­دهنده نوع ساختار داخلی تایر می باشد و هم­اکنون بیشتر تایرها از ساختار رادیال (Radial) استفاده می کنند، که به صورت مخفف به شکل R در سایز لاستیک نشان داده می شود. امروزه به دلیل اینکه بیشتر تکنولوژی تایرها رادیال می باشد حرف لاتین R از سایز تایرها حذف شده و سایز عموما به این صورت نمایش داده می شوند: 215/60/15 در برخی از تایرهای اسپرت که توانایی حرکت کردن با سرعت های بالا را دارند، به جای حرف R از ZR به کار می رود.

رقم سوم: سایز رینگ

رینگ به ساختار فلزی گفته می شود که تایر دور آن قرار می گیرد، مانند رینگ لاستیک سومیتومو ژاپن . برخی از رینگ ها دارای پوششی از جنس کائوچو و پلاستیک می باشند که نام و نشان خودرو ساز بر روی آن نوشته یا حک شده است. اما برخی از رینگ ها نیز تمام فلزی می باشند، که شامل رینگ های آلیاژی هستند . اگر بعد از درصد فاق و ساختار لاستیک دو رقم دیگر بر روی تایر حک شده باشد، نشان دهنده قطر رینگ داخل تایر می باشد و به آن سایز رینگ گفته می شود. بعد از این شما می توانید سایز مناسب لاستیک مورد نیازتان را به راحتی خریداری نمایید. فرقی نمیکند شما قصد خرید لاستیک خودرو سواری را دارید یا می خواهید برای ماشینی آلات بزرگ لاستیک خریداری کنید مانند لاستیک لیفتراک کره ای ، لاستیک جرثقیل و یا لاستیک لیفتراک. بعد این اعداد نیز اعداد دیگری نیز حک شده است که در انتخاب سایز مناسب لاستیک بی تاثیر نمی باشد، که در ادامه به بیان آنها می پردازیم.

شاخص بار

دو رقم بعد از سایز رینگ با فاصله کمی از آن حک شده است که به آن شاخص بار لاستیک گفته می شود. این عدد میزان تحمل بار لاستیک و یا بیشترین باری که می تواند با فشار باد استاندارد تحمل کند را نشان می دهد. هرچه شاخص بار بالاتر باشد، نشان دهنده این است که لاستیک می تواند بار بیشتری را تحمل کند. به طور مثال اگر شاخص بار لاستیک لودر 94 باشد، این عدد معادل 670 کیلوگرم می باشد. دقت کنید که اگر ماشین شما عموما بارهای سنگین را حمل می کند مانند لاستیک دامپتراک، باید از یک لاستیک با شاخص بار بالا استفاده کنید این نکته برای خرید لاستیک جرثقیل نیز مورد توجه و دقت باید باشد . اگر در این زمان از یک تایر با شاخص بار پایین استفاده کنید امکان بروز خسارات مالی و یا جانی برای سرنشینان وجود دارد . این خود یک نکته مهم در “سایز مناسب لاستیک” می باشد.

شاخص سرعت

بعد از شاخص بار لاستیک یک تک حرف بر روی تایر حک شده است که نشان دهنده حداکثر سرعت مجاز برای آن تایر می باشد که به آن شاخص سرعت گفته می شود. به طور مثال اگر شاخص سرعت بر روی تایر حرف v نوشته شده باشد. این حرف معادل 240 کیلومتر در ساعت میباشد. در انتخاب لاستیک باید توجه داشته باشید که شاخص سرعت لاستیک با حداکثر سرعت مجاز لاستیک هماهنگی داشته باشد. عدم هماهنگی این دو می تواند سبب بروز خطرات مالی و جانی شود.

همه این نکات، و علائم و اعداد به شما در انتخاب سایز مناسب لاستیک کمک می کند تا بتوانید لاستیک متناسب با خودرو و همچنین بسته به کاربری خود تهیه کنید.

این مطلب رو به اشتراک بگذار…