مقالات

علائم روی لاستیک به چه معناست؟

شما هم حتما تا به حال متوجه علائم روی لاستیک شده‌اید؛ میدانید که لاستیک‌ها تنها قطعه از خودرو هستند که به طور مستقیم با سطح جاده در تماس هستند. و همه میدانند که بخش بزرگی از ایمنی خودرو به لاستیک‌ها بستگی دارد، به همین دلیل لاستیک باید از ایمنی ، چسبندگی، عملکرد و دوام بالایی برخوردار باشد.
با پیشرفت روز افزون خودروسازی در جهان، و به دلیل تنوع زیاد خودروها، نیاز به تولید لاستیک‌های مختلف روز به روز در حالا افزایش است. به همین دلیل شاهد تاسیس کارخانجات تازه‌ای برای تولید لاستیک در جهان هستیم و این تولیدکنندگان سعی می‌کنند، تا لاستیک‌هایی تولید کنند که علاوه بر تامین نیاز خودرها، ایمنی و عملکرد آنها را بهبود بخشند. علاوه بر این موضوع، روز به روز شاهد به وجود آمدن تکنولوژی‌های جدیدی در صنعت تولید لاستیک هستیم.
و همین به وجود آمدن تکنولوژی و استفاده از فناوری‌های روز باعث به وجود آمدن استانداردها و ویژگی‌های مختلف برای هر لاستیک می‌شود. اما همیشه یک سری از علائم روی لاستیک به صورت ثابت وجود دارند. این ویژگی‌ها به صورت اعداد و حروف بر روی لاستیک حک می‌شوند. تا مصرف کننده‌ها هنگام خرید بتوانند آن‌ها را برسی و مقایسه کنند. پس اگر قصد دارید برای ماشین خود لاستیک جدیدی بخرید، حتما اول باید با این حروف آشنا شوید تا اطلاعاتی درباره کد لاستیک ها و اطلاعاتی در مورد آن‌ها به دست بیاورید، و لاستیک مناسب با ویژگی و عملکرد خوب را انتخاب کنید.

سایز لاستیک

از مهمترین چیزهایی که در وقت خرید لاستیک باید به آن توجه کنید، سایز آن است. لاستیک‌های فابریکی که بر روی خودرو قرار دارد، سایز مناسبی دارد، که باعث می‌شود خودروی شما بهترین عملکرد را داشته‌ باشد. پس در وقت خرید لاستیک بهتر است که لاستیکی را انتخاب کنید که هم سایز و یا نزدیک به سایز لاستیک فابریکتان باشد.

چطور سایز را از علائم روی لاستیک بررسی کنیم؟

بهترین راه برای پیدا کردن لاستیک با سایز مناسب برای خودرو، مراجعه به دفترچه راهنمای آن می‌باشد. اما اگر دفترچه در دسترس ندارید می‌توانید در کنار درب‌ها، زیر کاپوت یا در دیوار لاستیک فعلی خود آن را پیدا کنید. تولیدکنندگان لاستیک، به دو روش متریک واینچ سایز تایرهای خود را نشان می‌دهند.

علائم روی لاستیک ؛ حروف P یا LT

این حروف نیز یکی دیگر از علائم روی لاستیک هستند. در اکثر لاستیک‌ها قبل از شروع اعدادی که سایزلاستیک را نشان می‌دهند، از حرفP استفاده می‌شود، که کوتاه شده کلمه P-METRIc است. این حرف نشان می‌دهد که لاستیک برای خودروهای سواری، کراس اوورها و وانت‌های سبک طراحی شده است. اما اگر در اول سایز حوف LT نوشته شده بود، به این معنی است که لاستیک بر اساس سیستم LT-metric اندازه گیری شده است و نشان دهنده این است که لاستیک برای کامیون‌های سبک که قادر به حمل بارهای سنگین هستند و یا SUV ها طراحی شده است. به عنوان مثال لاستیک جرثقیل که تنها چندین تن وزن خود ماشین راه تحمل می‌کند و علاوه بر آن بارهای چندصد کیلویی را را نیز جا به جا می‌کند یا لاستیک ماشین آلات دیگری که در صنعت استفاده می‌شوند مانند لاستیک دامپتراک دارای این حرف هستند زیرا هردوی این ماشین‌ها بارهای سنگینی را حمل می‌‌کنند.

