معرفی 6 تا از اصلی ترین قطعات جرثقیل و لاستیک

قطعات جرثقیل از اجزاء تشکیل دهنده یک جرثقیل می­باشد. که هر کدام از این قطعات کاربرد خاص خود را دارد و در انواع مختلف جرثقیل مانند بازویی، سقفی یا ماشینی به صورت متفاوت هستند و هر یک از این قطعات نیز شامل اجزای متفاوتی می­باشند. در ادامه به معرفی قطعات جرثقیل که به صورت مشترک در همه انواع جرثقیل وجود دارد می­پردازیم.

معرفی 6 تا از اصلی ترین قطعات جرثقیل و لاستیک

معرفی قطعات جرثقیل

جرثقیل یکی از مهم­ترین ماشین­آلات صنعتی باری جابجایی وسایل و بارهای سنگین می­باشد. این ماشین جهت جابجا کردن وسایل و بارهای سنگین به کار می­رود و بدون این ماشین کار بسیار سخت می­شود. اما در معرفی قطعات جرثقیل یکی از قطعات مهم قلاب می­باشد. در این ماشین های سنگین نیز از لاستیک های مخصوصی مانند لاستیک سومیتومو ژاپن استفاده می شود.

قلاب

قلاب یک قطعه ­ای است که برای نگهداری و رها کردن بارها ضروری می­باشد، به این صورت که بار یا کالای قابل حمل به کمک قلاب به بالابر و به افکت نهایی وصل می­شود و در جرثقیل­ های سقفی و دروازه­ای از جمله قطعات مهم می­باشند که به صورت­ های گوناگونی طراحی شده ­اند. در بعضی از قلاب­ ها که نسبت به تناژها با همدیگر متفاوت هستند و از این نوع قلاب برای جرثقیل­ های سنگینی که با استفاده از لاستیک هایی مانند لاستیک دامپتراک حرکت می کنند، استفاده می­شود. همچنین بر روی بدنه جرثقیل­ های سقفی یا دروازه­ای نیز قرقره ­هایی جهت رفت و برگشت سیم بکسل قرار می­گیرد که با این عمل می­توان توان بار برداری جرثقیل ­ها را بیشتر کرد.

بوم

بوم در معرفی قطعات جرثقیل جایگاه بسیار مهمی دارد به این گونه که مهم­ترین بخش جرثقیل بوم است چرا که برای اهداف اصلی که جرثقیل برای آن هدف ساخته شده استفاده می­شود به گونه ­ای که می­توان نوع جرثقیل را با بوم تشخیص داد. بوم یا همان تلسکوپ از فولاد و الیاژ های آن ساخته شده که با هیدرولیک به صورت خشاب مانند یک به یک داخل یکدیگر قرار می­گیرند.

بالابر

در خصوص معرفی قطعات جرثقیل باید بگوییم که بالابر به قطعه ­ای می­گویند که با نگه­داشتن، بالابردن و یا پایین آوردن بار به کمک طناب یا سیم یا زنجیر، سبب ایجاد  وضعیت بالا بردن در سیستم­ های بالابر شود و بتواند با برق، دست یا هوای فشرده کار کند. به طور کلی هرچه قدر از قطعات محکم و لاستیک های مخصوصی مانند لاستیک جرثقیل در این وسیله حمل و نقل سنگین استفاده شود، عملکرد آن بهبود می یابد و به مقاومتش افزوده می شود.

پمپ هیدرولیک

بسیاری از بخش­های گوناگون جرثقیل متحرک از فشار هیدرولیکی برای جابجایی و بلند کردن بارهای سنگین استفاده می­کنند و پمپ هیدرولیک همان قطعه­ ای است که فشار را به این سیستم­ ها وارد میکند.

جک های تعادل جرثقیل

جک های تعادلی نیز در معرفی قطعات جرثقیل نقش مهمی دارند. جک­ ها از پمپ هیدرولیکی و تلسکوپ تشکیل شده­ اند و کار جک­ ها این است که جرثقیل را از ماشین فاصله دهد و این کار سبب می­شود که فشار از چرخ ­ها برداشته شود و همچنین وزن بار در سطحی بیشتر تقسیم شود و توانایی بلند کردن بار جرثقیل بیشتر شود. همچنین انتخاب نوع لاستیک مانند لاستیک لیفتراک، هم می تواند در افزایش تحمل فشار موثر باشد.

لاستیک جرثقیل

لاستیک جرثقیل در معرفی قطعات جرثقیل نقش مهمی را ایفا می­کند و و از آن جایی که وزن جرثقیل تا حد زیادی بر لاستیک­ ها واقع می­شود لاستیک جرثقیل باید مقاومت در برابر وزن بسیار سنگینی را داشته باشد. همچنین لاستیک جرثقیل باید به گونه ­ای باشد که بتواند در جاده ­ها و بزرگراه­ ها با سرعت مناسب حرکت کند، از این رو لازم است که توانایی حرکت در سرعت بالا را نیز داشته باشد. شما می توانید برای دیدین تفاوت این لاستیک ها با یکدیگر به عنوان مثال ویژگی ها و قیمت لاستیک جرثقیل را با قیمت روز لاستیک لودر البرز بررسی نمایید و در نهایت با توجه به نیاز خود آن را انتخاب نمایید.

انواع لاستیک جرثقیل

برخی از انواع لاستیک جرثقیل را برای شما معرفی می­کنیم:

لاستیک جرثقیل رادیال: در تایرهای رادیال دو عامل موجود است که سبب می­شود تایرهای رادیال ضربه ها را به صورت موثرتر جذب کند و آن انعطاف پذیری و استحکام این نوع تایر می­باشد.

لاستیک جرثقیل کراسپلی: این نوع لاستیک در مقایسه با تایرهای رادیال ارزان­تر می­باشند اما خصوصیات مثبت تایرهای رادیال را ندارند. این تایر دیواره جانبی سفت تری نسبت به لاستیک رادیال دارد و مقاوم­تر می­باشد اما سیستم تعلیق ضعیف­ تری هم دارند.

لاستیک جرثقیل تیوبلس: تایر تیوبلس دارای آستر داخلی می­باشد و آسیب ناشی از سوراخ شدن را به کمترین حد ممکن می­رساند. این نوع تایر در مقابل گرمای بسیار زیاد مقاوم­ترند و در هنگام سوراخ شدن هوا به صورت ناگهانی تخلیه نمی­شود.

لاستیک جرثقیل تیوب تایپ: این نوع تایر در داخل تایر یک تیوپ مجزا دارند. و تیوپ باید به صورت کامل درون لاشه قرار بگیرد، چراکه اگر تیوپ داخلی بزرگ باشد سبب شکستن زودرس لاشه می­شود و اگر هم که کوچک باشد احتمال پارگی را افزایش می­دهد. این لاستیک ها در مقایسه با لاستیک های دیگری مانند لاستیک لودر، مقاومت بیشتری از خود دارند.

بدنه جرثقیل

در خصوص معرفی قطعات جرثقیل باید بگوییم که در بدنه از هیچگونه هیدرولیکی استفاده نشده و بوم و جک­ ها و بقیه مکانیزم به آن متصل­ اند و جرثقیل را تشکیل می­دهند. جرثقیل­ ها از الیاژهای مختلفی با وزن کم و استحکام و توانایی بالا تشکیل شده ­اند. البته بدنه در جرثقیل­های مختلف متفاوت بوده اما اغلب اتاق فرمان یا لیورها در کنار جرثقیل قرار دارد.

وینچ

در معرفی قطعات جرثقیل از وینچ بیشتر جهت نگهداری کابل­ها یا طناب­های سیم استفاده شده و در صورت لزوم آنها را پایین و بالا می­کند. در ظرفیت­های پایین خصوصا کمتر از  تن، بالابر­ های زنجیری بدلیل حجم و وزن کمی که دارند بیشتر کاربرد دارند و برای جرثقیل هایی با ظرفیت بالا ویچ­های بکسلی استفاده می­شود.

دنده

دنده، روتکس دنده­ای می­باشد که در قسمت زیر کابین قرار گرفته و برای چرخش کابین و رونق در زاویه­ هایی که تعریف می­شود به کار می­رود و معمول­ترین بخش جرثقیل­های کامیونی می­باشد.

چرخ دستی

عملکرد اصلی این قطعه پشتیبانی از بالابر می­باشد و در امتداد پل جرثقیل حرکت می­کند. چرخ دستی را می­شود به صورتی طراحی کرد که از بالا یا پایین اجرا شود و می­تواند در یک سیستم ردیابی مسیر باشد یا که بر روی یک تیر نیز اجرا شود.

چرخ دستی نیز نقش اصلی در معرفی قطعات جرثقیل دارد. جرثقیل­ ها قطعات بسیاری دارند که می­توان گفت قطعات نام­برده بخشی از این قطعات می­باشد. در ادامه بقیه قطعات را نیز برای شما به صورت مختصر نام برده می­شود: پل، ستون­ها، باند، بارکش انتهایی، سیستم برق، کنترل­ها، موتور گیربکس، ضربه گیرها، افکتورهای نهایی و جعبه دنده دستی نیز می­باشند.