پیدا کردن علت های لاستیک سایی و برطرف کردن آنها

همانطور که می دانید لاستیک یک بخش مهم در اجزای ماشین است. مخصوصا در ماشین ­آلات سنگین مانند لاستیک لودر و لاستیک جرثقیل که بخش بزرگی از هزینه­ ها را در بر می گیرد. شما نیز ممکن است برخی اوقات متوجه سایده شدن لاستیک ماشین شده باشید و گمان کنید الان زمان تعویض لاستیک ­ها فرا رسیده است و به خرید لاستیک اقدام کنید. اما این پایان مراحل نیست، بلکه لازم است ابتدا علت لاستیک سایی را پیدا کنید. گاهی اوقات در زمان پیدا کردن علت های لاستیک سایی متوجه مشکلاتی شوید که در ماشین وجود داشته و شما تا به حال متوجه آن نشده بودید.

علت های لاستیک سایی

در این مطلب با چه مواردی آشنا می شویم ؟

علت های لاستیک سایی

در بررسی علت های لاستیک سایی اولین سوالی که پیش می آید این است که چرا لاستیک سایی اتفاق می افتد؟لاستیک سایی به دلیل وجود اصطکاک بین زمین و چرخ ها ایجاد می شود و این امر کاملا طبیعی می باشد اما در برخی مواقع دلایل دیگری نیز می تواند باعث این مشکل شود مثل تنظیم نبودن فرمان،عدم بالانس چرخ ها،اشکال در جلوبندی یا سیستم فنر بندی ماشین .

حال با دانستن علت های لاستیک یابی باید بدانید که از لاستیک های ساییده شده نباید استفاده کرد زیرا باعث سر خوردن چرخ ها و به خطر افتادن جان سرنشینان خودرو می شود.

در ادامه مطلب با “علت های لاستیک سایی” بیشتر آشنا می شویم و راه های رفع آن را بررسی خواهیم کرد.

مسئله لاستیک سایی در ماشین های صنعتی و سنگین مانند لاستیک جرثقیل،لاستیک تینگا،لاستیک لودر،لاستیک لیفتراک،لاستیک لیفتراک کره ای و… به دلیل استفاده از این ماشین ها در سطوح سخت بیشتر رخ می دهد پس خرید لاستیک با قیمت روز لاستیک لودر البرز و کیفیت مناسب بسیار اهمیت دارد.

آشنایی با علت های لاستیک سایی

انواع فرم لاستیک سایی

سایش لاستیک­ ها می تواند به صورت­های مختلفی باشد و همین فرم سایش لاستیک ­ها خود نشان­ دهنده بسیاری است.افرادی که ماشین سنگین دارند و با انواع لاستیک مثل لاستیک بابکت چینی،لاستیک دامپتراک،لاستیک دلیوم اندونزی و لاستیک سومیتومو ژاپن در ارتباط هستند باید با این موارد آشنایی کامل داشته باشند. در ادامه به توضیح انواع “لاستیک سایی” می پردازیم.

لاستیک سایی در وسط لاستیک(لاستیک پرباد)

یکی از علت­ های لاستیک سایی می تواند باد زیاد لاستیک باشد. لاستیک سایی در وسط الگوی لاستیک نشان دهنده زیاد بودن باد لاستیک در قسمت وسط آن است. فشار زیاد در این بخش سبب تماس بیش از اندازه قسمت مرکزی لاستیک و تحمل تمام بار وارده و در نتیجه سایش بیش از حد در این بخش می شود.

لاستیک سایی در کناره ها(لاستیک کم باد)

کم باد بودن لاستیک نیز از علت های لاستیک سایی می باشد. سایش لاستیک در کناره­ها نشان­دهنده کم بودن باد تایر است. زمانی که تایر کم باد باشد سطح تماس تایر با جاده و بار وارده، بیش از اندازه می شود که به کناره­های لاستیک منتقل می شود و سبب سایده شدن کناره­های لاستیک می شود.

ساییدگی در آج لاستیک ها به صورت هماهنگی

گاهی ممکن است که در لاستیک ماشین تان دیده باشید که سایده شده و میزان ساییدگی لاستیک­ها با همدیگر ناهماهنگ است. از جمله علت های لاستیک سایی آنهم به صورت ناهماهنگ می تواند دلایل مختلفی داشته باشد مانند: متفاوت بودن برند لاستیک­ها و یا متفاوت بودن طرح آج، همچنین یکی دیگر از علت­ های لاستیک سایی می تواند هم تراز نبودن محورها لاستیک­ها باشد. از دیگر علت های لاستیک سایی می تواند استفاده بیش از حد از لاستیک بدون تعویض آنها می باشد. پس حتما در زمان متوجه شدن سایش لاستیک­ها ابتدا به دنبال رفع مشکلات باشید تا دیگر دچار سایش ناهمانگ نشوید.