پهنا با عرض لاستیک چیست؟

اولین عددی که بعد از حروف P یا LT ظاهر می‌شود مربوط به پهنای لاستیک است و واحد اندازه‌گیری آن میلیمتر می‌باشد. یعنی لاستیکی با سایز P225/70 R16 عرض یا پهنای معدل 225 میلیمتر دارد. پهنای لاستیک هر چه بیشتر باشد باعث میشود تا هندلینگ و عملکرد بهتری با خودرو داشته باشید.

فاق یا دیواره لاستیک

از جمله تاثیرگذارترین قسمت‌های یک تایر قسمت فاق یا همان دیواره لاستیک است. و تاثیر مستقیمی بر روی عملکرد خودرو دارد. هر چه اندازه دیواره لاستکی کمتر باشد، عملکرد و هندلینگ خودرو در پیچ‌ها و سرعت بالا، بهتر می‌باشد. نسبت پهنا به ارتفاع لاستیک، با تقسیم ارتفاع لاستیک به پهنای آن به دست می‌آید. ولی به طور خلاصه دیواره لاستک یا همان فاق لاستیک درصدی از پهنا یا عرض آن است که به صورت زیر می‌توانید حساب کنید. پهنا ضربدر اندازه فاق تقسیم بر 100 مساوی با اندازه دیواره یا فاق به میلیمتر. به عنوان مثال، فاق یکی از مدل‌های لاستیک سومیتومو ژاپن 65 و پهنای آن 185 است. در نتیجه اندازه دیواره آن 120.25 می‌شود.

سایز لاستیک به اینچ

در لاستیک‌های که صورت اینچ اندازه‌گیری می‌شوند مانند لاستیک، عدد اول ارتفاع لاستیک از لبه پایینی تا لبه بالایی آن است. و عدد دوم پهنای لاستیک به اینچ است. این نوع لاستیک‌ها بیشتر برای خودروهای شاسی بلند و آفرود استفاده می‌شوند.
البته شاید تا به حال به این مسئله برخورده باشید که نحوه نوشتن سایز لاستیک لیفتراک ، لاستیک سواری و لاستیک‌های ماشین‌های صنعتی و راهسازی که تایر تحت فشار وزن زیادی است و در جاده‌های سخت و خشنی  راه را طی می‌کند، مانند لاستیک لودر تفاوت دارد؛ و این به این معناست که یک تایر با سایز مشخص با چند اسم و عدد نوشتاری نامگذاری شده است.
علت این امر در سیستم اندازه‌گیری کشورهای مختلف است که در اروپا و آمریکا متفاوت می‌باشد. در کشورهای اروپایی سیستم اندازه‌گیری فواصل بر حسب متر (سانتی متر و میلیمتر) و در آمریکا بر اساس اینچ (فوت، یارد، مایل) می‌باشد و همین دلیل تفاوت عددی نشان داده شده بر روی تایر است. همانطور که گفته شد اعداد نوشته شده بر روی تایر حاوی مهمترین اطلاعات در مورد آن تایر است. این اعداد عرض مقطع تایر، قطر ریم و قطر خارجی تایر را در اکثر اوقات نشان میدهد. به عنوان مثال لاسیتک‌هایی که برای باربری استفاده می‌شوند، مانند  لاستیک لیفتراک کره ای اطلاعات مهمی را در مورد وزن بار و برای ماشین لیفتراک مناسب به افراد گزارش می‌دهد.

علائم روی لاستیک

مشخصات ساختاری، کارخانه سازنده تایر، شاخص سرعت، شاخص بار، قطر رینگ، نسب منظر، عرض مقطع تایر، مشخصه تایر سورای، ماکزیم فشار، ماکزیم باد و بار مجاز، استانداردهای سایش چنگ زنی و حرارت تولیدی و…
*نسب منظر: به حاصل ضرب نسبت ارتفاع مقطع به پهنای مقطع در عدد 100 نسبت منظر میگویند.
پس در وقت خرید لاستیک تینگا یا لاستیک هر نوع خودرویی که سوار می‌شوید، کاملا به علائم روی لاستیک دقت کنید و بعد اقدام به خرید بکنید. و سعی کنید لاستیکی که میخرید به سایز لاستیک فابریکتان نزدیکتر باشد، تا به راحتی از آن استفاده کنید. این “علائم روی لاستیک” همانطور که گفته شد حاوی اعداد و ارقامی است که به شما در انتخاب لاستیک کمک بسیاری میکند. این علائم بر روی تمامی لاستیک ها صرف نظر از جنس و با کاربرد آن‌ها وجود دارد مانند لاستیک دلیون اندونزی که روزانه توسط بسیاری از افراد استفاده می‌‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *