مقالات

معرفی قطعات لیفتراک + ویژگی های لاستیک لیفتراک استاندارد به عنوان یکی از مهم ترین قطعات

معرفی قطعات لیفتراک به همراه عملکرد و مهم ترین ویژگی آن ها

لیفتراک یکی از پر کاربردترین و پرفروش‌ ترین ماشین‌ هایی است که جزء تجهیزات انباری داری است. این وسیله بیشتر برای حمل و نقل‌ های سنگین استفاده می‌ شود و در انبارها و فروشگاه‌ ها کارایی زیادی دارد. همچنین این وسیله بارکشی می‌ تواند برای بالا و پایین بردن بارها به شما کمک کند. این یعنی شما در چیدمان بارها نیز می‌ توانید از این وسیله استفاده کنید. اما ما در این مقاله می‌ خواهیم به بحث معرفی قطعات لیفتراک بپردازیم. اگر شما نیز علاقه زیادی به آشنا شدن با قطعات لیفتراک دارید به شما پیشنهاد می‌ کنیم که تا آخر این مقاله همراه ما باشید.

معرفی قطعات لیفتراک به طور کامل

لیفتراک با اینکه شکل و فرم نسبتاً کوچکی دارد اما قطعات بسیار زیادی برای ساخت آن مانند دیگر لاستیک ها همچون لاستیک سومیتومو ژاپن، استفاده می‌ شود. از لاستیک لیفتراک گرفته تا گارد های این ماشین همگی جزء قطعاً لیفتراک هستند. در ادامه این مقاله لیستی از مهمترین قطعات لیفتراک و توضیح هر کدام خواهید دید.

لاستیک لیفتراک

لاستیک لیفتراک مانند لاستیک دامپتراک نیز یکی از اعضای مهم و حیاتی در این ماشین به حساب می‌آید. در خصوص معرفی قطعات لیفتراک باید بگوییم که لاستیک‌ های لیفتراک انواع مختلفی دارند که هر کدام کاربردهای مختلفی نیز دارند. این موضوع در وسیله‌ های بسیار زیادی مانند جرثقیل و لاستیک جرثقیل نیز به همین شکل است . بدنه این لاستیک از مقاومت بسیار بالایی برخوردار می باشد و همان طور که گفتیم انواع و کاربرد های مختلفی دارد. به عنوان مثال، برای استفاده داخلی از لیفتراک نوع خاصی از لاستیک لیفتراک و برای استفاده در بیرون نیز نوع دیگری از لاستیک‌ های این وسیله استفاده می‌ شود.

بدنه لیفتراک

می‌ توان گفت که یکی از مهمترین و حیاتی‌ ترین قطعات لیفتراک، بدنه آن است. لیفتراک دارای یک بدنه بسیار قوی است که دکل، وزنه‌ های تعادلی، گارد بالاسری، منبع تغذیه، محورها و چرخ‌ ها را به هم متصل می‌ کند. به زبان ساده‌ تر این بدنه در مرکز این قطعات قرار دارد و همه این قطعات به آن متصل می‌ شوند. بدنه ها نقش مهمی در قیمت لاستیک ها دارند برای مقایسه بیشتر در خصوص قیمت می توانید قیمت لاستیک لیفتراک را با قیمت روز لاستیک لودر البرز مقایسه نمایید تا بتوانید لاستیک مد نظر خود را انتخاب کنید.

وزنه تعامل لیفتراک

قطعاً برای اینکه شما بتوانید بارهای سنگین و سبک را به راحتی جا به جا کنید یک ساز و کار تعادل وزنی ایجاد شده است. وزنه تعادل همان وسیله‌ ای است که تعادل لیفتراک را در برابر بارهای سنگین مانند لاستیک لودر حفظ م ی‌کند. این قطعه یک فلز سنگین و ریخته گری شده است که در قسمت عقب لیفتراک قرار دارد.

در ادامه معرفی قطعات لیفتراک باید بگوییم که این موضوع در لیفتراک‌ ها برقی کمی متفاوت است. لیفتراک‌ های برقی به خاطر نیاز به انرژی الکتریکی، باتری بسیار بزرگی برای ذخیره سازی دارند. همین باعث شده تا این باتری نقش زیادی در برقرار کردن تعادل وزنی داشته باشید. به زبان دیگر باتری لیفتراک‌ های برقی به عنوان وزنه تعادل عمل می‌ کند.

گارد بالاسری

گارد بالاسری نیز یکی از قطعات مهم لیفتراک است که بیشتر برای حفظ جان راننده در برابر وسیله‌ های در حال سقوط است. این گارد از جنس فلزی بسیار مستحکم است که در سایر لاستیک ها مانند لاستیک لیفتراک کره ای نیز استفاده می شود. به این صورت که هرگونه بار سنگین که از لیفتراک سقوط کند نمی‌تواند به راننده آسیبی برساند. در بعضی از لیفتراک‌ ها این گارد به‌صورت قطعه‌ ای مجزا و در بعضی دیگر به‌صورت یکپارچه به بدنه لیفتراک متصل است.

کابین لیفتراک

کابین لیفتراک فضای پوششی برای صندلی راننده، اهرم‌ ها، فرمان، پدال‌ ها، نمایشگر ها و سوئیچ‌ های کنترلی است . این اجزا در لاستیک های دیگری مانند لاستیک تینگا نیز وجود دارد. کابین‌ ها دو نوع هستند. نوع اول کابین، کابین‌ هایی هستند که فقط شامل یک گارد بالاسری بوده و بقیه اطراف آن باز است.

اما نوع دوم کابین لیفتراک متفاوت است. نوع دوم کابین از یک گارد بالاسری و شیشه‌ های اطراف تشکیل می‌شود و به بیرون فضایی ندارد. معمولاً در این کابین‌ ها به دلیل نبود فضای راهیابی به بیرون، از کولر و بخاری برای تنظیم هوای داخل کابین استفاده می‌شود. در برخی دیگر از لاستیک ها مانند لاستیک بابکت چینی نیز این موضوع وجود دارد.

سیلندرهای اصلی لیفتراک

در این بخش از معرفی قطعات لیفتراک می‌ خواهیم سیلندر های لیفتراک را با شما آشنا کنیم. سیلندر های اصلی لیفتراک قطعاتی هستند که به برای جلو و عقب بردن بارد توسط دکل‌ ها استفاده می‌ شوند.

این سیلندر های هیدرولیکی بر روی خود دکل و یا بر روی بدنه لیفتراک نصب می‌ شوند. دو نوع سیلندر در این وسیله وجود دارد. اولین نوع سیلندر، سیلندر بالابری دکل و شاخک‌ ها است که از برای کنترل حرکت بالا و پایین رفتن دکل استفاده می‌ شود. اما دومین نوع سیلندر که می‌ خواهیم به شما معرفی کنیم سیلندر های چرخ لیفتراک نام دارند. سیلندر های چرخ لیفتراک برای کنترل چرخش لاستیک‌ ها مانند لیفتراک و لاستیک دلیوم اندونزی استفاده می‌ شوند و نقشی در حرکت بالا و پایین ندارند.

دکل لیفتراک

در ادامه برای “معرفی قطعات لیفتراک”، دکل لیفتراک را داریم. دکل لیفتراک وسیله‌ ای است که در بخش سیلندر های اصلی لیفتراک نیز گفته شد. اصلی‌ ترین بخش برای بالا و پایین بردن، دکل لیفتراک است. این دکل از ریل‌ های مستحکم ساخته شده است که به استقامت بیشتر شاخک‌ های افقی کمک می‌ کنند.

دکل‌ ها کاملاً هیدرولیکی هستند و با استفاده از سیلندر های متصل به دکل هدایت می‌ شوند. اما دو روش برای هدایت دکل‌ ها وجود دارد. اولین روش که هدایت هیدرولیکی است که با استفاده از سیلندر های مورد نظر صورت می‌ گیرد. اما دومین روش با استفاده از زنجیرهایی از سیلندر به صورت غیر مستقیم انجام می‌ شود. دو جایگاه برای نصب دکل وجود دارد و این یکی از تفاوت‌ های بین بعضی از لیفتراک‌ ها است. بعضی از دکل‌ های در محور جلویی لیفتراک‌ ها نصب می‌ شوند. اما در تعداد زیادی از لیفتراک‌ ها، دکل بر روی بدنه اصلی متصل است. یکی از دکل‌ های مهم در لیفتراک، دکل container است که باعث می‌ شود لیفتراک بدون نیاز به افزایش ارتفاع، چند متر بلند شود. اما این کار چه اهمیت دارد؟ در مواقعی که پالت‌ های داخل یک کانتینر و یا در زیر یک کف هستند این کار بسیار مهم است و باید انجام شود.

شاخک‌ های لیفتراک

شاخک‌ ها در لیفتراک وسایلی هستند که در زیر بار رفته و تعادل آن را حفظ می‌ کنند تا در جا به جایی مشکلی پیش نیاید. این شاخک‌ ها به واگن لیفتراک وصل هستند. از این شاخک‌ ها برای بلند کردن و جا به جایی پالت استفاده می‌ شود. نکته مهمی که درمورد این شاخک‌ ها وجود دارد این است که در اندازه‌ های متفاوتی هستند و شما با توجه به کار خود می‌ توانید اندازه مورد نیاز را سفارش دهید.

کلام آخر

در این مقاله شما باید معرفی قطعات لیفتراک آشنا شده‌ اید. همچنین لیستی از مهم‌ترین قطعات لیفتراک و معرفی هر کدام را مشاهده کردید. امیدوارم از خواندن این مقاله لذت برده باشید. از اینکه تا آخر این مقاله همراه ما بوده‌ اید کمال تشکر و قدردانی را داریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *