مقالات

افزایش عمر لاستیک در زمستان

افزایش عمر لاستیک در زمستان به چه طریقی انجام می‌شود؟ همانطور که میدانید طول عمر لاستیک به عوامل گوناگونی مانند گرما، رطوبت و دمای هوا بستگی دارد و با تغییر فصول و همچنین تغییر آب و هوا در فصل زمستان باید نکاتی را برای حفاظت از تایرهای خود انجام دهید تا لاستیک ­های شما در این تغییر آب و هوایی دچار مشکل نشوند، در این مقاله راهکارهایی برای افزایش عمر لاستیک در زمستان جمع آوری شده است تا بتوانید عمر تایرهای خود را افزایش داده و از آن‌ها حداکثر استفاده را بکنید.

چگونگی افزایش عمر لاستیک در زمستان

اما برای محافظت از لاستیک ها باید برخی از نکات را رعایت کرد تا لاستیک در زمستان دچار خرابی و مشکل نشود. از جمله کارهایی که باید انجام بدید:

  • پیش از آغاز روزهای سرد و برفی و رانندگی در جاده ­های یخ زده، حتما آج لاستیک را برسی کنید. خصوصا آج لاستیک‌های سواری، حتی اگر از برندهای معروفی مانند لاستیک سومیتومو ژاپن باشد.
  • اگر لاستیک ­ها فرسوده و کم آج هستند، حتما برای تعویض آنها اقدام کنید. چرا که رانندگی کردن در جاده با چنین تایرهایی بسیار خطرناک می­باشد.
  • تا حد امکان وسیله نقلیه ­تان را در مکانی سرپوشیده نگهداری نمایید تا همیشه در معرض سرما قرار نگیرد.
  • همچنین لازم است که فشار باد لاستیک­ها را به صورت منظم چک کنید. چرا که هوای سرد به طور کلی باعث کم شدن فشار استاندارد لاستیک می­شود و این خود سبب کاهش عملکرد و طول عمر لاستیک می­شود. و بالعکس تنظیم بودن فشار باد لاستیک سبب افزایش عمر لاستیک در زمستان می­شود. این موضوع بریا لاستیک‌های بزرگ و سنگینی مانند لاستیک جرثقیل نیز صدق می‌کند.
  • در فصل زمستان حتما تمیز کردن لاستیک­ ها را جدی بگیرید. و در هنگام توقف سعی کنید لاستیک­ ها را برسی کنید، تا در لابه لای آج ­ها سنگ و یا میخ گیر نکرده باشد و یا شیء اضافه­ ای به لاستیک نچسبیده باشد و سبب عدم افزایش عمر لاستیک در زمستان نشود.
  • ساییدگی اندک در تایرها طبیعی می­باشد اما در صورت مشاهده ساییدگی غیر یکنواخت حتما به آن رسیدگی کنید چرا که استفاده از چنین تایری بسیار در جاده یخ زده و برفی خطرناک می­باشد. 

مراقبت از لاستیک در فصل زمستان

از جمله کارهایی که باید در فصل سرما برای افزایش عمر لاستیک در زمستان انجام دهید این است که:

  1. مطمئن شوید که تایرها کاملا تمیز باشند: تمیز کردن چرخ  ­ها آن هم در روزهای برفی ممکن است برایتان کار دشوار و بی معنی باشد اما این موضوع بسیار مهم بوده. این کار از این جهت مفید می­باشد که گل و نمک و بقیه آلودگی­ ها از روی آن پاک می­شود و هیچ آسیبی به تایر وارد نشود و این کار بهتر است که هر دو هفته یک بار انجام بگیرد. همچنین اگر لاستیک­ها تمیز باشند در هنگامی که در زمین­ های برفی قرار می­گیرند، نرمتر و بهتر عمل می­کنند و موجب افزایش عمر لاستیک در زمستان می­شود. به عنوان مثال لاستیک بابکت چینی در صورت تمیز بودن عملکرد خیلی بهتری از خود نشان خواهد داد. همچنین در صورت نیاز به بوکسل، لاستیک ­های تمییز راحت تر بوکسل می­شوند.
  2. به دنبال نشانه­ های آسیب دیدگی باشید: از آنجایی که در جاده­ های برفی، کثیفی­ های بیشتری در مقایسه با جاده­ های معمولی وجود دارد در نتیجه احتمال وجود سنگ و ابزار و یا میله نیز در جاده بیشتر می­باشد و احتمال پنچری و سوراخ شدن لاستیک نیز وجود دارد، پس در هنگام توقف حتما لاستیک ­ها را برسی کنید و به دنبال آسیب دیدگی بگردید تا از بروز مشکل بزرگ در آینده جلوگیری کنید.
  3. مراقب فشار لاستیک باشید: یکی دیگر از راه ­های “افزایش عمر لاستیک در زمستان” این است که فشار باد لاستیک را متعادل نگه­دارید. سردی هوا به طور عجیبی روی فشار لاستیک اثر می­گذارد و با هر با سرد شدن هوا به اندازه 10 درجه فارنهایت، 1 PSI از فشار تایر کم می­شود. این نشان­ دهنده این است که هوای سرد زمستان، عملکرد لاستیک را به خطر می­اندازد و همچنین هوای درون لاستیک­ ها تحت فشار قرار می­گیرد که حتما باید به صورت مرتب چک شوند. این مورد را خصوصا در لاستیک لیفتراک کره ای و یا برندهای دیگر نیز رعایت کنید.
  4. پیش از زمستان تایرها را آماده کنید: قبل از آمدن زمستان حتما تایرها را چک کنید و در صورت مشاهده عیبی در لاستیک ­ها اگر امکان برطرف کردن وجود داشته باشد پس آن را برطرف کنید و اگر مشکل تایرها بزرگ­تر بود حتما لاستیک جدید خریداری نمایید و این کار را پیش از فرارسیدن فصل سرما انجام دهید.
  5. از لاستیک­ های برند و جنس خوب استفاده کنید: در زمان خریداری لاستیک بهتر است از لاستیک ­های برند خریداری نمایید، چرا که این لاستیک ­ها معمولا ضمانت دارند و در صورت بروز مشکل راحت تر می­توانید عیب آنها را برطرف کنید. البته ممکن است که این لاستیک­ ها کمی گرانت­ر نسبت به بقیه لاستیک­ ها باشند اما کیفیت این لاستیک ها نیز نسبت به دیگر لاستیک ­ها بیشتر است، پس هیچ­گاه قیمت را بر کیفیت ترجیح ندهید. به عنوان مثال لاستیک دلیوم اندونزی یکی از بهترین و معروف‌ترین برندهای تایر است که می‌توانید از آن استفاده کنید. همچنین افزایش عمر لاستیک در زمستان در لاستیک­ های برند بیشتر از لاستیک­ های معمولی می­باشد.

