مقالات

عوامل موثر بر کاهش عمر مفید تایرهای سنگین

کاهش عمر مفید تایرهای سنگین

در کاهش عمر مفید تایرهای سنگین عوامل بسیاری موثرند از جمله عوامل طبیعی مانند: نورخورشید، آب، گرما و سرما و موارد دیگری به صورت مستقل و در بسیاری مواقع به خاطر هماهنگ شدن چند عامل موجب به وجود آمدن ترک های سطحی در لاستیک گردیده که نواسانات دیواره تایر نیز باعث عمیق تر شدن این ترک ها می شود که این خود باعث کاهش عمر مفید تایرهای سنگین و افزایش هزینه ها با توجه به قیمت روز افزون لاستیک مانند قیمت روز لاستیک لودر البرز می شود. البته علت به وجودآمدن این ترک ها فقط اثرات جوی نمی باشد، بلکه تغییرات ابعاد شدید ناشی از نوسانات دیواره تایر نیز می تواند دلیل به وجود آمدن این ترک ها شود.
از دیگر عوامل کاهش عمر مفید تایرهای سنگین زاویه دار بستن چرخهای عقب و جلو، تراز نبودن محور یا آسیب دیدن، متفاوت بودن برند لاستیک ها، ناهماهنگی میزان باد لاستیک ها، مواد سازنده و طرح آج و استفاده زیاد بدون تغییر هستند. همچنین کم باد شدن چرخ ها باعث کاهش عمر مفید تایرهای سنگین میشود؛ کم باد شدن چرخ ها زمانی اتفاق میافتد که ماشین به مدت طولانی بدون استفاده، ساکن یک جا بماند.در این صورت وقتی که مجددا حرکت کند لرزشی در هنگام غلتیدن تایر به وجود می اید که باعث ایجاد ترک در لاستیک و کاهش عمر مفید تایر های سنگین می شود.

گرما از دلایل کاهش عمر لاستیک

همانطور که در بالا گفته شد یکی از دلایل خرابی انواع تایرها مثل لاستیک جرثقیل گرم شدن آنها میباشد. یکی از شاخص های مورد استفاده برای تایر ها در سایت های معدنی، عبارتند از : کیلومتر-تن بر ساعت یا همان TKPH ، این معیار بر اساس یکسری محاسبات بدست می آید و برای اطمینان از گرم نشدن تایرها استفاده میشود. اما مسئولین ماشین آلات میتوانند از همین اصول برای پیشگیری از خواب دستگاه و به جداکثر رساندن بهره وری این اجزا استفاده کنند. برای اندازه گیری این معیار از فرمول :TKPH: بار*سرعت استفاده میشود.
با یک نگاه اجمالی میتوان پی برد که هرچه بار روی لاستیک دامپتراک سنگین تر باشد برای ثابت نگه داشتن این شاخص باید با سرعت پایین تری با دستگاه حرکت کرد؛ متقابلا اگر لازم است سرعت دستگاه بیشتر باشد باید از وزن بار کم کرد. شاخص TKPH برای لاستیک به صورت یک گراف و سایت به عنوان یک عدد قابل تعریف است.
TKPH سایت به مواردی چون اندازه، طراحی و نوع مواد تایر بستگی دارد. گراف موجود برای تایر واضح کننده محدودیت های آن از نظر سرعت و بار می باشد. برای یک سایت کارگاهی،
عدد TKPH نشان دهنده این است که ماشین آلات تا چه اندازه از مسیر را میتوانند طی کنند؛ برای پیشگیری از گرم شدن بیش از حد تایر ها عدد TKPH سایت باید پایین تر از TKPH لاستیک قرار بگیرد.

 

TKPH در سایت های معدنی

میزان ناهمواری هایی که در سایت های معدنی وجود دارد میتواند بر حرارت ایجاد شده در همه لاستیک ها و لاستیک سومیتومو ژاپن در حین کار تاثیر گذار باشد، TKPH سایت باید به این موارد دقت کند. بالا رفتن یا پایین آمدن ماشین آلات سنگین از شیب های مختلف باعث تغییر شکل لاستیک و گرم شدن آن می شود؛ در چنین شرایطی احتمال آسیب دیدن تایر به شدت افزایش پیدا میکند. هم چنین باید توجه شود که با تغییر میزان شیب، طول، شعاع و تعداد پستی بلند های موجود در سایت، باید TKPH آن را مجدد محاسبه نمود.
برای انجام این محاسبات می توان از استاندارد SAE J1098 استفاده نمود. باید دقت داشت که تنها TKPH نیست که محدودیت های استفاده از تایر را مشخص میکند. شاخص های دیگری نیز میزان مسافت طی شده در ساعت باید مورد محاسبه قرار بگیرد تا محدودیت های واقع بینانه برای لاستیک ها و شاخص های صحیح برای انتخاب آنها در دسترس قرار گیرد.
قانون عمومی تری نیز وجود دارد که میتوان از آن برای جلوگیری از داغ شدن بیش از حد لاستیک ها در هرگونه دستگاه چرخ لاستیکی مانند لاستیک لودر استفاده نمود. این قانون که توسط شرکت کاترپیلار به تمامی مشتریان ماشین آلات چرخ لاستیکی اش توصیه می شود قانون: 20-10-10 نام دارد. نامگذاری این قانون به این معنی است که حداکثر در 10 درصد مواقع می توان دستگاه را بابیش از 10 درصد بار نامی به کار گرفت، هیچ گاه نیز نباید دستگاه با بیش از 20 درصد بار نامی به کار گرفته شود.

سایر منابع گرما در تایر

مطمئنا تنها عوامل ایجاد گرما در تایرها، سرعت، بار و مساعت طی شده نیستند. از جمله عوامل دیگری که به داغ شدن لاستیک ها و کاهش عمر لاستیک های سنگین مانند لاستیک تینگا منجر میشود میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

فشار باد نادرست لاستیک ها

فشار باد پایین تر از حد استاندارد برای تمامی تایرها مثل لاستیک لیفتراک کره ای مضر می باشد. از آنجایی که تایرها عموما در مسیرهای قبلا طی شده توسط خودشان رانده می شوند، باد کمتر از حد مجاز باعث تغییر شکل بیش از حد مواد تشکیل دهند تایر می شود. در بیشتر مواقع داغ شدن به خاطر بار بیش از حد و یا کم باد بودن لاستیک اتفاق می افتد.

 

عمق آج تایر

آج های ضخیم و سنگین مانند آنچه در تایرهای نوع L5 مورد استفاده قرار می گیرد بیشتر مستعد داغ شدن هستند.

مواد به کار رفته در حین ساخت

مواد مقاوم در برابر بریدگی به دلیل ضخامت و استحکام بیشتر مورد نیاز، عموما به صورت اجتناب ناپذیری داغ شدن هستند. همه این موارد باعث کاهش عمر مفید تایرهای سنگین مانند لاستیک دلیوم اندونزی می شود.

آسیب دیدگی تایر

آسیب دیدگی تایر در مراحل مختلفی پیش می رود. داغ شدگی در اولین مراحل به سایش سریع تر مواد تشکیل دهنده سطح لاستیک منجر می شود. اگر شرایط دمایی نامناسب ادامه داشته باشد به آسیب دیدگی و جداشدگی اجزاء از یکدیگر منجر می شود. مواد لاستیکی در دمای بالا حالت نرم و اسفنجی پیدا میکند و آسیب پذیرتر می شود. در چنین شرایطی از دل لاستیک بابکت چینی بیرون زده و اگر این روند ادامه داشته باشد لاستیک حالت خمیری و سپس مایع پیدا میکند.

کلام آخر

بعد از رعایت کردن همه نکاتی که در بالا گفته شد یکی از چیزهایی که بسیار مهم است این است که تایر مورد نیازتان را از جایی تهیه کنید که قابل اعتماد و با کیفیت باشد. لاستیک محمد از مطمئن ترین مراکز فروش و عرضه لاستیک می باشد که آماده خدمت رسانی به شماست و شما را در انتخاب تایر مناسب یاری می کند تا با انتخاب درست و مطمئن یک خرید عالی را تجربه کنید و بیش از پیش در راستای موفقیت و پیروزی پیش بروید. با آرزوی بهترینها برای شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *