میزان باد لاستیک جرثقیل باید چقدر باشد؟

اهمیت میزان باد لاستیک جرثقیل

میزان باد لاستیک جرثقیل چقدر است ؟ جرثقیل‌ها ماشین آلات بزرگی هستند که با توجه به اندازه بزرگشان از لاستیک‌های بزرگی نیز استفاده می‌کنند، که بخش بزرگی از هزینه‌های این ماشین آلات صرف لاستیک‌هایشان می‌شود و برای نگهداری درست از این لاستیک‌ها لازم است تا برخی از نکات مانند میزان باد لاستیک جرثقیل ، کنترل شود و به میزان استانداردی برسد.

سیستم‌ های کنترل میزان باد لاستیک جرثقیل

سیستم‌هایی به این منظور ابداع شده است که وظیفه این کار را به عهده دارد. سیستم‌هایی که برای باد کردن تایرها ابداع شده‌اند، برای سه هدف بوده است.
1. معلوم داشتن کاهش فشار در تایرهای مشخص بدین معنی که سیستم پایشگری دائما فشار باد هر کدام از لاستیک‌ها را کنترل کند.
2. هشدار دادن به راننده در مواقعی که در سیستم مشکلی وجود دارد.
3. باد کردن لاستیک به مقدار مشخصی به این معنی که یک مخزن ذخیره هوا به همراه یک شیر یک طرفه باشد که در زمان کم باد بودن تایر باز شده و به سمت لاستیک جریان بیابد.

با این وجود که سیستم‌های موجود برای باد کردن لاستیک‌ها از لحاظ طرح با یکدیگر متفاوتند، اما در این ساختار با یکدیگر مشترک‌اند: از جمله ساختارهای که با یکدیگر مشترک‌اند:
• همه انها مجهز به سوپاپ می‌باشند. که تک تک تایرها را ایزوله می‌کنند تا از جریان هوای تایرها در زمانی که سیستم در حال برسی با باد کردن یک لاستیک میباشد جلوگیری شود.
• در تمامی این سیستم‌ها روشی برای معلوم شدن فشار داخل لاستیک وسیله نقلیه وجود دارد. این کار در بسیاری از سیسورها به وسیله سنسورهای مرکزی که اطلاعات خود را به واحد کنترل الکترونیکی و سپس به راننده منتقل میکنند آماده شده است.
• در این سیستم‌ها به مخزن ذخیره هوا نیاز میباشد که معمولا به طور مشترک که از مخزن هوای موجود در مدار وسیله به منظور تغذیه ترمزها یا سیستم‌های پنوماتیکی استفاده میشود.
• هرگاه که از مخزن هوای سیستم ترمز برای باد کردن تایرها انشعاب گرفته میشود، اگر چه سیستم ترمز وظیفه اصلی خود را به خطر نمی‌اندازد اما برای مطمئن شدن بیشتر بررسی‌هایی در سیستم فراهم شده است که ازکار گرفتن هوای مخزن برای باد کردن لاستیک‌ها در زمان‌هایی که فشارش از حد مشخصی کمتر است جلوگیری می‌شود
• در این سیستم‌ها راهی برای رساندن هوای مخزن به لاستیک‌های مورد نیاز، نیاز است که عموما این راه از میان اکسل‌ها فراهم شده است
• در این سیستم‌ها شیر اطمینان فشاری برای خارج کردن هوا از تایر بدون به وجود آمدن خطری آماده شده است.

 

سیستم‌ های کنترل میزان باد لاستیک جرثقیل

 

فشار باد لاستیک در خودروهای سنگین

برای اطلاع از فشار باد مناسب لاستیک خودرو احتیاج به استفاده از استاندارهای نصب شده بر روی چهار چوب خوردو یا دفترجه راهنمای آن میباشد. این عدد باری خودروهای سواری، خودروهای نظامی، خودروهای سنگین، و راهسازی طبق تایر و شرایط استفاده و مکان استفاده مختلف میشود. هر لاستیک جدا از اینکه چه ساختاری دارد، ممکن است هنگام استفاده دچار عیوبی ناشی از پنچر شدن، باد کردن نادرست، بارگیری بیش از حد و یا قرار گیری در محیط‌های گوناگون شود. اگر ماشین‌تان جرثقیل است، برای آنکه لاستیک جرثقیل بتواند عملکرد مناسبی داشته باشد، باید میزان باد لاستیک جرثقیل، بار، وزن چرخ و بسیاری از موارد دیگر را مورد محاسبه قرار بدهید و اگر نیاز به اصلاح بود آن را اصلاح کنید. این موضوع برای لاستیک ماشین‌های سنگین دیگری مانند لاستیک دامپتراک نیز صدق می‌کند.

فشار باد لاستیک در خودروهای سنگین

 

چک لیست جرثقیل

چک لیست‌ها عموما لیست بازدید تعیین شده‌ای است که گاهی روزانه گاهی هفتگی و گاهی ماهانه و یا سالانه است. که باید به طور مرتب این موارد در آنها چک شود. در چک لیست هفتگی از جمله مواردی که باید چک شود توسط اپراتور چک میشود: آب روغن‌ها، میزان باد لاستیک جرثقیل نیز باید چک شود که از موارد بسیار مهم به شمار میرود. چرا که “میزان باد لاستیک جرثقیل” در کارکرد آن تاثیر، دارد و اگر اندازه باد لاستیک جرثقیل به درستی کنترل نشود میتواند سبب بروز مشکلاتی شود. از دیگر چیزهایی که باید چک شود دمای موتور و هیدرولیک می‌باشد. اما در چک لیست ماهانه از جمله چیزهایی که باید مورد برسی قرار بگیرد، تعویض دوره ای اقلام مصرفی مثل روغن موتور، روغن هیدرولیک، تسمه‌ها، لنت ترمز، لاستیک‌ها میباشد.

در کل همیشه بهتر است تا با تهیه قطعات با کیفیت، نگرانی‌های خود را کاهش دهید. در این مورد استفاده از لاستیک برندهای معتبری مانند لاستیک دلیوم اندونزی و یا لاستیک سومیتومو ژاپن می‌تواند انتخاب خوبی باشد، زیرا این لاستیک‌ها به دلیل کیفیت بالایی که دارند، کمتر در معرض تخلیه باد هستند.

چک لیست جرثقیل

 

انواع تایر و برسی نکات کلیدی آن‌‌ها

به صورت کلی تایرها را میتوان به دو دسته تقسیم کرد: تایرهای نخی و تایرهای رادیال
تایرهای نخی: در ابتدا رشته‌ها در این لاستیک‌ها از الیاف کتان بوده است و دلیل نامگذاری آنها به نخی نیز از همین جهت است. ولی با توسعه عملکرد تکنولوژی واختراع پلیمرها، موادی نظیر ابریشم مصنوعی، نایلون، پلی استر و مواد دیگر جایگزین این الیاف کتان شد. در این لاستیک ها، لایه‌ها با زاویه 45 درجه قرار می‌گیرند. برای شکل‌گیری کامل لاستیک، لایه‌های طوری روی هم قرار می‌گیرند که همه لایه‌ها شماره فرد دارای رشته‌هایی هم جهت با لایه شماره 1 و همه لایه‌های شماره زوج دارای رشته‌هایی هم جهت با لایه شماره 2 قرار می‌گیرند.
تایرهای رادیال: در این لاستیک‌ها بر خلاف تایرهای نخی، ساختار کف و دیواره رادیال با شیوه خاصی از هم جدا شده‌اند. دیواره‌های لاستیک صرفا با یک لایه تقویت شده است که جنس رشته‌های آن عموما از آلیاژ فولاد می‌باشد. این رشته‌های فولادی به موازات هم و در راستای شعاع دایره چرخ قرار گرفته است و به همین دلیل به آنها رادیال میگویند.
لاستیک‌های مورد استفاده در ماشین آلات عمرانی را با توجه به کاربرد آن‌ها میتوان به سه گروه تقسیم نمود: لاستیک های انتقال: که مخصوص ماشین های مورد استفاده برای انتقال مواد، انتقال واگن‌ها و کشنده‌های چرخ دار میباشد. لاستیک‌های کار: که این لاستیک‌ها مخصوص ماشین‌هایی با سرعت کم مانند لاستیک لودر و گریدرها می‌باشد. لاستیک‌های بارگیری و انتقال: که برای ماشین‌هایی مانند بیل‌ها استفاده میشود.

 

انواع تایر و برسی نکات کلیدی آن‌‌ها

کلام آخر

میزان باد لاستیک جرثقیل یکی از مسائل بسیار مهمی است که باید به آن رسیدگی شود زیرا این موضوع می‌تواند بر عملکرد ماشین تاثیر زیادی بگذارد. به طوری کلی لاستیک‌های جرثقیل فشار بسیار زیادی را تحمل می‌کنند و اگر فشار باد آن‌ها نیز کم باشد می‌تواند سریعا باعث از بین رفتن لاستیک شود. از آنجایی که لاستیک جرثقیل در کنار لاستیک ماشین الات بزرگ مانند رنج قیمت بالایی دارد، بهتر تا از آن به خوبی مراقبت کرد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.