راه کارهای بیشتر برای ایجاد امنیت بیشتر در زمستان

در ادامه برخی از نکات دیگر نیز گفته میشود تا خودرو و سرنشین هر دو در امنیت مسیر را پشت سر بگذرانند:

  • برای بالا بردن امنیت آن هم در فصل زمستان بهتر است هر کاری را در نهایت آرامش انجام دهید که این خود سبب تسلط و کنترل بیشتر بر روی ماشین می­شود.
  • در زمستان فشار باد تایرها کم می­شود، و لاستیک ­های کم باد نیز سبب نامتعادل کردن خودرو می­شود و همچنین از دست دادن کنترل خودرو و افزایش فاصله ­گیری ترمز خواهد شد. همچنین رانندگی با تایر کم باد سبب داغ شدن تایرها می­شود که این خود از عوامل مخرب لاستیک می­باشد.

نکته مهم درمورد استفاده و افزایش عمر لاستیک در زمستان

یک نکته بسیار مهم دیگری که وجود دارد این است که در زمستان از لاستیک­ های مخصوص فصل زمستان استفاده شود. لاستیک ­های زمستانی با لاستیک ­های معمولی متفاوت ­اند، آنها درز دار هستند و روی آنها لبه­ های کوچک زیادی وجود دارد که از لیز خوردن جلوگیری میکند و شیارهای عیمق تر نیز سبب می­شود که آب توسط تایرها راحت­تر کنار زده شود.

در ساختار رویه تایر­­های زمستانی از مواد مانند لاستیک طبیعی و سیلیکون استفاده شده و از لاستیک مصنوعی استفاده نشده است. به همین دلیل این تایرها نسبت به تایرهای معمولی نرمتر میگردند و این نرم بودن سبب میشود چسبندگی تایر به سطح جاده در زمستان و هنگام عبور از جاده­های برفی بیشتر گردد. این تایرها نسبت به تایرهای معمولی گران­تر می­باشند اما با خرید یک جفت از انها می­توانید دو زمستان را از آن ها استفاده کنید و همچنین استفاده از تایرهای زمستانی در بقیه فصول امکان ندارد.

تایرهای زمستانی به دلیل استفاده از مواد نرمتر دارای استهلاک بیشتر بوده و این استهلاک در فصول گرم بیشتر خواهد شد و سبب از بین رفتمن تایرهای زمستانی می­شود. این تایر­های برای دمای زیر 7 درجه طراحی شده است چرا که در این نوع لاستیک به دلیل اصطکاک بیشتر لاستیک با جاده دمای بیشتری تولید می­گردد و این میزان دما در روزهای سرد با هوای پیرامون و سطح جاده برخورد کرده و دما سریعا کاهش میابد.

آیا با تعویض دو حلقه لاستیک مشکل برطرف می­شود؟

استفاده از تنها دو تایر زمستانی بسیار خطرناک می­باشد. شما یا باید همه لاستیک­ ها را زمستانی کنید و یا تایرهای چها­فصل خود را تعویض نکنید، چرا که ترکیب این دو­نوع تایر بسیار خطرناک است . استفاده از ترکیب لاستیک­زمستانی و چهار­فصل سبب می­شود که چسبندگی سمتی از خوردو بیشتر و سمت دیگر کمتر باشد و با ترمز ناگهانی به­سرعت کنترل ماشین از دست خارج می­شود و هندلینگ خودرو ضعیف می­شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *