مقالات

آشنایی با سیستم کنترل فشار باد تایر سنگین

سیستم کنترل فشار باد تایر سنگین، چیست؟ تمامی چرخ‌های یک ماشین به غیر از لاستیک یدک دارای یک سنسور فشار هستند. این سنسورها مقدار فشار باد لاستیک و شتاب خودرو را بر حسب مدل خودرو اندازه‌گیری می‌کنند. به طور کلی، سیستم کنترل فشار باد تایر سنگین برای سه هدف ابداع شده‌ است:
1. معلوم کردن کاهش فشار در لاستیک. به این صورت که سیستم پایشگری، همیشه فشار باد هر تایر را کنترل میکند.
2. هشدار دادن به راننده در زمانی که مشکلی در سیستم وجود دارد.
3. باد کردن لاستیک به میزان مشخص. به این صورت که یک معدن ذخیره هوا به همراه یک شیر یک طرفه وجود داشته باشد، که در زمان کم باد بودن لاستیک، شیر باز می‌شود و به سمت لاستیک جریان میابد.

چند نمونه سیستم کنترل فشار باد تایر سنگین

این سیستم‌ها برای بادکردن و کنترل فشار باد تایرهای تریلر فراهم شده است. از آنجایی که تنظیم باد لاستیک ماشین‌های بزرگ مانند لاستیک جرثقیل و یا لاستیک لودر در عمکرد این ماشین‌ها تاثیر زیادی دارد ، به همین دلیل بهتر است تا همیشه فشار باد آن‌ها تنظیم شده باشد. کاهش فشار باد لاستیک باعث سخت شدن حرکیت ماشین و وارد شدن فشار مضاعف به لاستیک می‌شود. از طرف دیگر نیز زیاد بودن فشار لاستیک می‌تواند باعث ترکیدن لاستیک و از دست دادن کنترل ماشین شود. به همین دلیل بهتر است که به این موضوغ توجه کافی  را داشته باشید. علاوه بر این موضوع، خوب است بدانید که شما می‌توانید برای آگاهی از قیمت روز لاستیک لودر البرز به وبسایت ما مراجعه کنید.

 سیستم پایش و تنظیم باد تریلرها: این سیستم تعمیر و نگه داری، سیستم هوشمندی است که فشار باد تایرهای تریلر را کنترل میکند. و در زمان کم بودن باد لاستیک، به باد کردن آن و تنظیم فشار بادشان اقدام می‌کند. هوای مورد نیاز این سیستم، از سیستم ترمز تریلرها که در مخزنی جمع شده است، تامین می‌شود. این سیستم از سه جزء اصلی تشکیل شده است:
1. مجموعه‌ی شلنگ‌های تایر و شیرهای یک طرفه: این مجموعه از مجموعه لوله‌ها تشکیل شده است و از اجزاء اصلی سیستم کنترل فشار باد تایر سنگین می‌باشد، که مسیر جریان هوا برای باد کردن لاستیک‌ها را فراهم میکند. و مجهز به شیرهای یک طرفه‌ای شده است، تا در وقتی که سیستم درحالت کنترل یا باد کردن لاستیک نیست، مسیرهای هوای فشرده و آب بندها را تحت فشار قرار ندهد. این کار از فرسودگی و پاره شدن آب بندها جلوگیری می‌نماید.
2. مفصل دوار: این قسمت شامل آب بندهای هوا و روغن و یاتاقان‌ها می‌باشد، که لوله‌ی هوا را از محور غیر دوار به درپوش توپی چرخ دوار متصل میکند. آب بندهای هوا برای پیشگیری از نشت هوای فشرده، و آب بندهای روغن برای پیشگیری از خارج شدن روغن و ایجاد آلودگی در نظر گرفته شده است. توپی چرخ دوار نیز مجرایی برای آزاد کردن فشار هوا در درپوش توپی دارد.
3. منیفولد: سنسور فشار و واحد کنترل الکترونیکی: یکی دیگر از اجزاء “سیستم کنترل فشار باد تایر سنگین”، منیفولد می‌باشد. سوپاپ ایمنی فشار محفظه‌های منیفولد، سیستم را از لحاظ مصرف نکردن هوای ذخیره ترمزها، در زمان‌هایی که فشاری کمتر از 80psi دارد، مطمئن می‌سازد. این منیفولد، محفظه‌ای مجهز به فیلترهای داخلی دارد که هوا را پاکیزه نگه‌ داشته، و برای اندازه‌گیری فشار لاستیک‌ها به یک سیستم فشار مجهز شده. همچنین دارای سولنوئیدهایی است که جریان هوا به تایرها را کنترل میکنند. این سیستم مجهز به واحد کنترل الکترونیکی میباشد. تا تمام سیستم را راه بیندازد و برسی‌های لازم را برای عملیاتی شدن سیستم انجام دهد. همچنین اگر فشار تایر بیشتر از ده درصد مقدار نرمالش کاهش یابد، و یا انکه ایرادی را در سیستم بیابد، چراغ هشداردهنده‌ای را بر روی تریلر روشن میکند. که از طریق آیینه دید عقب، برای راننده قابل مشاهده است.

