آشنایی با عملکرد آج لاستیک

آج لاستیک به دلیل تماس مستقیم که با سطح جاده دارد، نقش مهمی در عملکرد و بازدهی لاستیک ایفا می کند. عملکرد آج لاستیک با توجه به شرایط جغرافیایی و جاده ای و آج های مختلف از نظر ظاهری متفاوت است . برای افزایش کارایی قسمت رویه لاستیک، علاوه بر استفاده از مواد تشکیل دهنده ی خاص، که برای حفظ کیفیت محصول به کار می رود، تولید کنند گان معتبر جهانی این رویه را با طرح هایی خاص و کارایی مشخص شیاردار می سازند. به این شیارها و طرح ها آج می گویند. طرح گل، علاوه بر زیبایی که به ظاهر لاستیک می دهد، در کارکرد بهینه آن از لحاظ چنگ زنی بهتر، ترمز گیری مناسب در شرایط مختلف بارانی و برفی و …، راندن آب در سطح جاده به دو طرف لاستیک و همچنین خنک کردن لاستیک بسیار تاثیر دارد.

آشنایی با عملکرد آج لاستیک

عملکرد آج لاستیک

اگر بخواهیم درباره عملکرد آج لاستیک صحبت کنیم ، به طور کلی می توان گفت که آج لاستیک و نوع طراحی آن را می توان یکی از عوامل تاثیر گذار بر روی ماشین باشد. اما بسیاری از عملکرد آج لاستیک و تاثیر آن بر روی ماشین غافل اند. هنگامی که با سرعت بالا در حال رانندگی هستید، آج لاستیک یکی از عوامل اصلی است که سبب می شود کنترل و چسبندگی ماشین بر روی جاده حفظ شود. آج ها از چهار قسمت تشکیل شده است:
• دنده ها: بخش های برجسته آج هستند که بر روی بلوک های آج شکل گرفته اند.
• شیارها: که به صورت کانال های عمیق و دورانی شکل در سر تا سر تایر وجود دارد.
• بلوک های آج: قسمت های برجسته تایر که با سطح جاده در تماس است.
• Sipe : شیارهای باریک و ریزی هستند که بر روی بلوک های آج طراحی شده اند.
هرچه قدر که بیشتر ماشین را برانید آج لاستیک شما فرسایش بیشتری را پیدا می کند و سریع تر از بین می رود. از بین رفتن آج لاستیک سبب می شود تا ایمنی ماشین از بین برود و خطرات جبران ناپذیری را به وجود می آورد. به همین دلیل همیشه باید مراقب سلامت آن باشید، چرا که عملکرد آج لاستیک بسیار بر رانندگی سالم موثر است.

همه چیز درباره آج لاستیک

نگهداری از آج لاستیک

با توجه به اینکه خراب شدن آج لاستیک به این معنی است که باید لاستیک تعویض شود و همانطور که در بالا نیز گفته شد “عملکرد آج لاستیک” بسیار در سلامت جانی و مالی شما موثر است، پس نکته ای که بسیار حائز اهمیت است نگهداری از آج لاستیک است. پس باید حتما از سلامت آج لاستیک مطمئن باشید و در غیر این صورت حتما به فکر خرید لاستیک جدید شوید. برای اینکه از عمق آج لاستیک باخبر شوید، یکی از راه ها این است که با استفاده از وسیله اندازه گیری عمق آج، از استاندارد بودن یا نبودن عمق آج مطمئن شوید. در صورتی که عمق آج لاستیک از حد استاندارد کمتر باشد باید برای تعویض لاستیک اقدام کنید. اگر ماشین شما یک لودر است، و قصد تعویض لاستیک را دارید و با توجه به اینکه برند البرز یک برند معتبر و با کیفیت است می توانید از قیمت روز لاستیک لودر البرز در سایت لاستیک محمد آگاه شوید.

در صورتی که می خواهید اقدام به خرید لاستیک دیگری مانند لاستیک دامپتراک و یا لاستیک لیفتراک کنید نیز، می توانید از برندهای با کیفیتی مانند لاستیک لیفتراک کره ای خریداری نمایید. که در سایت لاستیک محمد نیز موجود است. سایت لاستیک محمد نه تنها موارد ذکر شده بلکه بسیاری دیگر از انواع لاستیک ها را برای شما عرضه می کند، تا بتوانید از یک خرید آسان و مطمئن بهره مند شوید. در زمان خرید لاستیک بهتر است که تنها به اینکه هزینه کمتری بپردازید توجه ننمایید، بلکه بیشتر به کیفیت و مرغوب بودن یک لاستیک دقت کنید چرا که لاستیک با کیفیت از آج با کیفیتی نیز برخوردار است.

اهمیت آج لاستیک

بدیهی است که کیفیت و عملکرد آج لاستیک نقش بسیار مهمی در کیفیت رانندگی و ایمنی شما دارد. و توجه به عمق آج باعث می شود در هنگام خرید لاستیک تایر های بی کیفیت و تایرهای بازیافتی تهیه نکرده ، در ادامه به مواردی که عملکرد آج لاستیک بر آن موثر است میپردازیم.

چسبندگی لاستیک

یکی از تاثیرات عملکرد آج لاستیک بر چسبندگی لاستیک است. چسبندگی بسیار مهم است و بسیاری به دلیل دقت نکردن به این مسئله جان خود را از دست داده اند. عملکرد آج لاستیک به این صورت است که سبب می شود که ماشین با سطح جاده تماس داشته باشد و این تماس را حفظ کند و ایمنی و رانندگی با کیفیتی را تجربه کنید. همچنین نبود آج در جاده های مرطوب و در زمین هایی که از برف پوشیده اند سبب از بین رفتن چسبندگی و کنترل ماشین را به همراه دارد و احتمال بروز تصادفات را نیز بالا می برد. عملکرد آج لاستیک در تمامی انواع لاستیک تاثیر گذار است. چه در لاستیک ماشین سواری و چه در لاستیک های ماشین آلات سنگین مانند لاستیک جرثقیل و لاستیک لودر و…/ و باید حتما به سلامت آنها دقت شود.

یک عملکرد آج لاستیک نیز این است که این امکان را به وجود می آورد تا ماشین بتواند شتاب-گیری نرم و ایمنی را داشته باشد. همچنین در زمان ترمز گیری کمک می کند تا ماشین به سرعت متوقف شود. این خصوصیت به خصوص در جاده های خیس بسیار مهم است. برجستگی-هایی که بر روی آج لاستیک وجود دارد سبب می شود تا آب سریع تر و راحت تر از زیر لاستیک خارج شود و ماشین راحت تر متوقف شود.

بهینه شدن مصرف سوخت

عملکرد آج لاستیک در رابطه با کاهش مصرف سوخت به این صورت است که لاستیک با آج متقارن به دلیل داشتن چسبندگی کمتر سبب کم شدن مصرف سوخت می شود. این خود یک صرفه جویی در مصرف سوخت محسوب می شود و در کم شدن هزینه های شما نیز موثر است. همچنین تولید کربن را کاهش و به حفظ محیط زیست کمک بسزایی می کند.