نکاتی برای پیشگیری از لاستیک سایی

در بالا علت های لاستیک سایی را بیان کردیم اما در ادامه نکاتی برای پیشگیری از لاستیک­سایی بیان می کنیم. چرا که سلامت لاستیک بسیار امر مهمی است به خصوص در لاستیک­های سنگین مانند لاستیک لودر و مانند این چرا که در ماشین­آلات سنگین یک بخش بزرگی از هزینه ­ها برای خرید و تعمیر لاستیک­ها صرف می شود.. از این رو ضروری است که به سلامت لاستیک­ها اهمیت بسیاری داده بشه.

نکاتی برای پیشگیری از لاستیک سایی

برسی مرتب لاستیک ها

لازم است که برای مراقبت از لاستیک­ها حتما به صورت مرتب لاستیک­ها را برسی کنید. به مخصوص لاستیک­هایی مانند لاستیک لیفتراک که مستعد خراش و ضربه نیز هستند به دلیل کار سنگینی که دارند، باید به طور منظم لاستیک­ها از لحاظ خراش و سایش و دیگر آسیب ها برسی شود. و در زمانی که لازم به تعویض لاستیک شد، حتما برای تعویض لاستیک اقدام کنید.

دفترچه راهنما را مطالعه کنید

بیشتر تولید­کنندگان لاستیک، پس از بسته بندی، دفترچه راهنمایی را ارائه می دهد تا کاربران بتوانند هر چه راحت­تر از میزان باد لاستیک آگاه شوند. به طور مثال اگر شما از لاستیک دامپتراک استفاده می کنید. لازم است که از مقدار باد آن و همچنین مقدار بار مجاز و بسیار موارد دیگر آگاه باشید تا به صورت نا آگاهانه منجر به تخریب لاستیک نشود.

عدم رانندگی با سرعت زیاد

سعی کنید بیش از حد مجاز سرعت­تان را در رانندگی بالا نبرید، به خصوص در زمانی که از ماشین­آلات سنگین استفاده می کنید، چرا که این ماشین­آلات عموما برای حمل بار نیز استفاده می شود. از این رو در صورتی که شما با سرعت بالا برانید منجر به تخریب لاستیک و سایش آن می شود. زیرا زمانی که با سرعت بالا حرکت کنید، در وقت ترمز گرفتن اصطکاک زیادی میان زمین و لاستیک ایجاد می شود که در زمان ایستادن، به میزان بسیاری بر روی زمین ساییده می شود و این چنین عمر لاستیک کمتر می شود. از این رو سعی کنید برای جلوگیری از ساییده شدن لاستیک از سرعت متناسب آن استفاده کنید.

برند مناسب

یک نکته بسیار مهم است که در زمان خرید لاستیک سعی کنید حتما از برند مناسب استفاده کنید. چرا که استفاده از برند عالی در نتیجه خبر از کیفیت خوب لاستیک میدهد. لاستیک باکیفیت در مقابل سایش و دیگر آسیب­ها مقاومت بیشتری از خود نشان می دهد. در میان لاستیک بابکت، لاستیک بابکت چینی و در میان لاستیک لیفتراک بهتر است که لاستیک لیفتراک کره ای را برای خرید انتخاب کنید.

برند مناسب

سخن پایانی : جمع بندی علت های لاستیک سایی

*البته این نکته را نیز باید بدانید که لاستیک­هایی که تاریخ انقضای آنها به پایان رسیده­اند دیگر نباید استفاده شوند، حتی اگر کاملا نو و سالم باشند. چراکه این لاستیک­ها دیگر خاصیت اصلی خود را از دست داده­اند. تاریخ انقضای لاستیک­ها به این صورت محاسبه می شوند که از تاریخ تولید آن بین 6 تا 10 سال تاریخ دارند. اما اگر شما از لاستیک استفاده نکنید و این 6 تا 10 سال بگذرد، این لاستیک دیگر مناسب استفاده شدن نیست و در صورت استفاده کردن از چنین لاستیکی خیلی زود مستعد خراب شود و ساییده شدن قرار می گیرد. و ممکن است که به­همین دلیل سبب بروز مشکلاتی برای شما شود.

این مطلب رو به اشتراک بگذار…