سیستم، بازرسی‌های اولیه را انجام میدهد، و در صورت احتیاج، فشار لاستیک‌ها را افزایش میدهد. شیرهای یکطرفه ی لوله‌ی هر لاستیک نیز به ما اطمینان میدهد که در هنگامی که لاستیک در حال باد شدن می‌باشد، سایر لاستیک‌ها بادشان را از دست ندهند. پس از بررسی‌های اولیه، در زمانیکه لاستیک‌ها احتیاج به افزایش فشار باد نداشته باشند، سیستم فشار راه را تخلیه میکند. به همین صورت هر ده دقیقه یک مرتبه، سیستم مسیرها را پر فشار کرده، و فشار لاستیک‌هارا برسی میکند. قابل ذکر می‌باشد که سیستم، فشار لاستیک‌ها را از راه یکسری ضربان‌های هوای در مسیر اندازه گیری میکند. همچنین اگر فشار مشخص در مسیر، بعد از مدت زمانی معین به لاستیک‌ها نرسد، سیستم شروع به باد کردن تایر میکند، تا فشارش به مقدار مناسب برسد.
 سیستم ایرگو: این سیستم نیز یک نمونه از سیستم کنترل فشار باد تایر سنگین مانند تریلرها می‌باشد. سیستم ایرگو، سیستم پایش همیشگی و دائمی می‌باشد، که از یک سری شیرهای یک طرفه برای مشخص کردن کاهش فشار باد استفاده میشود. برخلاف برخی سیستم‌ها، ایرگو از هوای سیستم ترمز وسایل نقلیه برای باد کردن لاستیک‌ها استفاده نمیکند. هنگامی که نشت هوا در نقاط متفاوتی از سیستم رخ میدهد، سیستم ایرگو، هوا را از سیستم پنوماتیکی وسیله نقلیه دریافت میکند، و آن را از طریق راه محورهای وسیله‌ی نقلیه یا لوله‌هایی به مجموعه درپوش توپی چرخ میفرستد و هوای مورد نیاز را تامین میکند.
برای این سیستم، چراغ هشدار دهنده‌ای بر روی تریلر در نظر گرفته شده است. که از طریق آیینه‌ی دید عقب، برای راننده قابل مشاهد می‌باشد. و در هنگام باد شدن لاستیک‌ها روشن میشود. از آنجایی که این سیستم، پایشگری همیشگی است، وجود سایش و گسختگی زیادی را در آب بندهای آن میتوان انتظار داشت. از این رو سیستم به جای آب بندی‌های لاستیکی، اکثرا از آب بندهایی از جنس گرافیت کربنی و فولادهای سخت شده استفاده میکند.
 سیستم مرکزی باد تایر(CTIS): ایده سیستم مرکزی باد لاستیک، فراهم نمودن کنترل فشار باد هر یک از تایرها، با روشی برای بهبود عملکرد آن ها در سطوح مختلف، میباشد. وظیفه دیگر CTIS نگهداری فشار باد تایرها در حد بهینه، و در مواقع بوجود آمدن نشتی یا پنچری میباشد. در این موقعیت، سیستم باد لاستیک‌ها را به صورت اتوماتیک بر اساس انتخاب گزینه‌ی تنظیم فشار از سوی راننده تنظیم میکند.
تنظیم بودن سیستم کنترل فشار باد تایر سنگین یکی از راه‌هایی است که سبب طول عمر تایر میشود. به همین دلیل نه فقط برای لاستیک ماشین‌های بزرگ، بلکه تایرهای دیگری مانند لاستیک لیفتراک نیز باید فشار باد تنظیم شده‌ای داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *