مقالات

آشنایی با فرایند تولید لاستیک بابکت

فرایند تولید لاستیک بابکت چگونه است؟ بابکت یک شرکت ماشین سازی سنگین و صنعتی می‌باشد که از زیر مجموعه‌های شرکت دوسان کره جنوبی محسوب میشود. این شرکت در سال 1947 تاسیس شده است و به ساخت ادوات راهسازی و صنعتی مانند بیل مکانیکی، لودر و مینی لودر با کارای‌های مختلف، موتور، لیفتراک، ریچ تراک و غیره می‌پردازد. بابکت یکی از تولیدکنندگان ادوات راهسازی در دنیا میباشد که در زمینه تولید اسکید لودر در دنیا مشهور می‌باشد. بابکت در انواع مختلف و بسته به نیازهای به تولید و طراحی انواع اسکید لودر و مینی لودر اقدام نموده است. هر کدام از این ماشین آلات و ابزارآلات برای مصارف مختلفی تولید و طراحی شده‌اند. برخی برای صنایع و توسعه کشاوزری و کشت و صنعت مدرن، بعضی برای صنایع ساختمانی و گسترش فضاهای شهری و مناسب برای شهرداری‌ها و همچنین بعضی برای کار در صنایع سنگین‌تر کاربرد دارند. اما موضوعی که در این مقاله به بررسی آن می‌پردازیم، فرایند تولید لاستیک بابکت است.

نام‌های مختلف لاستیک بابکت

از مهمترین بخش های هر یک از ادوات و ماشین‌آلات راهسازی و صنعتی، لاستیک آن وسیله میباشد و در اسکید لودر نیز لاستیک آن یکی از مهم‌ترین اجزا و قسمت های اساسی در بهره برداری و کاربری آن میباشد. لاستیک بابکت در انواع مختلفی طراحی و تولید میشوند. لاستیک بابکت عموما به صورت تیوبلس مصرف میشود و همچنین برای کاربری های گوناگون در شرایط مختلف جغرافیایی طراحی شده است.
“فرایند تولید لاستیک بابکت” به گونه ای است که آج آن دارای تنوع بسیار زیادی نسبت به سایر ادوات راهسازی میباشد و برای هر شرایط و محیط کاری بابکت، یک نوع آج مخصوص توسط تولید کنندگان لاستیک بابکت طراحی و تولید شده است. آج لاستیک بابکت دارای اسامی و استانداردهای معتبر جهانی می باشد. اما به نام های مختلف آج لاستیک بابکت هم همانطور که دیده شده اند، نامی در مطابق اطلاق گردیده است. برای مثال لاستیک بابکت با آج چکشی در اصل نام آج آن G2 استاندارد میباشد اما به دلیل شباهت ظاهری بلوک های آج لاستیک چکشی بابکت، نام آنرا به آج چکشی نسبت دادیم و یا لاستیک بابکت با آج باقلوایی به دلیل شباهت آن به شیرینی باقلوایی نام گذاشتند اما در اصل نام آن E3 استاندارد است. نام های دیگری هم برای لاستیک بابکت وجود دارد که بر اساس شباهت یا آنچه از ابتدا در ذهن‌ها ثبت شده است شناخته میشود.

 

انواع لاستیک بابکت

لاستیک بابکت تنوع بسیاری انواع مختلف لاستیک دارد که هر کدام را برای شما به طور مختصر توضیح میدهیم.
لاستیک بابکت ایرانی: به طور کلی لاستیک های بابکت ایرانی از رایج ترین و ارزان ترین انواع لاستیک بابکت موجود در بازار می باشد. برندهای لاستیک بابکت ایرانی دارای تنوع قیمت زیادی می باشند، هرچند که به طور کلی با وجود تفاوت قیمت در انها باز هم از ارزان ترین لاستیک های بابکت به شمار میرود.
لاسیتک بابکت البرز: لاستیک بابکت برند البرز در بین انواع مختلف برندهای باستکی بابکت ایرانی، به دلیل سبک مناسبی که در فرایند تولید لاستیک بابکت به کار میبرد خود را از معتبرترین و مرغوب‌ترینها معرفی کرده است. این برند از سال 1337 به تولید انواع لاستیک خودروهای سواری نموده و اوخر نیز به صورت حرفه ای به تولید انواع لاستیک مینی لودر بابکت می‌پردازد.
لاستیک بابکت چینی : برند چینی Armour Tyers نیز به دلیل حرکت در راستای فرایند تولید لاستیک بابکت با کیفیت توانسته است با ارائه تایرهایی با طول و مقاومت بالا، رضایت مشتریان را جلب کند.
لاستیک بابکت کت اوزکا: این برند ترک تولید کننده لاستیک بابکت با نام تجاری Ozka Tyers از معتبرترین برندها تولید کننده تایر بابکت در ترکیه و خاور میانه می‌باشد. لاستیک بابکت اوزکا به جز ایران در 80 کشور دیگر دنیا نیز صادر میشود. این برند در مقابل برندهای ایرانی و چینی موجود در بازار، قیمت بالاتری دارد، و در مقابل از استحکام بیشتری نیز برخوردار است. برند اوزکا در فرایند تولید لاستیک بابکت، از مواد اولیه مرغوب و همچنین از تکنولوژی روز بهره میگیرد و موفق به اخذ گواهینامه‌های بسیاری شده است. علاوه بر این موضوع، لاستیک بابکت توسط برندهای معروف و معتبر جهانی مانند لاستیک تینگا نیز تولید و عرضه می‌گردد.

 

چگونگی تولید لاستیک بابکت

تولید تایر برخلاف بیشتر فرایندهای صنایع شیمیایی، فرایند نا پیوسته و پیمانه ای است. در فرایند تولید تایر پاره ای از مواد نیمه ساخته در فرایندهای پیمانه ای ناپیوسته ساخته شده و در مراحل بعد با یکدیگر ادغام میشوند تا آن را برای مرحله بعد فراهم کنند. به این صورت طی مجموعه ای از عملیات پر زحمت و کند از قبیل تولید نیم ساخته‌ها، لاستیک سازی و پخت، به لاستیکی که محصول کامپوزیت است تبدیل میشوند، که “فرایند تولید لاستیک بابکت” نیز از آن مستثنی نیست. هرچند که فرایند تولید لاستیک بابکت و دیگر ماشین آلات سنگین با تایرهای سبکتر (بر اساس نوع کاربری) و همچنان نوع فناوری مورد استفاده (رادیال و بایاس) در مراحلی با یکدیگر متفاوتند، اما به طور کلی تولید آن را میتوان در چها مرحله خلاصه کرد.
مرحله اول: فرایند مخلوط کردن مواد و تهیه آمیزه لاستیکی: از امیزه های لاستیکی در بخش های گوناگون یک لاستیک استفاده میشود و از آنجایی که هر بخش از تایر دارای خواص فیزیکی و مکانیکی متفاوت و تحت شرایط ویژه ای در سرویس قرار میگیرد، به همین دلیل کامپاندهای متفاوتی با خاصیت های مودر نیاز برای قسمت‌های مختلف لاستیک تولید میشود. در بخش مخلوط کردن مواد اولیه بعد از توزین طبق دستورالعمل فنی در دستگاه بنبوری تحت فشار، دما، مدت زمان مشخص، مخلوط میشود و انواع آمیزه های لاستیک تولید می شود.
مرحله دوم: فرایند ساخت و آماده سازی اجزای لاستیک نیم ساخته: ساخت و آماده سازی اجزاء تشکیل دهنده لاستیک در بخش های متفاوتی انجام میگیرد. ساخت لاسه ها در بخش های کلندر و برش لایه و ساخت بلت سیمی روی دستگاه استیلاستیک و ساخت بید طوقه لاستیک، در بخش بید سازی و ساخت ترد، دیواره ها، نوارهای لاستیک سرشانه و در بخش اکسترودر و ساخت آستر داخلی در کلندر انجام میگیرد.
مرحله سوم: فرایند ساخت تایر: رادیال، ساخت لاستیک های رادیال سیمی به دو صورت تک مرحله ای و دو مرحله ای صورت میگیرد. در روش دو مرحله ای در مرحله اول منجید تایر شامل لایه ها، بید و دیواره ها آماده میشود و سپس در مرحله دوم بلت سیمی و ترد به آن اضافه میشود. اما در روش یک مرحله ای که تکنولوژی جدیدتری دارد در یک مرحله تایر خام ساخته میشود.
مرحله چهارم: فرایند پخت و بازرسی تایر، پخت تایر آخرین مرحله تولید است که تایر در آن شکل میگیرد و خواص مکانیکی – دینامیتی خود را به دست میاورد، مرحله پخت یا ولکانیزاسیون است، پس در این مرحله تایر خام بعد از قرار دادن در پرس پخت تحت فشار داخلی، دما و وقت مشخص شکل نهایی را به خود گرفته و با حرارت قالب و بلادر به دنبال ایجاد اتصال های عرضی گوگردی در آمیزه های لاستیکی خاصیت کشسانی اش را پیدا میکند.
بازرسی تایر: در استگاه بازرسی ناحیه های بیرونی و داخلی تایر تولید شده به صورت چشمی از لحاظ وجود عیب ظاهری بازدید می شود و در مراحل بعدی با ماشین های آزمون، مقادیر نابالانسی و یکنواخت نبودن اندازه گیری میشود و مورد ارزیابی قرار میگیرد. و سپس با اشعه لیزل در دستگاه X-Ray عکسبرداری هایی از بخشهای درونی تایر صورت می گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *